26.9.2008 1 www.law.muni.cz Bretton-woodský systém vznik bretton-woodskéhosystému po II.světové válce znamenal výrazný posun při úpravě mez.ekon.vztahů ­ od dvoustranné regulace k regulaci mnohostranné. Klíčové organizace : IMF (Mezinárodní měnový fond) IBRD (Mez.banka pro obnovu a rozvoj) GATT (Všeob. dohoda o clech obchodu) v tomto výčtu nepřesnost ­ GATT nebyla a není mezinárodní organizací, tou je až WTO www.law.muni.cz Mezinárodní měnový fond (IMF) vytvořen k podpoře mez.měnového systému, k usnadnění růstu mez.obchodního systému, k podpoře stability měnových kurzů a mez.platebního systému. hlavní úkol : zmírňovat a zkracovat dobu trvání nerovnováhy platebních bilancí členských zemí. podmínkoučlenství = členství v IBRD. členské státy musí zajistit volnou směnitelnost měny vůči měnám zahraničním a mít k dispozici. možnost získat úvěr ­ ve stavu nouze (deficit platební bilance). Mohou požádat i bohaté státy (rozdíl od IBRD). pravidelné konzultace s členskými zeměmi doporučení (pokud chce země čerpat fin.pomoc, musí doporučení plnit) kritika v 90.letech, problém morálního hazardu www.law.muni.cz Skupina Světové banky (WBG) původně jedna org. - IBRD, postupně vznikly 4 další - IDA (Mez.rozvojová asociace) - IFC (Mez.finanční korporace) - MIGA (Mnohostranná investiční záruční agentura) - ICSID (Mez.středisko pro řešení sporů z investic) cíl : podpora ekonomického a sociálního rozvoje prostřednictvím poskytování úvěrů a technické pomoci v rozvojových zemích (poskytnutím úvěru nastartovat obnovovanou ekonomiku) Vlastníky (podílníky) banky jsou vlády členských států. Finanční zdroje IBRD získává většinou emisí obligací. Jejich splacení garantují vlády členských států. Úvěr nemůže získat FO, bohatá země. Hodně chudé země výhodnější podmínky úvěru. Splatnost většinou 12 ­ 15 let. www.law.muni.cz Skupina Světové banky (WBG) různé názory ,,pomoc" vede ke zvyšujícím se nerovnostem, země se dostávají do stále většího zadlužení, protož nejsou schopny splácet ani staré úvěry IBDR i přes nesplacení starších poskytuje nové tento negativní dopad bude nadále pokračovat rozvojové státy nakupují více, než si mohou dovolit = nerozvíjejí vlastní produkci www.law.muni.cz GATT 1947 zatímco MMF a IBRD vznikly od počátku jako mez.organizace, zde byl vývoj poněkud odlišný. Sice se původně počítalo s MO, ale docházelo k průtahům. Státy měly zájem na snížení tarifů, proto relevantní ustanovení vyčleněna do samostatné smlouvy ­ GATT. Byl přijat Protokol o prozatímní použitelnosti GATT (platnost 1.1. 1948) 1948 měla vzniknout MO, ale negativní postoj USA ovlivnil celou řadu dalších států a k přijetí mez.smlouvy o Mez.obch.organizaci nakonec nedošlo. S tím byla spojena celá řada problémů : Neexistence mezinárodní organizace ,,provizornost" Nejasnosti týkající se pravomocí GATT www.law.muni.cz CÍLE GATT 1947 prostřednictvím vzájemných a pro zúčastněné výhodných dohod dosáhnout podstatného snížení cel a jiných překážek obchodu. čím dosáhnout : poskytováním bezpodmínečných doložek nejvyšších výhod reciprocitou nabytých a poskytnutých koncesí ochranou domácí ekonomiky pouze pomocí cel vypracování společných programů pro rozvoj obchodu od počátku řada výjimek činnost GATT ­ v tzv. kolech rounds 26.9.2008 2 www.law.muni.cz GATT 1947 první kola ­ zejména o snižování celních tarifů, teprve později (když byl patrný úspěch prvních kroků) se objevuje zájem na snižování netarifních překážek = zejména Tokijské (1973-1979) a Uruguayské kolo (1986-1994) v rámci Uruguayského kola ­ vznik nové MO = WTO GATT 1947 byl přetvořen na GATT 1994. Jedná se o inovovaný text, který již nezahrnuje organizační složku. Obě smlouvy chvíli existovaly vedle sebe. Smluvní státy GATT 1947 musely výslovně odstoupit a výslovně ratifikovat GATT 1994. WTO vedle GATT 1994 zajišťuje fungování dalších mez.smluv. www.law.muni.cz Rozdíly GATT vs. WTO GATT byla dočasným fórem. Nebyla to mezinárodní organizace, i když postupně vznikla jakási obdoba zajišťující dohled nad plněním dohod. WTO je stálá mez.organizace. Jako taková má svoje členy (GATT měla pouze smluvní státy). Je právnickou osobou, které každý stát poskytne právní způsobilost nutnou k výkonu jejich funkcí. Zástupci a úředníci ­ mají výsady a imunity (jako diplomaté) Systém mnohostranných dohod doprovázející GATT (od Tokio round) nebyl závazný. Vstupuje-li stát do WTO, musí přijmout veškeré mnohostranné dohody. Jinak vstup není možný. GATT = zboží, WTO = zboží, služby, duševní vlastnictví V obou útvarech systémy na řešení sporů, ve WTO pravděpodobně lepší. www.law.muni.cz WTO 1.1.1995 (podpis 15.4.94 Marakéš), sídlo Ženeva zajištění realizace GATT 1994, dalších mnohostranných dohod a vícestranných dohod fórum pro projednávání ,,otázek" řešení sporů spolupráce s MMF a IBDR odstranění diskriminace = režimy nejvyšších výhod a národní režim další odstraňování bariér obchodu předvídatelnost obchodního systému více soutěžních prvků v systému ­ odstranění exp.podpor, dumpingů příznivější podmínky pro rozvojové země www.law.muni.cz www.law.muni.cz WTO ­ struktura dohod jedná se o systém dohod mnohostranné (všeobecné) obchodní dohody vícestranné obchodní dohody neoddělitelný základ WTO, členové je musí přijmout sice pod správou WTO, ale jinak nezávislé, členové je nemusí přijmout, je to na jejich zvážení. Závazné pro ty, kteří přijali. www.law.muni.cz WTO - dohody Dohoda o zřízení WTO Příloha 1A ­ Mnohostranné dohody o obchodu se zbožím GATT 1994 O zemědělství, O textilu a ošacení, O technických překážkách obchodu O uplatňování sanitárních a fytosanitárních opatření, O pravidlech původu O dovozním licenčním řízení, O ochranných opatřeních, O subvencích a vyrovnávacích opatřeních, Prováděcí dohody Příloha 1B ­ Všeobecná dohoda o obchodu službami GATS Příloha 1C ­ Dohoda o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví TRIPS Příloha 2 ­ Ujednání o pravidlech a řízení při řešení sporů Příloha 3 ­ Mechanismus přezkoumávání obchodní politiky Příloha 4 ­ Vícestranné obchodní dohody 26.9.2008 3 www.law.muni.cz GATT 1994 využívá již zmíněných dvou režimů ­ nejvyšších výhod, národního stanoví omezení výjimek z těchto dvou režimů stanoví podmínky a proces pro přijetí kvantitativních omezení meze pro přijetí jiných omezení než jsou cla a kvant. omezení www.law.muni.cz GATT 1994 Režim nejvyšších výhod se týká : cel a jakýchkoliv dávek ukládaných při dovozu nebo vývozu, v souvislosti s dovozem a vývozem, i při mezinárodních převodech plateb za dovozy a vývozy vybírání výše uvedeného pravidel a formalit spojených s dovozem a vývozem Výjimky : Některé historické (již nepříliš zajímavé) Existence oblastí volného obchodu a celních unií Zacházení s rozvojovými (nejméně rozvinutými) státy www.law.muni.cz GATT 1994 Režim národního zacházení se týká : zboží po jeho vstupu na trh = netýká se uvalení cel na dovoz vnitřních daní a dávek, předpisů ovlivňující prodej, dopravu, distribuci www.law.muni.cz GATS sjednána v rámci Uruguayského kola. První svého druhu. má pokrývat veškeré služby krom v ní výslovně uvedených opět režimy nejvyšších výhod a národní cíl = postupná liberalizace a transparentnost obchodu se službami vytvořena Rada pro obchod se službami www.law.muni.cz TRIPS objem obchodu s nehmotnými statky významně roste silná regulace normami mez.práva veřejného (WIPO) zajištění ochrany právům k duševnímu vlastnictví zajištění prosazení těchto práv státy na jejich území řešení sporů v této oblasti mezi členy WTO