ÚOHS Soutěžní právo III. Aplikace v oblasti antitrustu 20. 11.2006,ESFMU Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ♦5í ÚOHS Struktura prezentace I. Orgány aplikující soutěžní právo II. Modernizace aplikace soutěžního práva III.Řízení před UOHS - přehled IV.Rízení před Komisí - přehled V. Vybrané instituty 1. Vyšetřovací oprávnění 2. Sankční oprávnění 3. Závazky (commitments) 4. Program leniency Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS v v Organy aplikující soutěžní pravo s „komunitárním prvkem" Komise - CFI, ECJ - ÚOHS - KS Brno, NSS Brno krajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soud bez „komunitárního prvku" - ÚOHS - KS Brno, NSS Brno krajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÜOHS ~£ _ L Komise ■ exekutivní orgán Společenství, prosazuje ustanovení Smlouvy ■ generální ředitelství pro hospodářskou soutěž (DG Competition): pověřeno prosazováním pravidel hospodářské soutěže EU pod vedením člena Komise odpovědného za soutěžní otázky (nyní holanďanka Neelie Kroes [Krús]) ■ aplikuje výlučně komunitami právo (či. 81, 82 SES), dle pravidel obsažených v komunitárním právu (Nařízení 1/2003) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS CFI, EC J CFI výhradní jurisdikce pro přezkum rozhodnutí Komise v soutěžních věcech ECJ ■ přezkum rozhodnutí CFI ■ předběžné otázky národních soudů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Národní soutěžní úřady (NCA) ■ aplikují národní soutěžní právo na jednání bez komunitárního prvku ■ aplikují komunitami soutěžní právo, pokud ■ materiální spojení jurisdikce NCA s případem: dopady na soutěž, místo realizace, původ dohody nebo jednání ■ schopnost NCA efektivně ukončit zakázané jednání a uložit pokutu zahrnující celý rozsah jednání ■ schopnost NCA shromáždit požadované důkazy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Národní soudy přezkum rozhodnutí NC A podle národního i komunitárního práva (KS Brno, NSS, US) soukromoprávní nároky vyplývajících z porušení národního i komunitárního SP - private enforcement (KS, VS, NS) oprávněnost a přiměřenost opatření Komise (NCA) v rámci šetření v obchodních i neobchodních prostorách (KS Brno) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Modernizace aplikace SP Nové procedurální předpisy v oblasti zakázaných dohod a zneužití dominance (Nařízení 1/2003) Souvislost s rozšířením EU, účinnost k 1.5. 2004 Pokračující proces (soukromoprávní prosazování soutěžního práva, revize pravidel pro či. 82 SES, veřejná podpora,..) Hlavní prvky ■ zrušení notifikace - přímá aplikace výjimek ■ decentralizace aplikace ■ vytvoření „sítě" soutěžních úřadů: ECN (viz) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS ^■tflA <_=^_^ ECN j NC A a Komise tvoří síť orgánů prosazujících soutěžní právo EU - European Competition Network (ECN) j Všichni členové ECN mají pravomoc aplikovat či. 81 a 82 SES možnost realokace případů právo vyměňovat a používat jako důkaz důvěrné informace vzájemná asistence při shromažďování důkazů ■ Spuštění mechanismů Sítě ECN Nařízení 1/2003 (informace o nových případech, konzultace o návrzích rozhodnutí,možnost Komise odejmout případ ]sJQ^\ Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Řízení před UOHS dle ZOHS, SR pro aplikaci českého i komunitárního práva, pro vyšetřovací úkony na základě dožádání ECN průběh řízení předběžné šetření (včetně vyšetřovacích úkonů) zahájení formálního řízení neohlášené místní šetření „sdělení výhrad" seznámení s podklady rozhodnutí v prvním stupni opravné prostředky (rozklad, správní žaloba, kasace) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řízení před Komisí ■ dle komunitárního práva (Nařízení 1/2003) ■ průběh řízení předběžné šetření zahájení formálního řízení rozhodnutí opravné prostředky (CFI, ECJ) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Formy rozhodnutí ÚOHS ■ delikt nebyl prokázán ■ závazky (commitments) ■ byl spáchán delikt ■ pokuta ■ opatření k nápravě Komise ■ obdobné ■ navíc, ve veřejném zájmu „zjištění nepoužitelnosti" Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Vyšetřovací oprávnění r Komise, UOHS obdobně ■ Vstupovat do všech prostorů, na pozemky a do dopravních prostředků podniků a sdružení podniků ■ Kontrolovat účetní knihy a ostatní obchodní záznamy bez ohledu na to, v jaké formě jsou uloženy ■ Kopírovat nebo získávat v jakékoli formě kopie nebo výpisy z těchto knih nebo záznamů ■ Pečetit kterékoli podnikatelské prostory a účetní knihy nebo záznamy v rozsahu nezbytném pro kontrolu ■ Klást otázky týkající se předmětu a účelu kontroly Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad Vyšetřovací oprávnění Komise ■ provádí šetření sama (za asistence NC A), nebo ■ pověří NCA provedením šetření NCA ■ provádí vlastní šetření ■ asistuje při šetření Komise (včetně eg. policie) ■ musí provést šetření na dožádání Komise ■ může provést šetření na dožádání jiného NCA Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Vyšetřování v neobchodních prostorách Komise i ÚOHS ■ pokud podezření, že se důkazy nacházejí v jiných jež obchodních prostorách ■ s předchozím souhlasem soudu (KS Brno, bez jednání) Přezkumná činnost soudu národní soudce může ověřit, zda: rozhodnutí Komise je autentické donucovací opatření nejsou ani svévolná ani nepřiměřená a týkají se předmětu vyšetřování národní soudce nemůže: zpochybňovat nutnost šetření - kontrola opodstatněnosti rozhodnutí Komise je výsadou komunitárních soudů požadovat infoig^cgr§e0§p^WjIŘ6,iPé^ řské soutěže ÚOHS Sankce Pokud rozhoduje ÚOHS: § 22 ZOHS Pokud rozhoduje Komise: či. 23 Nařízení 1/2003 Za porušení soutěžního právaje možné uložit pokutu až do výše 10 % ročního obratu příslušného soutěžitele Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Závazky (commitments) UOHS i Komise ■ Prohlášení opatření navržených dotčenými podniky za závazná ■ Pouze v méně závažných případech ■ Časově omezená možnost ■ Rozhodnutí o závazcích nekonstatuje, zda došlo či nedošlo k protiprávnímu j ednání ■ Možnost znovuzaháj ení řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÜOHS ^■^S Program leniency Východiska ■ Kartelové dohody mají mimořádně negativní dopad na hospodářskou soutěž ■ Při j ej ich odhalení hrozí j ej ich účastníkům značné sankce ■ Dohody j sou maximálně utaj ovány ■ Program leniency dává účastníkům dohody možnost vyhnout se úplně nebo částečně postihu za účast na ní Prameny ■ UOHS: sdělení předsedy (www.compet.cz) ■ Komise: Oznámení EK 2002/C 45/03 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Neuložení pokuty Úřad o dohodě nevěděl nebo neměl podklady k jejímu prokázání r r Účastník poskytne Úřadu všechny podklady, které má k dispozici Tyto doklady jsou dostačující k prokázání kartelové dohody r Účastník poskytne tyto informace jako první Účastník současně ukončí své protisoutěžní jednání Účastník nečinil nátlak na ostatní soutěžitele, aby se k dohodě připojily r r Účastník spolupracuje s Úřadem v průběhu řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS Snížení pokuty j Možnost snížení pokuty až na polovinu j Účastník dohody ■ předloží podklady, které tvoří rozhodující část důkazů nezbytných pro prokázání dohody ■ ukončí protisoutěžní j ednání ■ spolupracuje v průběhu řízení Úřad pro ochranu hospodářské soutěže