1 Mezinárodní ekonomické právo je součástí mezinárodního práva veřejného zabývá se ekonomickými vztahy mezi subjekty MPV má výrazný vliv na samotné soukromoprávní mez.obchodní transakce mezinárodní obchodní systém (WTO) mezinárodní finanční a měnové právo mezinárodní právo rozvoje mezinárodní investice Mezinárodní ekonomické právo Prameny : mezinárodní obyčej (imunita státu, odpovědnost státu, minimální standard zacházení např. u vyvlastnění, námořní právo) mezinárodní smlouvy soft law (vytvářeno některými mez. organizacemi ­ etické kodexy) Z počátku bilaterální vztahy. Multilateralita při úpravě mez.ekonomických vztahů ­ relativně nové, po II.sv.válce Mezinárodní smlouvy dvoustranné vs. mnohostranné erga omes vs. inter partes podle předmětu ­ obchodní spolupráce, regulace obchodu, daňové otázky, celní otázky, vytvoření mez.organizace, unifikace úpravy soukromopráních vztahů v ekonomické oblasti pravidelně definují postavení osob/zboží na území smluvních států = režimy. Mnohostranné MS regulující obchodní aspekty nejznámější = GATT, GATS komoditní dohody = regulace trhu s určitými produkty, typicky zemědělskými ­ např. cukr, čaj, obilí. Často zainteresovány rozvojové státy. Účel = udržet určitou cenovou hladinu, exportní stabilita. Stojí mimo GATT/WTO. Další typy mnohostranných MS vytvářejících mez.organizace vytváření celků bez subjektivity = oblast volného obchodu, celní unie (NAFTA, LAFTA, CEFTA, ESVO) unifikace určitých právních otázek (Úmluva OSN o mezinárodní koupi zboží, Bruselská úmluva o pravomoci a uznání a výkonu cizích soudních rozhodnutí ve věcech občanských a obchodních, Římská úmluva o právu rozhodném pro závazky ze smluv) Režimy zacházení nejvyšších výhod = stát se zavazuje přiznat subjektu ty výhody, které přiznal/přizná subjektům z kteréhokoliv třetího státu. Zajišťuje rovné zacházení se všemi cizinci. Zrovnoprávňuje veškeré cizince mezi sebou. NIC nevypovídá o zacházení cizinec vs. tuzemec. omezená vs. neomezená podmíněná vs. nepodmíněná pozitivně vs. negativně formulovaná Jedná se o metodu zacházení, nezajišťuje výsledek. Využívaná (s výjimkami) v GATT. 2 Režimy zacházení národní režim = stejné zacházení s cizinci a vlastními občany (asimilace). Zacházení s cizincem by nemělo klesnout pod ,,minimální standard (mohl by být zvýhodněn cizinec před vlastním občanem, např. vyvlastnění, jestliže s vlastním občanem by bylo zacházeno nevhodně). Opět využíváno v GATT/WTO. Režimy zacházení reciproční režim = státy si navzájem poskytují stejné výhody. preferenční režim = cizincům z druhého státu jsou poskytnuty výhody, které nejsou poskytnuty cizincům z žádného jiného státu. (s jedním státem máte režim nejvyšších výhod, s druhým nastavíte režim preferenční státu s nejvyššími výhodami musíte poskytnout to samé, co státu preferenčnímu) Subjekty MPV - STÁT různé role - spolutvůrce MS - normotvůrce vnitrostátního veřejného práva - obchodník problematika imunity imunita ­ stát nemůže podléhat pravomoci orgánu jiného státu (vychází se suverenity) v praxi již vyřešeno, dříve velké problémy procesní imunita exekuční imunita = nepodřízení se státu pod pravomoc orgánu jiného státu (soud) = nedojde k exekuci majetku státu na základě rozhodnutí orgánu jiného státu Imunita Jak je to s imunitou, když stát vystupuje jako obchodník ? a) tradiční koncepce = stát má absolutní imunitu, není rozhodující, jakou činnost vykonává. Stát se ale může imunity vzdát (výslovně vs. např. podepsání rozhodčí smlouvy) b) zúžený, omezený přístup = je rozhodující účel činnosti, kterou stát vykonává Státy rozvojové a rozvinuté Aspekt důležitý pro zacházení v některých oblastech ­ obchod. Udělování např. preferenčních a nerecipročních režimů, ve WTO, výhodnější úvěry od Světové banky. definice rozvojového státu : zaostalé zemědělství, mizivý průmysl, většina obyvatel zaměstnána v prvovýrobě nízká úroveň výrobních prostředků nízká úroveň důchodu na hlavu vysoký přírůstek obyvatelstva, pro který není výživa vysoká negramotnost, nemocnost, úmrtnost sebehodnocení státu ­ hraje důležitou roli státy nejméně rozvinuté, méně rozvinuté, nově industrializované Mezinárodní organizace jejich role při úpravě mez.obchodu/v oblasti mez.ekonomické spolupráce je velice podstatná jsou místem, kde se projednávají změny v ekonomických vztazích, poskytují finanční prostředky zákl. členění - univerzální vs. regionální (územně) - univerzální vs. komoditní 3 Univerzální mez.organizace OSN - Valné shromáždění - Rada bezpečnosti - Hospodářská a sociální rada (ECOSOC) - Komise pro mezinárodní právo obchodní (UNCITRAL) - Konference pro obnovu a rozvoj (UNCTAD) : rešení obchodu zejména ve vztahu k rozvojovým státům. Spojováno s komoditními dohodami (káva, kakao, juta, cukr, obiloviny, olivový olej, kaučuk, zinek, nikl, měď) - Organizace pro průmyslový rozvoj (UNIDO) Bretton-woodský systém, WIPO, UNIDROIT Regionální mezinárodní organizace Evropa ES, Rada Evropy, OECD - podpora ekonomického růstu a zaměstnanosti, rozvoj obchodu. EBRD (Evropská banka pro obnovu a rozvoj) ­ podpora transformace zemí St+V. Evropy. Afrika UDEAC, CEMAC, ECOWAS, AMU, EAC, COMESA Asie ASEAN, APEC, SAARC Amerika MERCOSUR (zóna volného obchodu), CARICOM (společný trh)