Vývoj terciárního vzdělávání Rysy vysokého školství před rokem 1989 - Centrálně byrokratické řízení celého systému - Studijní plány i výzkum pod dohledem komunistické strany - Unitární systém studijních programů - Vysoké školy a výzkum institucionálně odděleny - Financování VŠ zcela závislé na státu – „přírůstkové rozpočtování“ Změny po roce 89 • 1990 Zákon o vysokých školách • Zachování „unitárního charakteru“ • Nevytvořil legislativní rámec pro soukromé školy a vysoké školy neuniverzitního typu. • Většina státem financovaného výzkumu zůstávala koncentrována na Akademii věd • Nedostatek financí Příprava reformy financování vysokých škol • 1993 – pracovní skupina pověřena přípravou reformy financování vysokých škol • Australský systém • Model 1 – o vybrané školné se snižují veřejné výdaje na vysoké školství • Model 2 – vybrané školné je dodatečným zdrojem růstu celkového rozpočtu škol Základem pro výpočet školného byly průměrné normativní studijní náklady Dva režimy poskytování dávek sociální podpory (nevratný, vratný) Posílení autonomie • Zákon o vysokých školách č.111/1998 Sb. • Posilování autonomie vysokých škol (formální) • Veřejnoprávní instituce s rozsáhlými majetkovými právy (omezené), omezení v podnikání • Finanční závislost na státu zůstala beze změny • Uznání tzv. „neuniverzitních škol – otevření prostoru pro neuniverzitní segment terciálního školství – soukromé školy, 200/01 – 14 soukromých VŠ. Přetrvávání fiskální závislosti • Finanční krize – brání zvyšování podílu osob s dosaženým terciárním vzděláním. • 1994 – počet studentů začíná růst (nové mechanismy financování VŠ) Typy financování vysokého školství • 2 indikátory: • Podíl finanční podpory studentů (granty, půjčky, stipendia) na celkových výdajích na terciární vzdělávání. • Podíl soukromých zdrojů na financování terciárního vzdělávání Tři odlišné typy zemí: 1) Typ A: vysoký podíl soukromých zdrojů a výrazná sociální pomoc studentů (Austrálie, USA, Kanada) 2) Výrazný podíl financování z veřejných zdrojů, programy sociální pomoci (skandinávské země) 3) Nízký podíl soukromých zdrojů, slabá pomoc státu (většina postkomunistických zemí, ČR, Portugalsko, Francie a Německo)