2 JAK FUNGUJE TRH Tržní síly l Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik l Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze l Trh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby l Nabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu Trhy a konkurence l Nabídka = prodávající l Poptávka = kupující l Konkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu Konkurence l Dokonalá konkurence: l produkce je identická l mnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu l kupující a prodávající jsou cenoví příjemci l Monopol: l = jeden prodávající = cenový tvůrce l Oligopol l = několik prodávajících l ne příliš agresivní konkurence l Monopolistická konkurence l = mnoho prodávajících l odlišitelná produkce l každý prodávající může stanovit cenu svého produktu Poptávka (demand, D) l Poptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit l Zákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu l Poptávková křivka = vztah mezi množstvím a cenou Příklad Karel a rohlíky l Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 l Poptávané množství (ks) 12 10 8 6 4 2 0 Karlova (= individuální) poptávková křivka Tržní X individuální poptávka l Tržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě l Graficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek Posun poptávkové křivky Co ovlivňuje kupujícího? l Důchod spotřebitele l normální X podřadná produkce l Ceny příbuzné produkce l substituty X komplementy l Chutě l Očekávání l Počet spotřebitelů Změna ceny dané produkce? l Vyvolá změna poptávaného množství = posun po křivce Nabídka (supply, S) l Nabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat l Zákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu l Nabídková křivka = vztah mezi množstvím a cenou Příklad: Nabídka pekaře Housky l Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 l Nabízené množství (ks) 0 0 1 2 3 4 5 Houskova (= individuální) nabídková křivka Tržní X individuální nabídková křivka l Tržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb l Graficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek Posun nabídkové křivky Co ovlivňuje prodávající? l Cena vstupů l Technologie l Očekávání l Počet prodávajících Změna nabízeného množství l Posun po nabídkové křivce l Vyvoláno vším, co mění nabízené množství Trh l Rovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná l Rovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D l Rovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D Nabídka a poptávka l Cena rohlíku (v Kč) 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Trh v rovnováze Nerovnováha trhu l Přebytek: l Cena je vyšší než rovnovážná l Nabízené množství je vyšší než poptávané l Prodávají sníží cenu, aby víc prodali l Nedostatek: l Cena je nižší než rovnovážná l Poptávané množství je vyšší než nabízené l Prodávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit Trh v nerovnováze Zákon nabídky a poptávky l Cena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství l Nutná podmínka: neregulovaný trh Vliv státu l „nespravedlivé ceny“ l Cenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno l Min. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno l Důsledek: přebytek X nedostatek Cenový strop