MS Dynamcis NAV Ing.J. Skorkovský, CSc. Technologická pyramida Microsoft Dynamics NAV a svět Více než 45 000 zákazníků Více jak 1 600 certifikovaných partnerů Více jak 40 lokalizovaných verzí produktu Prodáno ve více jak 130 zemích světa Více jako 1000 řešení typu ADD-ON Unikátní architektura Zjednodušené schéma využívání ERP Navigace Navigace – zaúčtovaná prodejní faktura Navigace – karta zboží + pohyby Navigace – výrobní zakázka + statistika Navigace – výrobní zakázka + výrobní postup+komponenty Navigace – pracovní (strojní centra)+zásobník práce Navigace – výrobní zakázka + Gantt Kalkulované pole a položky (transakce -pohyby nad kartami) Microsoft Dynamics NAV v kostce • Windows kompatibilní (menu, ovládání, vazby na MS Office,..) • Přihlášení do systému a bezpečnost • Menu a základní moduly • Funkční klávesy a HELP • Více jazyků, pole, popisy • Funkce Naviguj a kalkulovaná pole, dohledaní důvodu vytvoření dokumentu (jakéhokoliv) • Personální nastavení • Sestavy a jejich tvorba – vlastní pohledy na uložená data • Položky, dimenze • Elementární obchodní příklad : Nákup komponent - Prodej • CRM – ukázka rámci v rámci prezentace obchodního příkladu Výroba (v případě, že se bude probírat) Výroba- jednoduchý model Příklad kusovníku Příklad technologického postupu Plánovací sešit MRP Výrobní zakázka vytvořená na základě MRP sešitu Kalkulace výrobní zakázky Příklad analýzy I Příklad analýzy II Distribuce (v případě, že se bude probírat) Velkoobchod s distribuovaným charakterem (Multiple Locations Business) Úvod do procesů Cíle využití MS Dynamics NAV funkčností – podpora procesů a podpora rozhodování Nastavení společnosti ve smyslu vícenásobných lokací Prodej a nákup ve společnosti s více lokacemi Řízení skladu s více lokacemi Centra odpovědnosti (CO) Vazba uživatelů, zákazníků a dodavatelů na CO Skladové jednotky a jejich využití Vícenásobné lokace – centralizovaní distribuce Vícenásobné lokace – centralizovaná distribuce Vícenásobné lokace – decentralizovaná distribuce Obecné schéma nastavení (zjednodušený model) Nastavení firmy Nastavení firmy Lokace<->Centra odpovědnosti (CO) Musí být fyzické místo Zákazníci a dodavatelé mohou být napojeni na lokaci Určeno pro řízení skladů Může se používat nezávisle na CO Nemusí být fyzické místo Umožňuje omezovat přístup přihlášeným uživatelům přiřazeným k příslušnému centru odpovědnosti Určeno jak pro řízení skladů,tak pro řízení vztahů se zákazníky a dodavateli Rozšiřuje funkčnost lokací – jde o možnost využívat CO jako administrativní centra (nákladová nebo výnosová). Jako příklad může sloužit prodejna, nákupní oddělení atd. Může se používat nezávisle na lokacích Centra odpovědnosti Přiřazení lokací k obchodním partnerům Skladové jednotky (SK)- nástroj optimalizace úrovní skladových zásob SK umožňují flexibilně řídit lokace a doplňovat stavy skladů na tyto lokace pomocí různých parametrů platných pro tu kterou lokaci a pomocí různých metod doplňování, které jsou nastaveny na kartách zboží (skladových kartách) Skladová jednotka má přednost před kmenovou kartou zboží : Skladové jednotky Skladové jednotky Skladové jednotky Příklad - schéma 1 Příklad - schéma 2 Příklad - schéma 3 Příklad - schéma 4 (transfer 3 ks 30100 do Nitry) Příklad - schéma 4 (po transferu přehled 30100 na lokacích a pohyby na kartě vybraného zboží) Příklad - schéma 5 (do systému se v Nitře přihlásí Elena a prodá 1 ks 30100 svému zákazníkovi Hensel) Příklad - schéma 6 (karta skladové jednotky pro lokaci Nitra) Příklad - schéma 7 (vytvoření prodejní objednávky Elenou Horváthovou na lokaci Nitra) Příklad - schéma 8 (karta skladové jednotky pro lokaci Nitra po provedeném prodeji) Příklad - schéma 9 (plánování doplnění podle bezpečnostních zásob na lokacích) Rezervace v Nitře Rezervace (zboží dostupné dle období pro vybranou lokaci (pobočku, centrum odpovědnosti=Nitra) Rezervace (prodejní objednávka na 1 ks=hrubý požadavek - viz předchozí snímek) Rezervace (z prodejní objednávky) Rezervace (z prodejní objednávky, budeme rezervovat z položek zboží, tedy přímo skladu) Rezervace (prodejní objednávka pro rezervaci) Rezervace (pohled na 30100 z centrální karty zboží a z hlediska rezervace) Ceníky pro různé odběratele (nastavení) Ceníky pro různé odběratele (tisk) Technologie používaná pro ovládání logistických operací Reklamace (viz Postolo) Ležáky na skladě- množství Ležáky na skladě - hodnota Zboží ziskovost Analýza prodeje I. Analýza prodeje I. (s použitím filtru) Analýza dle dimenzí I. (částka prodeje) Analýza dle dimenzí I. (Náklady na prodané zboží) Analýza nákupu Účetnictví v Dynamics NAV v kostce Miki Skorkovský Výsledovka (část tisku) Rozvaha (část tisku) DPH výkaz v Microsoft Dynamics NAV DPH výkaz tisk z MS Dynamics NAV I DPH výkaz tisk z MS Dynamics NAV II Cash flow- účetní schéma tisk Cash flow- Matice (viz Postolo) Inventura účtu Hlavní kniha - účto Porovnání závazků a pohledávek podle IČO (viz Postolo, finance, sestavy) Uznání závazků (viz Postolo, finance, sestavy) Účetní schéma-nástroj pro vytváření controllingových reportů (pohledů) Účetní schéma-nástroj pro vytváření controllingových reportů (pohledů) Účetní schéma-nástroj pro vytváření controllingových reportů (pohledů)