24.9.2008 1 www.law.muni.cz Mezinárodní ekonomické právo je součástí mezinárodního práva veřejného zabývá se ekonomickými vztahy mezi subjekty MPV má výrazný vliv na samotné soukromoprávní mez.obchodní transakce mezinárodní obchodní systém (WTO) mezinárodní finanční a měnové právo mezinárodní právo rozvoje mezinárodní investice www.law.muni.cz Mezinárodní ekonomické právo Prameny : mezinárodní obyčej (imunita státu, odpovědnost státu, minimální standard zacházení např. u vyvlastnění, námořní právo) mezinárodní smlouvy soft law (vytvářeno některými mez. organizacemi ­ etické kodexy) Z počátku bilaterální vztahy. Multilateralita při úpravě mez.ekonomických vztahů ­ relativně nové, po II.sv.válce www.law.muni.cz Mezinárodní smlouvy dvoustranné vs. mnohostranné erga omes vs. inter partes podle předmětu ­ obchodní spolupráce, regulace obchodu, daňové otázky, celní otázky, vytvoření mez.organizace, unifikace úpravy soukromopráních vztahů v ekonomické oblasti pravidelně definují postavení osob/zboží na území smluvních států = režimy. www.law.muni.cz Mnohostranné MS regulující obchodní aspekty nejznámější = GATT, GATS komoditní dohody = regulace trhu s určitými produkty, typicky zemědělskými ­ např. cukr, čaj, obilí. Často zainteresovány rozvojové státy. Účel = udržet určitou cenovou hladinu, exportní stabilita. Stojí mimo GATT/WTO. A1 www.law.muni.cz Další typy mnohostranných MS vytvářejících mez.organizace vytváření celků bez subjektivity = oblast volného obchodu, celní unie (NAFTA, LAFTA, CEFTA, ESVO) unifikace určitých právních otázek (CISG, Bruselská úmluvy o pravomoci a uznání a výkonu cizích soudních rozhodnutí ve věcech občanských a obchodních, Římská úmluva o právu rozhodném pro závazky ze smluv) www.law.muni.cz Subjekty MPV - STÁT různé role - spolutvůrce MS - normotvůrce vnitrostátního veřejného práva - obchodník problematika imunity imunita ­ stát nemůže podléhat pravomoci orgánu jiného státu (vychází se suverenity) v praxi již vyřešeno, dříve velké problémy procesní imunita exekuční imunita = podřízení státu pod pravomoc orgánu jiného státu (soud) = exekuce majetku státu na základě rozhodnutí orgánu jiného státu Snímek 4 A1 Mezi smlouvami navzájem neexistuje žádné propojení. Některé z nich vytvářejí mezinárodní organizace (Mezinárodní organizace pro přírodní kaučuk, Mezinárodní organizace pro kávu). a) dohody, které stanoví jen určitá neformální pravidla. Do této skupiny jsou řazeny případy, kdy existují buďto mezivládní konzultační výbory exportujících a importujících zemí (například obchody mající za předmět zinek, kopru), anebo konsultační útvary (v rámci FAO pro citrusové ovoce, čaj, banány atd.) či gentlemanské dohody týkající se cen a kvót (cukr, čaj, rýže). b) dohody, které přinášejí regulaci dané oblasti. Jde o úmluvy smíšené povahy (mezi exportujícími a importujícími zeměmi) nebo úmluvy zasahující jen země exportující nebo jen země importující. Jde například o oblast obilí, kakaa, ropu, cín, kaučuk. Některé z těchto dohod se zabývají jen odstraněním překážek obchodování, jiné přímo intervenují na trhu, zabývají se problematikou cen, soutěže, kvót, zřízením vyrovnávacích skladů (tzv. buffer stocks). Administrator; 24.9.2006 24.9.2008 2 www.law.muni.cz Imunita ? jak je to s imunitou, když stát vystupuje jako obchodník ? a) tradiční koncepce = stát má absolutní imunitu, není rozhodující, jakou činnost vykonává. Stát se ale může imunity vzdát (výslovně vs. např. podepsání rozhodčí smlouvy) b) zúžený, omezený přístup = je rozhodující účel činnosti, kterou stát vykonává www.law.muni.cz Státy rozvojové a rozvinuté Aspekt důležitý pro zacházení v některých oblastech ­ obchod. Udělování např. preferenčních a nerecipročních režimů, ve WTO, výhodnější úvěry od Světové banky. definice rozvojového státu : zaostalé zemědělství, mizivý průmysl, většina obyvatel zaměstnána v prvovýrobě nízká úroveň výrobních prostředků nízká úroveň důchodu na hlavu vysoký přírůstek obyvatelstva, pro který není výživa vysoká negramotnost, nemocnost, úmrtnost sebehodnocení státu ­ hraje důležitou roli státy nejméně rozvinuté, méně rozvinuté, nově industrializované JV1 www.law.muni.cz Mezinárodní organizace jejich role při úpravě mez.obchodu/v oblasti mez.ekonomické spolupráce je velice podstatná jsou fóry pro projednání změn, poskytují finanční prostředky www.law.muni.cz Univerzální mez.organizace OSN - Valné shromáždění - Rada bezpečnosti - Hospodářská a sociální rada (ECOSOC) - Komise pro mezinárodní právo obchodní (UNCITRAL) - Konference pro obnovu a rozvoj (UNCTAD) : řešení obchodu zejména ve vztahu k rozvojovým státům. Spojováno s komoditními dohodami (káva, kakao, juta, cukr, obiloviny, olivový olej, kaučuk, zinek, nikl, měď) - Organizace pro průmyslový rozvoj (UNIDO) Bretton-woodský systém, WIPO, UNIDROIT www.law.muni.cz Regionální organizace Evropa ES, Rada Evropy, OECD - podpora ekonomického růstu a zaměstnanosti, rozvoj obchodu. EBRD (Evropská banka pro obnovu a rozvoj) ­ podpora transformace zemí St+V. Evropy. Afrika UDEAC, CEMAC, ECOWAS, AMU, EAC, COMESA Asie ASEAN, APEC, SAARC Amerika MERCOSUR (zóna volného obchodu), CARICOM (společný trh) Snímek 8 JV1 cca 48 zemí, jako např.: Angolu, Bangladesh, Benin, Burkinu Faso, Burundi, Středoafrickou republiku, Čad, Kongo, Djibuti, Gambii, Guineu, Haiti, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Maledivy, Mali, Mauretanii, Mosambique Jiří Valdhans; 25.9.2006