Mikroekonomie I Plán výuky na podzimní semestr 2008/09 Podmínky získání kreditů za úspěšné absolvování předmětu Tématický plán přednášek: týden datum téma 1 15/9 Základní souvislosti v hospodářství a předmět zkoumání ekonomie 2 22/9 Mechanismus koordinace hospodářství a funkce tržního mechanismu 3 29/9 Podmínky utváření tržní rovnováhy a tržní selhání 4 6/10 Analýza poptávky 5 13/10 Teorie spotřebitelské volby 6 20/10 Náklady firmy a nabídka na trhu výrobků a služeb 7 27/10 Efektivnost dokonale konkurenčních trhů 8 3/11 Rovnováha monopolního výrobce a protimonopolní regulace 9 10/11 Rovnováha na oligopolních trzích 10 17/11 (St.svátek) Chování firmy a rovnováha na trzích monopolistické konkurence. 11 24/11 Trh výrobních faktorů a teorie mezní produktivity 12 1/12 Trh práce a nezaměstnanost 13 8/12 Trh kapitálu a investice Tématický plán a obsahové zaměření seminářů(podle týdnů výuky): 1) Úvodní seminář – způsob práce v seminářích, podmínky hodnocení. 2) Vztah potřeb, výrobních faktorů a výstupů v hospodářství · pojetí potřeb v ekonomii · vlastnosti výrobních faktorů · nutnost rozlišování efektů růstu produktivity a intenzity práce, ekonomické důsledky dělby práce · ekonomická interpretace hranice výrobních možností · zákon klesajících výnosů a mezní produkt 3) Mechanismus koordinace ekonomiky · nutnost působení mechanismu koordinace na základě vztahů zdrojů a potřeb · principy koordinace, obsah a srovnání · tržní mechanismus a nezbytné předpoklady jeho fungování · vlastnosti a přednosti tržní koordinace 4) Význam konkurence pro fungování mechanismus trhu. · jak a za jakých podmínek se utváří rovnováha trhu, co vyjadřuje rovnováha · konkurence – vlastnost trhu, kriteria dělení · cenová a necenová konkurence, dokonalá a nedokonalá konkurence, důsledky pro chování výrobců · monopol – ekonomický jev a forma konkurence · tržní nedokonalosti 5) Tržní poptávka + Kontrolní test 1 · Individuální a tržní poptávka · Faktory ovlivňující poptávku · Posuny poptávkové křivky – příčiny a důsledky na trhu · Cenová elasticita tržní poptávky · Důchodová elasticita tržní poptávky 6) Analýza chování spotřebitele · teorie užitečnosti · rovnováha spotřebitele · indiferenční křivky a jejich vlastnosti · rozhodování spotřebitele · dopady změny ceny a důchodu na chování spotřebitele 7) Náklady firmy, pojetí a souvislosti · mezní produktivita, vztah mezního, průměrného a celkového produktu · náklady a jejich členění, odlišné vypovídací schopnosti nákladových vyjádření · vliv času na vývoj a chování nákladů · příjmy firmy a pojetí zisku v ekonomii 8) Rovnováha a chování firmy na dokonale konkurenčním trhu · čím se zabývá analýza tržního chování firmy · rovnováha v krátkém období a důsledky pro chování firmy · rovnováha v dlouhém období a důsledky pro chování firmy · efektivnost dokonale konkurenčního trhu a její vyjádření 9) Funkce cen v tržním systému + Kontrolní test 2 · funkce cen a funkce tržního mechanismu · význam cenové liberalizace pro efektivnost trhu · dopady cenové regulace na cenové funkce · struktura ceny 10) Rovnováha monopolu. · pojetí monopolu v ekonomii · monopol jako tržní struktura · rovnováha výrobce v podmínkách monopolu · důsledky monopolu pro efektivnost a jejich interpretace · očekávané efekty regulace monopolu a její důsledky 11) Vznik a rovnováha oligopolních struktur · oligopolní struktura trhů · rovnováha oligopolu, včetně podmínek utváření · proč jsou oligopolní trhy označovány jako nepružné · důsledky oligopolu pro tržní efektivnost a jejich interpretace 12) Rovnováha firmy v monopolistické konkurenci + Kontrolní test 3 · předpoklady utváření tržní struktury monopolistické konkurence · monopolní výhody a jejich podmíněnost · vlastnosti krátkodobé a dlouhodobé rovnováhy firmy a tržní struktury · neefektivnost monopolistické konkurence 13) Ceny na trzích výrobních faktorů. · motivace poptávky a nabídky na trzích výrobních faktorů · utváření ceny na trzích výrobních faktorů · odvození křivky poptávky po práci · nezaměstnanost – příčiny a formy · přirozená míra nezaměstnanosti Literatura ke studiu: a) povinná: 1. Mankiw, N.G.: Zásady ekonomie. Praha, Grada Publishing 1999, ISBN 80-7169-891-1 (764 str.) 2. Musil, Fuchs, Franc, Grygarčíková: Ekonomie. Plzeň. Vydavatelství Aleš Čeněk, 2008 b) doporučená: 1. Fuchs, K., Tuleja, P.: Stručný průvodce a cvičebnice. Základy ekonomie. Praha, Ekopress 2004. ISBN 80- 86119-88-2 (183 str.) 2. Fuchs, K., Tuleja, P.: Základy ekonomie. Praha, Ekopress, 2003, ISBN 80-86119-74-2 (347 str.) 3. Samuelson, P. - Nordhaus, W.: Ekonomie. Praha, Svoboda 1991, 2007 4. Ekonomický slovník či encyklopedii. Podmínky úspěšného absolvování předmětu: 1. Průběžné testy v seminářích se budou psát v týdnech dle harmonogramu. · Pokud student nemůže fyzicky absolvovat 1 ze seminárních testů (omluvu posoudí vedoucí semináře), napíše náhradní test v semináři, a to v posledním výukovém týdnu. · Příprava testů bude koordinována, testy budou srovnatelné v jednotlivých skupinách obsahově, co do struktury i způsobu hodnocení. · Hodnocení průběžných testů, které se podílí na výsledné známce, bude shodné s hodnocením závěrečného testu. · Výsledky tří průběžných testu budou zprůměrovány. 2. Průběžné hodnocení přípravy a výsledků studia v seminářích · V seminářích bude každý student minimálně 5x průběžně ohodnocen (A,B,C,D,E,F). Minimálně tři z těchto hodnocení budou vycházet z ústního projevu při řešení otázek. · Průběžné hodnocení bude rovněž zprůměrováno. do výsledné hodnoty: A 100 D 70 B 90 E 60 C 80 F 0 nebo 30 3. Závěrečné hodnocení výsledků práce v semináři. 1. Podmínkou účasti na zkoušce je absolvování 3 seminárních kontrolních testů uváděných v tématickém plánu seminářů, a to s průměrným hodnocením 60% a více. 2. Váha těchto testů se započítává 30 % do výsledné známky. 3. Hodnocení kvality přípravy a znalostí ze seminářů, tj. výsledná zprůměrovaná hodnota se započte 20% do výsledné známky. 4. V posledním výukovém týdnu semestru bude do poznámkového bloku „Průběžné hodnocení“ uvedeno hodnocení ve tvaru: *dvojciferné číslo testy*dvojciferné číslo semináře* Poznámka: podmínkou připuštění ke zkoušce je, že první číslo bude 60 až 100. 5. Student, který v seminářích neuspěje – tzn. výsledné hodnocení průběžných testů nedosáhne 60%, bude psát náhradní test z celé látky. a. Náhradní test bude jednotný pro studenty všech seminárních skupin b. Termín bude vypsán prostřednictvím IS MU – mezi zkouškovými termíny!!! c. Uskuteční se v 1. týdnu zkouškového období. d. Na náhradní test se budou studenti přihlašovat. 4. Zkouškový test a konečné hodnocení: 1. Podmínkou úspěšného absolvování zkouškového testu je dosažení alespoň 60 %. 2. Váha výsledku se započítává 50 % do konečné známky. 3. Zkouškový test bude psán v termínech vyhlášených v souladu se studijním a zkušebním řádem prostřednictvím ISu. Konečná známka je tvořena: zkouškový test (50%) + průběžné testy (30%) + úroveň přípravy na semináře (20%) A 91 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 90 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 %