PŘEDNÁŠKA Č. 2 § Podstata a příčiny restrukturalizace § Životní cyklus podniku § Strategie prosperity § Strategie revitalizace § Strategie resuscitace § Podmínky úspěšné restrukturalizace podniku Podstata a příčiny restrukturalizace Restrukturalizace – pojem módní, velmi frekventovaný, nesmí se zneužívat, jedná se o zásadní změnu struktury ekonomických objektů, procesů, výstupů, změny chování R. makroekonomická – změny mezi odvětvími i uvnitř nich Závislost R. mikroekonomická - změny ve struktuře a chování podniků R. ovšem není pouze v důsledku změn politických systémů, R. je životní nutnost i v době fungující ekonomiky, tj. mimo společensko –politické změny a ekonomické transformační období R. nastává tam, kde podnikatelský subjekt aspiruje na další výrazný vývoj, posun v dosažení prosperity nebo pouze za účelem zachování své existence Z toho vyplývá mnoho výroků světových velikánů ekonomických učení – Kottler, Drucker, Handy – podstata spočívá v tom, že všichni hledají a očekávají změny k lepšímu, výkonnějšímu, prosperujícímu apod. Iniciátory změn – a) vlastnická R. firmy – změna vlastníků přináší změnu strategie, řízení, statutáři iniciují obrat b) podnikatelská R. firmy - z rozhodnutí managementu, dochází k obratu jako nutné reakci na silný tlak zákazníků požadujících výrazné zvýšení hodnoty pro zákazníka, podnikatelská R. musí být jádrem každého strategického obratu podniku, firmy – změna podnikové kultury a hodnotové kultury c) finanční R. firmy – souvisí s předešlým impulsem, ale není podmínkou dostačující, pokud pouze provádíme finanční R. bez podnikatelské R. časem stagnujeme !!! klíčovou otázkou je v jakém stádiu podnikového života začneme s R. firmy, v závislosti na tom hovoříme o různých cestách, strategiích R. jako cestě k zvýšení prosperity podniku Životní cyklus podniku ŽCP – analogie se životním cyklem výrobku – fáze vzniku, růstu a rozvoje, rozkvětu a stabilizace, ústupu a úpadku a zániku výrobku- jedná se o modelovou představu, jsou zde různé vlivy a okolnosti a ne vždy musí jednotlivé kroky navzájem harmonizovat ( specifičnost fázi životního cyklu vedla ke konceptům různých stylu řízení podniku a charakteristice manažerů – prorok, barbar, budovatel, synergik, administrátor, byrokrat, aristokrat – každý z nich je adekvátní pouze pro určitou vývojovou fázi podniku ) Důležitý prvek záchrany podniku je zachování kontinuity procese vývoje podniku, i když samotný podnikový život je vnímán jako proces diskontinuity, protože již vznikem podniku přechází firma z jedné vývojové fáze do druhé a vytváří křivku životního cyklu podniku Po dokončení diskontinuálního přerodu se potom setkáme s firmou již přerozenou , změněnou , která prošla kvalitativní nebo kvantitativní obrodou, nebo ozdravěním – revitalizaci, nebo znovuzrozením – resuscitaci Myšlenka a princip diskontinuity je základem tří strategických cest podniků do budoucna, tj. jejich záchrany resp. vyšší výkonnosti Viz graf Strategie prosperity Ke strategii prosperity dochází v rámci strategie restrukturalizace firmy ještě v době rozvoje, těsně před dosažením vrcholu jejího vývoje Jedná se o nejprogresivnější strategii R. firmy, přesto však rozhodnutí managementu , které zahajuje její počátek je označován za nejsložitější, nejobtížnější a nejtěžší , jedná se o to, že tento akt může být chápan jako nesmyslný a protichůdný ( příklad nová modelová řada Octavia , mobily, oblečení, letecká technika, jiné výrobky ) tento jev se označuje jako delfíní efekt – instinkt opustit vlnu, která mně nese v co nejpříznivějším okamihu manažerské aktivity pro tuto fázi 1) zachování vlastníka a dosavadního TOP managementu, který je a musí být nadále kompetentní pro plnění úkolů 2) kvalitní podnikatelský záměr, založený na konkurenceschopnosti, komerčné úspěšnosti, mimořádně vysoká hodnota pro zákazníka 3) podstupování vysokého , dobře měřitelného rizika 4) rychlá a jasná rozhodnutí 5) centralizace řízení, zejména na počátku provádění strategie 6) přísné vedení a přímá komunikace 7) inovace místo tradice, inovativní prostředí 8) vysoká motivace všech pracovníků 9) zintenzivnění práce se zákazníky, dodavateli,veřejností pro získání podpory Strategie revitalizace Zahájení této strategie je v době nejvyšší nutnosti, kdy podnik zápasí s bankrotem, příp. zániku včetně likvidace Revitalizací sledujeme radikální a celkové ozdravění firmy, která vykazuje degenerativní znaky, symptomy neprosperujícího podniku Inflexe se zahajuje v době ústupu a úpadku Průvodní jevy existenčního ohrožení firmy jsou – klesající tržby, náklady se dostávají nad úroveň tržeb, podnik začíná vyrábět ztrátu se všemi následky – zhoršení likvidity, rostoucí zadluženost, záporný CF, insolvence, podnik přestává plnit svou hlavní podnikatelskou funkci, k záchraně používá urychlený odprodej nepotřebných aktiv, prodává majetek, zeštíhluje firmu, ztrácí důvěru bank na provozní finance, dodavatelé zastavují dodávky materiálu, odmítají úvěrovat skomírající podnik, dochází k odstávkám výroby, propouštěním, celkový rozpad firmy Tuto revitalizační restrukturalizaci firmy doprovází tyto manažerské kroky : 1) se změnou vlastníka dochází k zásadní obměně managementu 2) nový management je povinen vlastníkovi předložit urychleně kvalitní PP ( konkurenceschopnost, komerční úspěšnost produktů, vysoká hodnota pro zákazníka ), z tžeb stanoví hranice pro zeštíhlení podniku 3) radikální, všestranné a koncepční snížení nákladů 4) centralizace řízení a přísné vedení 5) rychlá a jasná rozhodnutí 6) radikální opatření k zlepšení CF ( zápočty, odprodeje pohledávek, tj. jejich kapitalizace, racionální odprodej nepotřebného majetku, pronájem aktiv, snížení zásob apod.) 7) pozastavení investiční činnosti 8) přehodnocení výzkumu a vývoje 9) racionalizace výroby a práce 10) trvalý rozvoje inovačního potenciálu 11) vysoká motivace pracovníků ke změnám 12) zintenzivnění práce se zákazníky, dodavateli, veřejností ( PR ) Strategie resuscitace Třetí typ restrukturalizace firmy, při které dochází k inflexi ve fázi zániku tj. po bankrotu, resp. v procesu bankrotu Jedná se o nejhorší možnost ze všech tří strategií, přesto se jedná o možnost zahájení nové činnosti firmy, která může být výrobně, tržně , personálně pokračovatelem firmy předchozí Soubor manažerských opatření : 1) se změnou vlastníka dochází ke jmenování zcela nového managementu nově organizující se firmy 2) PP je založený na produktu , který navazuje výrobkově nebo technologicky na předešlý výrobní program a výrobu zbankrotovaného podniku 3) Promyšlená a jasná , rychlá rozhodnutí 4) Trvalá péče o vynakládané prostředky a zdroje k podnikání 5) Rozvoj inovativního prostředí 6) Vysoká motivace všech pracovníků ke změnám 7) Vysoká intenzita práce se zákazníky, dodavateli, veřejností za účelem znovu získání důvěry a podpory U tohoto typu R. leží největší díl na lidském faktoru, zejména v oblasti TOP managementu Podmínky úspěšné restrukturalizace podniku Po naplnění jednotlivých kroků k plnění zmiňovaných strategií Lze podmínky pro úspěšnou restrukturalizaci definovat takto : a) firma musí mít jasnou , konkrétní představu čeho chce dosáhnout a jak tj. má 1) definován PP, cíle, vize , které musí být atraktivní s mimořádně vysokou hodnotou pro zákazníka 2) zná podmínky , za kterých lze tyto cíle dosáhnout a musí být schopna těmto podmínkám vyhovět 3) má zpracovaný komplexní , reálný scénář postupu b) firma zná rizika spojené s realizací PP a musí je akceptovat c) firma akceptuje, že zavedení PP má společenské poslání a je eticky korektní d) firma je připravena výrazně změnit své podnikatelské chování tím, že 1) zajistí výrazné inovace svého produktu či služeb 2) provede potřebné organizační změny dle zásad procesního přístupu 3) získá vhodné strategické partnery pro splnění svého PP e) v podniku, firmě existuje souhlas a motivace k plnění těchto úkolů