Vzdělání z hlediska teorie statků, postavení a význam vzdělaní ve VS Tržní selhání Existence kolektivních statků - Nedělitelnost - Nevylučitelnost ze spotřeby - Vyloučení je technicky nemožné - Vyloučení je nevhodné – vysoké transakční náklady, politické rozhodnutí o povinné školní docházce Tržní selhání n Smíšené kolektivní statky - klasický př. vzdělávací a zdravotnické služby Členění statků dle Browna a Jacksona (1990) Charakteristiky smíšeného statku podle Bénarda (1989) n vylučitelnost n rivalita n růst anebo pokles kvality v závislosti od růstu rozsahu spotřeby Tržní selhání n Existence externalit n Negativní n Pozitivní – pravděpodobněji nejklasičtější příklad je oblast poskytování vzdělávacích služeb (preventivní očkování) Příklady soukromých a veřejných užitků plynoucích ze vzdělání Soukromé užitky - rozvoj osobních vlastností a schopností - zvětšení schopnosti vážit si a rozpoznávat široký rozsah kulturních a jiných hodnot - větší pracovní příjmy - lepší mobilita na pracovním trhu - větší flexibilita při adaptaci na nové životní a pracovní podmínky Veřejné užitky - reprodukce základních demokratických a kulturních hodnot společnosti - reprodukce LK jako podmínky dalšího ekonomického růstu - -větší daně či příjmy veřejných rozpočtů - nižší nezaměstnanost Základní atributy vzdělávání n účinnost vzdělávání- optimální množstvo vzdělaní, které bude maximalizovat čistý společenský užitek n spravedlivost při poskytovaní vzdělávání- vyplývá z lidských práv, rovnosti příležitostí, zakotvené v Ústave ČR Listina základních lidských práv a svobod Čl. 33: n Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. n Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopnosti občana a možnosti společnosti též na vysokých školách. n Zřizovat jiné školy státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem, na takových školách se může vzdělání poskytovat za úhradu. n Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Čl. 25: Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též právo na vzdělání v jejich jazyku. Minimální množství vzdělání n zabezpečený přístup každého občana k minimálnímu množstvu vzdělání- povinná školní docházka n považuje se za společenskou potřebu n veřejný statek Stanovení efektivní nabídky vzdělávání n Nabídka vzdělávání je efektivní, když součet hraničních mír substituce všech spotřebitelů se rovná jejich hraniční míre transformace, teda HMS = HMT Vzdělání jako veřejný statek Proč má být vzdělávání poskytováno a financované veřejně? Čistý trh ve vzdělávaní není možný z důvodů: n nedokonalosti kapitálového trhu n neúplných informací n existence externalit n možnosti vzniku monopolu Přínosy vzdělaní (užitky) n zkoumáme ve dvou vztazích: 1. vztah mezního užitku jednotlivce k hraničním nákladům na jeho vzdělání 2. vztah mezního užitku společnosti k hraničním společenským nákladům na vzdělání Alokace zdrojů pro rozvoj vzdělání n investovat do každého vzdělávajícího se jedince stejnou sumu- rovnost vstupů na vzdělání n investovat více prostředků do nadaných a talentovaných žáků a studentů n investovat do vyrovnávajícího vzdělání (méně podporovat nadané žáky)