KVALITATIVNÍ VÝZKUM v socio-ekonomickém výzkumu Mgr. Ida Kodrlová, Ph.D. Psychologický Ústav AVČR ida@psu.cas.cz MITA THOR INTERNATIONAL, spol. s r.o. kodrlova@mitathor.cz Vymezení kvalitativního výzkumu n Interpretativní a naturalistický přístup → studium jevů v přirozených podmínkách s cílem konstruovat smysl nebo interpretovat významy participantů (Denzin, Lincolnová) → "jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických procedur nebo jiných způsobů kvantifikace" (Strauss - Corbinová, 1999), → "nenumerické šetření a interpretace sociální reality" (Disman, 1993, str. 285) n Cíl = porozumět zkoumanému jevu a jeho souvislostem Znaky kvalitativního výzkumu n Zaměření na významy n Přirozené prostředí jako zdroj dat n Zahuštěný popis (thick description) n Interpretační přístup – reflexe n Analýza je induktivní, pozornost je věnována jednotlivostem n Data jsou sebrána jako slova nebo obrazy n Málo případů, hodně proměnných n Výstupy jako proces spíše než produkty n Užití expresivního jazyka ve zprávě n Přístupy: biografická - životní historie, fenomenologie, zakotvená teorie, etnografie, případová studie apod. Předpoklady n Ontologický n Co je skutečnost? n Epistemologický n Jaký je vztah mezi výzkumníkem a tím, co má být zkoumáno? n Axiologický n Jaká je role hodnot? n Rétorický n Jaký je jazyk výzkumu? n Metodologický n Co je výzkumný proces? Vypovídají o pojetí zkušenosti, času, jazyka, osobní účasti, postavení výzkumníka. Etika kvalitativního výzkumu n Nedevalvovat participanty n Sponzoři n Nevystavovat participanty nebezpečí n informovaný souhlas n právo kdykoliv odstoupit z výzkumu n právo klást otázky a mít přístup k výsledkům n respekt vůči místu, kde se výzkum koná n informace, které mohou poškodit n anonymita n uchování dat n validizace participantem n jazyk zprávy z výzkumu n zkreslení, vytěsnění informací, atd. Interaktivní model: komponenty kvalitativního výzkumu n Smysl n Konceptuální kontext n Výzkumné otázky n Metody n Validita n PROČ? n CO VŠECHNO? n CO KONKRÉTNĚ? n JAK? n JAK DŮVĚRYHODNĚ? Jak tvořit výzkumné otázky n Začít s obecnými otázkami. n Pokud jsou priority zamlžené, pak je definujme a snažme se je odmlžit. n Neformulovat mnoho obecných otázek. n Někdy je snazší generovat konceptuální rámec poté, co vytvoříte seznam výzkumných otázek. n V multiple-case study je třeba se ujistit, že všichni výzkumníci rozumí každé otázce a vidí její důležitost. n Když už je seznam výzkumných otázek hotov, podívejme se na ně abychom se ujistili, že každá otázka je zkoumatelná. n Otázky si neustále v průběhu výzkumu připomínejme, buďme s nimi v kontaktu → lépe se nám bude provádět sběr dat. Metody sběru dat v KV n Pozorování n Hloubkový rozhovor (psychologická explorace) n Skupinový rozhovor (Focus Group) n Dokumenty, audiovizuální materiál Pozorování Hloubkový rozhovor n nestandardizované n připravené explorační schéma n bez předem připravených otázek n doba trvání cca hodinu a víc Skupinový rozhovor (Focus Group) n 8-12 účastníků n moderátor (psycholog, sociolog) n rámcový scénář n interakce, názorová výměna (i ty předmětem analýzy) Analýza dokumentů n dokumenty, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu n podnikové materiály n popisy pracovních pozic n pracovní smlouvy n směrnice n zápisy z porad, z hodnotících pohovorů n novinové články n reklama Problémy při sběru dat 1 n Obtíže v navázání kontraktu n Obtíže v nastolení důvěry n Přístup k informantům či do místa n Získat lidi pro odpovídání na žádost o informace n Výzkum v přirozeném prostředí či nikoli n Určit, zda informanti rozumí podmínkám Problémy při sběru dat 2 n Věrohodnost poznámek n Psaní poznámek n Citace v poznámkách n Role pozorovatele a její změny n Co použít z dřívější inspekce terénu v případové studii n Zúžení fokusu Verze kvalitativního přístupu n Fenomenologický výzkum n Zakotvená teorie n Případová studie n Biografický výzkum n Etnografický výzkum 1. Fenomenologický výzkum n Zkoumaná jednotka n více jedinců sdílejících podobnou zkušenost n Přístupnost n nalezení jedinců sdílejících podobnou zkušenost 2. Zakotvená teorie n Zkoumaná jednotka n více jedinců reagujících na jednání nebo participujících v procesech týkajících se centrálního jevu n Přístupnost n homogenní vzorek, teoretický vzorek 3. Případové studie - vymezení n Zkoumaná jednotka - vymezený systém: n Jedinci n Organizace n Procesy n Programy n Sousedi n Instituce n Události n Přístupnost n Získání důvěry informantů, prostřednictvím klíčové osoby n Empirický výzkum n Reálný životní kontext n Nejasná hranice mezi kontextem a jevem n Sběr dat n Více zdrojů – klíčoví informanti, posílení řetězové evidence, databáze případových studií 4. Biografický výzkum n Zkoumaná jednotka n jedinec n Přístupnost n dohoda s jedincem, archívní výzkum 5. Etnografický výzkum n Zkoumaná jednotka n Příslušníci sdílející kulturu n Přístupnost n Získání důvěry informantů, prostřednictvím klíčové osoby Metody analýzy kvalitativních dat n Kvantifikující metody n Neformální metody n frekvenční analýzy – pozor na ztráty! n Formální metody n Obsahová analýza n kódování do numerických proměnných n Repertoárové mřížky n Ne-kvantifikující metody n Analýzy různého typu n Kognitivní mapování n Zakotvená teorie Práce s kvalitativními daty n Redukce dat – kódování n Třídění – kategorizace n Využití predefinovaných kategorií (← teorie) n Vynořování kategorií n Detextualizace dat n Souvisí často/někdy s kvantifikací (x fenomenologické a narativní směry) Př. Frekvenční analýzy I Př. Frekvenční analýzy II Obsahová analýza n Jednotky kódování n postavy, témata, slova, fráze, věty apod. Př. Obsahová analýza Technika repertoárových mřížek ← Kelly – teorie osobních konstruktů n Prvky, objekty percepce n Např. produkty k promotion n Konstrukty n Bipolární škály n Propojovací mechanismy n Síla spoje mezi konstrukty a objekty percepce Kroky – RTG n např. popis deseti produktů n vybrat tři (např. 1, 4, 7) n co mají dvě ze situací společného, čím se odlišují od třetí situace → konstrukty n škálování (např. 1-7) n změření propojení mezi produkty a konstrukty Př. RTG Kognitivní mapování ← Kelly n lze ho použít i k záznamu rozhovoru n Rozdělení problematiky do vět po cca deseti slovech n Vytvoření nelineární kognitivní mapy n Význam utvářen kontrasty Př. Kognitivní mapování Př. Kognitivní mapování Zakotvená teorie n teorie se tvoří a prozatímně ověřuje systematickým shromažďováním údajů o předmětu výzkumu a jejich analýzou Kódování ← interpretace dat (X kvantitativní výzkum): n otevřené (analýza) n axiální (syntéza → miniteorie) n selektivní (→ klíčová kategorie, její vztah k jiným kategoriím → témata → jejich zakotvení v původních datech) Př. Zakotvená teorie Narativní analýza n Příběh n Žánry n Postavy n Témata n Dějové zvraty n Klíčové události Př. Nekvantifikující metody n Např. tematická analýza n viz následující příklad Děkuji za pozornost a třeba někdy příště J