Přednáška č. 3 Strategická analýza okolí firmy ( vnější prostředí firmy ) Teze pro přednášku : § Analýza vnějšího prostředí ( politické změny, ekonomické faktory, nové produkty a technologie, změna životního stylu, lobby, odbory, ekologie § Analýza obecného okolí podniku § Socioekonomický sektor § Ekologie § Sociální faktory § Technologický sektor § Vládní sektor – vládní politika § Analýza oborového okolí podniku ( Potterův model, zahraniční okolí ) Analýza vnějšího prostředí ( politické změny, ekonomické faktory, nové produkty a technologie, změna životního stylu, lobby, odbory, ekologie § Zásadní změna – přechod z ekonomiky socialistické plánované na ekonomiku volného trhu, budování tržního systému, mnoho teorií , který tržní systém je nejlepší , optimální apod. Nutnost přizpůsobit se danému systému a v něm podnikat § Globální ekonomika a politika jsou navzájem propojeny a mají vliv na celosvětovou ekonomiku – růst či recesi ( příklady – ropa, zlato, platina, káva, kakao, kukuřice, zájmy USA, Ruska, teroristické útoky ….) § Ekonomické faktory – vnější - ovlivňují podnikovou strategii v následujících oblastech ¨ Cenová strategie ¨ Strategie materiálové a energetické náročnosti ¨ Strategie hospodaření s hmotným a nehmotným majetkem ¨ Strategie finanční ¨ Strategie rozdělení zisku a použití zdrojů ¨ Strategie úvěrů Společná charakteristika – jedná se o měřitelné údaje , záměry vedení podniku, zásadně ovlivňují výsledek ekonomického života podniku § nové produkty a technologie …… § změny životního stylu …. § lobby, odbory, technologie …. Analýza obecného okolí podniku Okolí podniku – ovlivňují – obecné okolí a oborové okolí Obecné – socioekonomický , technologický, vládní sektor Oborové – zákazníci, dodavatelé, konkurenti § Socioekonomický sektor – ekonomické, ekologické , sociální faktory § Technologický sektor § Vládní sektor Socioekonomický sektor – ekonomické, ekologické , sociální faktory § Ekonomický faktor – nutné vzít v úvahu základní makroekonomické veličiny, které můžou ovlivnit vývoj zkoumaného, řízeného podniku - HDP, inflace, stabilita koruny, nezaměstnanost, mezinárodní obchod, mezinárodní peněžní toky ( tyto především určují stabilitu či nestabilitu národní měny ….) § Ekologický faktor – stále silnější faktor ve smyslu orientace tvorby HDP, ale i pro mikroekonomický sektor, podnikovou sféru – ekologicky orientovaný průmysl § Sociální faktor – s růstem ekonomiky a modernizací života vzrůstá síla sociálního faktoru, je nutné najít soulad mezi sociálními požadavky státu, podniku a jednotlivce Technologický sektor § Neskutečný pokrok a skok zejména v posledním století – od parních lokomotiv až k naprosto novým technologiím § V oblasti ekonomie dochází rovněž k vývoji nových systémů, především informačních – kombinace nových technologií a ekonomických informací dává prostor pro uplatnění se klasického podniku ve špičkových národních i nadnárodních podmínkách …. § Nejvážnější důsledek je že se mění struktura ekonomiky, od organizace založené na hmotných a peněžních tocích přechází k organizaci založené na toku informací Vládní sektor § Hlavní úkol vlády – zabezpečit příznivý vývoj HDP, zajistit přiměřený vývoj daní, vytvářet státní politiku zaměstnanosti, regulovat sociální systém, zajišťovat investiční politiku státu – to vše má přímý dopad na podnikový život a tvorbu jeho finančních , rozvojových programů, na tvorbu jeho strategie Oborové – zákazníci, dodavatelé, konkurenti § Zákazník – spokojený a kupující – sen každého poctivého výrobce, či podnikatele – je nutné ho důkladně znát , znát jeho potřeby , požadavky, tužby, musíme znát podstatu jeho potřeb, jedná se pojem vytváření HONOTY PRO ZÁKAZNÍKA § maximální velikost Hodnoty … je klíč k úspěchu podnikání, její velikost se měří poměrem užitku k nákladům, resp. k ceně potřebné na jeho dosažení a využívání § současný systém nabídky a poptávky vytváří nový typ člověka zákaznického typu Homo oeconomicus, což znamená nabídnout zákazníkovi „ optimum slastí s minimem strastí „ § Dodavatelé – stojí na druhé straně pomyslného břehu – dodavatel musí hledat cestu k zákazníkovi , tak aby uspokojil jeho ale i sebe . musí vytvářet zisk, zvyšovat hodnotu své firmy, snižovat náklady, uspokojovat potřeby svých zaměstnanců § Dodavatel musí zajistit m.j. výrobek, zboží či službu s komplexním užitkem , systém kastomizace – tj. přizpůsobit svůj výrobek, službu atd. osobitým a specifickým potřebám a požadavkům zákazníka – šít na míru – příklady …. § Rychlost – maximální zkrácení dodacích lhůt § Adaptibilitu a pružnost – schopnost přizpůsobit se nejrůznějším přáním zákazníka a reagovat na stále se měnící požadavky § Agilnost – snaha a úsilí po vysoké inovativnosti výrobků… § Bezchybnost a spolehlivost … Doporučení – Prof. Vlček, VŠE Praha, Hodnota pro zákazníka Konkurenti § Konkurence – je motor k zajišťování inovací ve všem a ve všech oblastech – produktu, výrobku, služeb, technologií § Konkurencí vzniká i nová ekonomická realita, mimo pojmu globální ekonomika, síťová ekonomika vzniká pojem nová ekonomika ( nejedná se novou teorii, resp. ek. vědu ) § Je to určitý koncept manažerského myšlení a jednání, včetně výzev a příležitostí nového podnikání probíhajícícho za masivní podpory znalostí a informačních a komunikačních technologií nové generace § Zásadní otázky pro znalost konkurence § Zvyšují konkurenti svůj podíl na trhu ? § Pomocí čeho ? § Vyvíjí nové výrobky, technologie ? § Pohyb nákladů na reklamu § Mění management, organizační struktura ? § Vstupuje ke konkurentům zahraniční kapitál,silný investor ? PORTERUV MODEL KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ § 5 faktorový model konkurenčního prostředí – vychází z předpokladu, že strategická pozice podniku / SBU je určována 5 faktory § vyjednávací sílou zákazníka § vyjednávací sílou dodavatelů § hrozbou vstupů nových konkurentů § hrozbou substitutů § rivalitou firem působících na daném trhu viz učebnice a popis !!! Zahraniční okolí podniku Další analytické metody při vnější analýze podniku ( matice růstu podílu , matice atraktivity oboru – pozice firmy, matice přežití ) Viz učebnice a popis !!!