Veřejné zakázky aneb o čem je nový zákon č. 137/2006 Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie davidpoc@email.cz Nový zákon č. 137/2006 Sb. n Nahrazení zákona č. 40/ 2004 Sb. n Nabytí účinnosti – 1. července 2006 n Zavádí do českého právního systému zcela nové prvky – kvalifikace dodavatelů, specifikace zadavatelů ad. n Co zákon upravuje? n Značně rozšiřuje stávající úpravu především v oblasti zadávání veřejné zakázky – problematika dodavatelů Návaznost na legislativu EU n Nový zákon plně reflektuje aktuální legislativní vývoj na úrovni EU v oblasti veřejných zakázek: • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/18/ES, o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby, ve znění pozdějších předpisů • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2004/17/ES, o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb, ve znění pozdějších předpisů • Směrnice Komise 2005/51/ES ze dne 7. září 2005, kterou se mění příloha XX směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a příloha VIII směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES o veřejných zakázkách • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2005/75/ES, kterou se opravuje směrnice 2004/18/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby • Nařízení Komise (ES) č. 2083/2005 ze dne 19. prosince 2005, kterým se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a 2004/18/ES ohledně prahových hodnot používaných při postupech zadávání veřejných zakázek • Nařízení Komise (ES) č. 1564/2005 ze dne 7. září 2005, kterým se stanoví standardní formuláře pro zveřejňování oznámení v rámci postupů zadávání veřejných zakázek podle směrnic Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES a 2004/18/ES Druhy zadávacího řízení n otevřené řízení n užší řízení n jednací řízení s uveřejněním n jednací řízení bez uveřejnění n soutěžní dialog n zjednodušené podlimitní řízení • Zadavatelé by měli přednostně využívat otevřené řízení nebo užší řízení • Každé druh zadávacího řízení má přesně stanovené parametry – např. lhůty pro podání nabídek, lhůty pro podávání dotazů dodavateli Zadavatelé n Veřejný zadavatel: • Česká republika, • státní příspěvková organizace, • územní samosprávný celek, • příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, • jiná právnická osoba, pokud byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu a je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. Zadavatelé (2) n Dotovaný zadavatel: • Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků poskytnutých veřejným zadavatelem, a to i prostřednictvím jiné osoby. n na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota je nejméně 165 288 000 Kč – přesná specifikace n nebo veřejnou zakázku na služby související s veřejnou zakázkou na stavební práce a jejich předpokládaná hodnota odpovídá nejméně 6 670 000 Kč Zadavatelé (3) n Sektorový zadavatel: • Sektorový zadavatel je osoba, která vykonává některou z relevantních činností uvedenou v § 4 Zákona, pokud tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva nebo nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo nebo nepřímo uplatňovat dominantní vliv. Uplatňování dominantního vlivu je v zákoně přímo definováno. • Mezi tyto přesně vymezené činnosti v § 4 Zákona patří např. teplárenství, energetika n Problematika tzv. centrálního zadavatele Veřejná zakázka n Definována v § 7 Zákona n Dělení: • Dodávky • Veřejné zakázky na služby • Veřejné zakázky na stavební práce • Pojem rámcové smlouvy n Další členění: • Nadlimitní • Podlimitní • Veřejné zakázky malého rozsahu Zadávací dokumentace n Povinnost zadavatele zpracovat zadávací dokumentaci n V § 44 odst. 3 a 4 Zákona je stanoveno, co musí zadávací dokumentace obsahovat minimálně n Zákon také definuje co termíny poskytnutí dokumentace a další náležitosti Kvalifikace n Již dříve Zákon předepisoval nutnost splnění kvalifikačních předpokladů ze strany dodavatele n Nová úprava kvalifikačních kritérií v zákoně č. 137/2006 Sb. n Kvalifikační kritéria • základní kvalifikační předpoklady • profesní kvalifikační předpoklady • ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady • technické kvalifikační předpoklady Podmínky stanovení kvalifikací ze strany zadavatele Kvalifikační kritéria (2) n Nový prvek – kvalifikační kritéria plněná skrze subdodavatele n Možnost splnění všech druhů kritérií s výjimkou základních kvalifikačních kritérií n Závazek dodavatelů vůči veřejnému zadavateli i vůči třetím osobám n Otázka zahraničních dodavatelů n Nutnost prokázat kvalifikační předpoklady ve lhůtě konkrétně určené Kvalifikační kritéria (3) n Základní kvalifikační kritéria n Otázka bezúhonnosti n Nově zákon stanovuje jako základní kvalifikační kritérium neexistenci daňových nedoplatků, nedoplatků na pojistném a na penále na sociální zabezpečení – nutnost prokázat potvrzením příslušných orgánů n Výjimkou je potvrzení o platbě spotřební daně n Povinnost informovat zadavatele o jakékoli změně v kvalifikaci dodavatele/ subdodavatelů Podání nabídky n Nové ustanovení Zákona – dodavatel může podat pouze jednu nabídku n Omezení na participaci ve stejném zadávacím řízení jako subdodavatel n Stanovení podmínek podání nabídky n Hodnotící kritéria • Ekonomická výhodnost nabídky • Nejnižší nabídková cena n Základní kritérium v soutěžním dialogu – vždy ekonomická výhodnost n Stanovení dílčích hodnotících kritérií (technická úroveň, servis atd.) Ukončení zadávacího řízení n Povinnost zadavatele uzavřít s vítězným návrhem smlouvu na plnění veřejné zakázky n Základní lhůty pro uzavření této smlouvy • Tuto smlouvu nesmí zadavatel uzavřít před uplynutím lhůty pro podání námitek proti rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky podle § 110 odst. 4. • Pokud nebyly ve stanovené lhůtě podány námitky, uzavře zadavatel smlouvu s vybraným uchazečem do 15-ti dnů po uplynutí lhůty pro podání námitky n Povinnost zadavatele informovat o výsledcích zadávacího řízení n Možnost zrušit zadávací řízení Soutěž o návrh n Speciální postup zadavatele n Podrobný popis této varianty je popsána v § 102 až 109 Zákona n Nutnost přesné specifikace n Používána třeba při veřejných zakázkách týkajících se technických či architektonických projektů n Návaznost a relevance veřejné zakázky Předběžné a pravidelné předběžné oznámení n Problematika předběžného oznámení n Speciální úprava v zákoně n Využití dynamického nákupního systému • Nutnost oznámení v otevřeném zadávacím řízení • Dynamický nákupní systém lze zavést pro účely uzavírání rámcových smluv a nesmí trvat déle než 4 roky • Zadavatel i dodavatel jsou povinni používat v dynamickém nákupním systému a při jeho zavádění výlučně elektronické prostředky podle § 140 Zákona Elektronická aukce n Využití elektronické aukce n Před vlastním zahájením elektronické aukce je zadavatel povinen provést posouzení a hodnocení nabídek a pořídit zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podle § 80 Zákona n Možnost více aukčních kol n Povinnost zveřejňovat stav o poradí či nejlepších aukčních hodnotách Opční právo a jiné formy zvýhodnění dodavatelů n Možnost vyhrazení opčního práva v zadávacích podmínkách n Za jakých podmínek nelze využít opčního práva: „…pokud cena, kterou by byl povinen uhradit za plnění předmětu veřejné zakázky na základě opce, je ve zjevném nepoměru k části předpokládané hodnoty plnění odpovídající opci, která byla stanovena před zahájením původního zadávacího řízení“ n Zvýhodnění pro dodavatele zaměstnávající osoby se zdravotním postižením Námitky n Možnost podat námitku ze strany kteréhokoli dodavatele n Nutnost dodržení 15ti denní lhůty od získání relevantních informací dodavatelem, nejpozději do doby uzavření smlouvy n Písemné podaní námitky s náležitostmi uvedenými v § 110 odst. 6 Zákona n Zákonná lhůta na reakce ze strany zadavatele je v případě námitky 10 dnů Role ÚOHS n Dohled nad dodržováním Zákona n V pravomoci ÚOHS je: • předběžná opatření (zakázat uzavřít smlouvu v zadávacím řízení, pozastavit zadávací řízení), • rozhodovat o tom, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem, • ukládat nápravná opatření a sankce (zrušení zadání veřejné zakázky a zrušení jednotlivého úkonu zadavatele), • projednávat správní delikty, • kontrolovat úkony zadavatele. n Zákon předepisuje nutnost složení kauce ze strany navrhovatele n Správní delikty zadavatele n Podmínka zachování mlčenlivosti a ochrana obchodního tajemství Konkrétní případy řešené ÚOHS n V roce 2005 řešil ÚOHS celkem 335 řízení, kdy téměř v 75% konstatoval pochybení v oblasti veřejných zakázek n Případ České pošty, s.p. n Nejvyšší pokuty v roce 2006: • VZP – projekt internetových knížek (600 tis. Kč) • Dopravní společnost Zlín – Otrokovice – nákup trolejbusů (500 tis. Kč) • MPSV ČR – komunikační systém (500 tis. Kč) • Město Prostějov – výstavba aquaparku (500 tis. Kč) • Kromě prvního jsou již všechny rozhodnutí pravomocné Seznam kvalifikovaných dodavatelů n Novinky oproti Zákonu č. 40/2004 Sb. – např. doklad o členství v profesní samosprávné komoře n Možnost prokázat splnění kvalifikačních předpokladů – stáří výpisu maximálně 3 měsíce n Hlavní inovací je tvrdý postih za neoznámení skutečností vedoucích ke změně kvalifikačních údajů zapsaných v seznamu – lhůta 15 dní n Každý rok do 31. března předkládá dodavatel zapsaný v seznamu doklady o svých kvalifikačních předpokladech – nedoplatky na pojistném atd. n Při nedodržení stanoveného postupu se jedná o správní delikt a ÚOHS může uložit dodavateli pokutu ve výši až 10 mil. Kč Systém certifikovaných dodavatelů n Nová možnost certifikace – Certifikovaný dodavatel n Možnost dosažení certifikace při prokázání splnění základních kvalifikačních předpokladů v plném rozsahu a prokázání splnění profesních kvalifikačních předpokladů ekonomických, finančních a technických kvalifikačních předpokladů v rozsahu stanoveném v pravidlech systému certifikovaných dodavatelů n Doklady nesmí být starší než 90 dnů n Platnost certifikátu – 1 rok ode dne vydání n Správce systému – pověřená právnická osoba s příslušnou licencí– obdoba vydávání certifikátů ISO 9001 n Další podmínky obdobné jako u seznamu kvalifikovaných dodavatelů – oznámení o změně, výše správní pokuty atd. Děkuji za pozornost! Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie davidpoc@email.cz