Cvičení 5 – Rozhodování firmy v podmínkách dokonalé konkurence 1) Rovnováha firmy. Firma Ziko, a.s. vyrábí náplně do propisek a působí na dokonale konkurenčním trhu. Cena náplní na trhu je 12 Kč za kus. Firma se chová racionálně a vyrábí 15 000 ks denně. Při tomto objemu výroby dosahuje zisku 10 000 Kč. - Pokud by firma vyráběla výstup 10 000 ks či 17 000 ks, realizovala by nulový ekonomický zisk. - Firma minimalizuje průměrné náklady při výrobě 13 500 ks náplní. a) Zakreslete následující situace do grafu průměrných a mezních i celkových nákladů. Vyznačte veškeré zadané hodnoty. b) Jaká bude situaci v dlouhém období. Zakreslete. 2) Rovnováha firmy. Firma Romo, a.s. působí na dokonale konkurenčním trhu. Ve výrobě se nejdříve projevují rostoucí a od výroby 5000 ks produkce klesající výnosy z variabilního vstupu. Firma je zisková.Cena produkce na trhu je 150 Kč/kus. a) Zakreslete situaci do grafů (celkové a průměrné + mezní veličiny) b) Cena práce na trhu vzrostla. Jak to ovlivní rozhodování firmy? c) Nájemné výrobní haly výrazně vzrostlo. Jak to ovlivní rozhodování firmy o ceně a výstupu? 3) Rovnováha firmy. Zakreslete situaci, kdy je firma ztrátová, ale stále pokračuje v činnosti. 4) Rovnováha firmy v krátkém období. Nákladová funkce dokonale konkurenční firmy je dána rovnicí TC = 10 + 26Q – 4Q^2 + 1/3Q^3 a cena produkce je 19 Kč. a) Jaký je optimální objem produkce b) Vypočítejte zisk firmy a zhodnoťte situaci c) Určete cenu, při které firma uzavírá výrobu. 5) Individuální a tržní nabídka v krátkém období. Předpokládejme, že funkci celkových nákladů firmy v krátkém období lze vyjádřit rovnicí TC = q^3-14q^2+69q+128. a) Vypočítejte cenu, při které firma uzavírá výrobu b) Vypočítejte funkci individuální nabídky této firmy pro krátké období c) Vypočtěte tržní nabídku pro 100 identických firem. 6) Rovnováha firmy a trhu v krátkém období i dlouhém období. Považujme taxislužbu v Brně za dokonale konkurenční odvětví. Předpokládejme, že mezní náklady na jeden ujetý kilometr jsou u každého taxikáře stejné ve výši 10Kč/km. Poptávková funkce po ujetých kilometrech (za den) má tvar P = 500– (1/10)Q. Jeden taxikář ujede denně průměrně 100 km. a) Vypočítejte, kolik kilometrů taxíky denně ujedou a jaká je cena za km jízdy. Kolik v Brně jezdí taxikářů. b) Předpokládejme, že poptávka po ujetých kilometrech vzrostla na P = 580 – (1/10)Q. Vypočítejte výši ceny, a počet ujetých kilometrů. c) Jaká bude rovnovážná cena, pokud poptávka zůstane na této úrovni delší dobu? 7) Rovnováha firmy a trhu. Firma Zubatý, s.r.o. zabývající se výrobou zubních protéz má následující funkci celkových nákladů a celkových příjmů: TC = 1500Q – 60Q^2+Q^3 a TR = 975Q. a) Jedná se o krátké nebo dlouhé období? b) Je firma Zubatý cenovým tvůrcem nebo příjemcem? c) Určete množství zubních protéz, při jejichž výrobě firma maximalizuje zisk d) Je rovnováha firmy slučitelná s dlouhodobou rovnováhou v odvětví? e) Předpokládejme odvětví s konstantními náklady. Odvoďte křivku nabídky odvětví v dlouhém období. f) Kolik firem bude v odvětví, jestliže je tržní poptávková křivka dána rovnicí P = 9600 – 2Q? 8) Tržní nabídka v dlouhém období. Předpokládejme, že všechny firmy v dokonale konkurenčním odvětví mají stejné křivky celkových dlouhodobých nákladů LTC = Q^3-10Q^2+36Q, kde Q je objem produkce firmy. Dále předpokládáme, že nedochází ke změnám cen výrobních faktorů. a) Určete rovnovážný objem produkce firmy z hlediska dlouhém období b) Určete rovnovážnou cenu odvětví v dlouhém období ^Nákladová funkce dokonale konkurenční firmy je dána rovnicí TC = 10 + 26Q - 4Q