Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Robert Neruda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Přehled problematiky n Principy, důvody a historie n Spojení soutěžitelů a jeho typy n Spojení soutěžitelů podléhající povolení • vztah českého a evropského soutěžního práva n Průběh řízení • notifikace • fáze řízení • šetření • typy rozhodnutí n Podmínky pro zákaz spojení n Závazky odstraňující nebezpečí pro soutěž Principy n Spojení soutěžitelů jako jednání narušující soutěž (§ 1/1 OHS) n Ex ante nástroj ovlivnění tržní struktury (rozdíl od KD a ZDP) n Princip kontroly pouze významných spojení • viz prvek notifikačních kritérií n Obligatorní notifikační systém • soutěžitelé musejí podat návrh na povolení spojení n Posouzení vlivu spojení na hospodářskou soutěž • nikoli např. soulad transakce s obchodním právem n Zákaz implementace spojení před jeho povolením • soutěžitelé musejí vyčkat s uskutečněním spojení do právní moci rozhodnutí o povoní spojení) Důvody a historie n Snaha předcházet vzniku tržních situací, které vedou ke zneužití tržní moci, a které jsou zpětně obtížně řešitelné n Státem vykonávaná kontrola externího růstu soutěžitelů • kontrola interní chybí n Evropské soutěžní právo • kontrola tržních koncentrací není výslovně zmíněna ve Smlouvě ES • původně absence specifické právní úpravy n snaha aplikovat čl. 81 a 82 Smlouvy ES • první úprava – rok 1989 • nyní Nařízení Rady (ES) 139/2004 o kontrole spojování mezi podniky n komplexní úprava hmotněprávní i procesněprávní n České soutěžní právo • kontrola spojování soutěžitelů obsažena již v prvním moderním ZOHS (1991) • nyní Hlava IV současného ZOHS Typy spojení soutěžitelů I. n Právo ES – spojování podniků x n ZOHS – spojování soutěžitelů = stejný rozsah n Materiální pojetí pojmu spojení soutěžitelů n Princip – vždy zaniká jeden či více soutěžitelů, který na trhu působil doposud samostatně n Zjednodušení – fúze a akvizice Typy spojení soutěžitelů II. n Přehled typů • fúze n splynutí n sloučení • akvizice kontroly • založení společného podniku koncentrativního typu • vznik personální unie apod. Fúze n Sloučením n Splynutím Akvizice kontroly I. n Princip • kontrolu nad soutěžitelem (podnikem) získává jiný soutěžitel, který ji doposud neměl n Kontrola • možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na jiného soutěžitele díky n vlastnickému právu či právu užívání k podniku nebo jeho části n jiné skutečnosti, poskytující rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů jiného soutěžitele Akvizice kontroly II n Jaký typ kontroly může být získán: • výlučná (kontrolu vykonává jeden soutěžitel) • společná (kontrolu vykonávají společně dva či více soutěžitelů) n Změna charakteru kontroly (S-V, V-S) je rovněž spojením soutěžitelů • neboť charakter S a V kontroly se zásadně liší, pokud jde o možnost vykonávat rozhodující vliv Akvizice kontroly III n Co může být předmětem získání kontroly • podnik n smlouva o koupi či pronájmu podniku • § 5 ObchZ (hmotné, nehmotné a osobní složky podnikání, vše co slouží k provozování podniku nebo by mělo sloužit) • společnost jako celek n nabytí akcií či podílů (včetně nabídky převzetí) • např. 67 % akcií společnosti • pouze některá aktiva (část podniku) n kritérium – zda jim lze přičíst konkrétní obrat • např. lékárny Další typy spojení n Vznik společně kontrolovaného podniku • musí plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky n koncentrativní JV • nesmí být pouhým prostředkem koordinace jednání mateřských společností, pak posuzováno jako kartel n kooperativní JV n Vznik personální unie • shodné složení orgánů společnosti n Vztah dlouhodobé obchodní závislosti apod. Spojení podléhající povolení soutěžního úřadu n Neexistence paralelní aplikace evropského a českého soutěžního práva n Komunitární dimenze (nikoli komunitární prvek J) • je dána n podléhá povolení Komise • … podle komunitárního hmotného i procesního práva n nepodléhá povolení žádného jiného soutěžního úřadu ČS (NCA) • není dána n nepodléhá povolení Komise n může podléhat povolení NCA (splňuje-li tamní notifikační kritéria) • … pak podle vnitrostátního hmotného i procesního práva n Tzv. one stop shop systém • spojení povolované Komisí již není povolováno žádným z NCA Spojení s komunitární dimenzí n Nařízení Rady 139/2004 n Čl. 1/2 • společný celosvětový obrat 5 mld. EUR a • nejméně dva dotčené podniky obrat na trhu Společenství 250 mil. EUR a • více než 1/3 obratu jednoho podniku dosažena v „jiném“ čl. státě n Čl. 1/3 • společný celosvětový obrat 2,5 mld. EUR a • v každém z nejméně tří čl. států je spol. obrat vyšší než 100 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků je vyšší než 25 mil. EUR a • obrat nejméně dvou podniků na trhu Společenství je vyšší než 100 mil. EUR a • více než 1/3 obratu jednoho podniku dosažena v „jiném“ čl. státě n tzv. třetinové pravidlo (one third rule) – nástroj selekce spojení, jež přes splnění notifikačních kritérií mají vnitrostátní charakter, resp. nemají zásadní vliv na obchod mezi členskými státy Spojení podléhající povolení ÚOHS n § 13 a) ZOHS • společný obrat na trhu ČR je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň • alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli tamtéž obratu vyššího než 250 mil. Kč n § 13 b) ZOHS • obrat dosažený na trhu ČR n alespoň jedním z účastníků fúze nebo n nabývaným podnikem nebo jeho podstatnou částí nebo n soutěžitelem, nad nímž je získávána kontrola, nebo n alespoň jedním ze soutěžitelů vytvářejících společně kontrolovaný podnik je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň • celosvětový obrat dalšího spojujícího se soutěžitele je vyšší než 1,5 mld. Kč. Přehled variant Vývoj počtu notifikací v EU a ČR Předávání případů n Notifikační kritéria nejsou flexibilní • nebezpečí mnohonásobných notifikací n faktor nákladů na řízení n riziko divergentních rozhodnutí • řešení - systém předávání případů n EK Þ jeden nebo více NCA n jeden nebo více NCA  EK n lze i v přednotifikační fázi n EK může vyzvat n vytvořena síť EK + NCA Průběh řízení - notifikace n Řízení jsou zahajována na návrh – Notifikace n Povinně podáváno u všech spojení podléhajících povolení n Notifikace podávána • před nebo po n uzavření smlouvy nebo n skutečnosti zakládající spojení n Forma notifikace • návrh • dotazník (vzor vyhláška Úřadu a nařízení Komise) • dokumenty n Odpovědnost za pravdivost a úplnost informací – spojující se soutěžitelé n Neúplná notifikace • řízení není zahájeno • lhůta je přerušena n Přednotifikační jednání s ÚOHS a EK n Poplatek • ČR - 100.000,- Kč • EU – 0,- EUR Délka řízení – I. fáze n Systém 1+4 měsíce n I. fáze • cca 1 měsíc • zejm. ověřování informací obsažených v notifikaci • třetí strany informovány obecně – mohou podat své připomínky • podléhá spojení povolení? n ne – rozhodnutí o tom, že nepodléhá povolení n ano - pak • hrozí narušením soutěže? n ne – rozhodnutí o povolení spojení n ano • rozhodnutí o povolení spojení se závazky • rozhodnutí o pokračování v řízení Délka řízení – II. fáze n II. fáze • max. 4 měsíce • hloubkové šetření dopadů spojení (dotazníkové akce, studie, testy apod.) n oslovováni konkrétní konkurenti a spotřebitelé • před vydáním rozhodnutí – sdělení výhrad (statement of objections) n spojení povede k podstatnému snížení konkurence • rozhodnutí o povolení spojení se závazky • rozhodnutí o nepovolení spojení n spojení nepovede k podstatnému snížení konkurence • rozhodnutí o povolení spojení Šetření n Oprávnění soutěžního úřadu • vyžadovat informace a podklady od kteréhokoli soutěžitele • vstupovat do obchodních prostor a provádět tam šetření (a to i neohlášená – dawn raid) n odmítnutí podrobit se šetření – možnost uložení pokuty (viz případ E.ON) • používat pečetě • obecně však nižší než v případě šetření KD a ZDP (nižší společenská nebezpečnost) Typy rozhodnutí - shrnutí n Rozhodnutí o tom, že spojení nepodléhá povolení (I. fáze) n Rozhodnutí o předání případu (přednotifikační fáze, I. fáze) n Rozhodnutí o povolení spojení (I. i II. fáze) n Rozhodnutí o povolení spojení za podmínky splnění závazků (I. i II. fáze) n Rozhodnutí o nepovolení spojení (II. fáze) Substantivní test Podmínky nepovolení spojení n Soutěžní úřad zkoumá, zda spojení povede k podstatnému snížení konkurence na relevantním trhu (§ 17/3 ZOHS, čl. 2 Nařízení Rady 1/2003) n Kritéria zkoumání (§ 17/1 ZOHS) • struktura dotčených trhů • podíl spojujících se soutěžitelů na těchto trzích • hospodářská a finanční síla • právní a jiné překážky vstupu dalších soutěžitelů • možnost volby dodavatelů nebo odběratelů • vývoj nabídky a poptávky na dotčených trzích • potřeby a zájmy spotřebitelů a • výzkum a vývoj, jehož výsledky jsou k prospěchu spotřebitele a nebrání účinné soutěži. n Vyvratitelná domněnka neexistence podstatného snížení konkurence na trhu • TP nižší než 25 % Tři typové případy podstatného snížení konkurence n Jednostranné (nekoordinované) efekty • vznik nebo posílení individuálního dominantního postavení • vznik nekoluzivního oligopolu (tzv. jednostranné účinky spojení v užším slova smyslu) n Vznik nebo posílení koluzivního oligopolu (kolektivní dominantní postavení) Jednostranné (nekoordinované) efekty n Co se sleduje • tržní podíly • skutečnost, zda spojující se soutěžitelé jsou blízkými konkurenty • možnost odběratelů změnit své dodavatele • reakce konkurence na zvýšení cen ze strany spojením vzniklého subjektu • schopnost bránit vstupu či expanze konkurence • zánik důležité konkurenční síly n Dva případy • vznik nebo posílení DP n schopnost • chovat se ve značné míře nezávisle na konkurentech a spotřebitelích • stanovovat nezávisle tržní cenu • jednostranný efekt spojení v užším smyslu n případ Heinz/Beech Nut Koordinované efekty n Vznik nebo posílení kolektivního dominantního postavení n Kritéria • transparentnost trhu (možnost ověřit dodržování společné strategie) • udržitelnost v čase – odvetné opatření • absence reakce konkurence a spotřebitelů, která by mohla ohrozit společnou strategii … rozsudek SPS ve věci Airtours Spojení a jejich typová nebezpečnost n Horizontální spojení • spojení mezi aktuálními nebo potenciálními konkurenty • teoreticky nejnebezpečnější, vedou k zániku konkurenta na trhu n Vertikální spojení • spojení mezi soutěžiteli působícími na různých úrovních výrobně dodavatelského řetězce (výrobce – distributor) • nebezpečí uzavření down-stream či up-stream trhu n zvyšování nákladů konkurentům zamezením přístupu k surovinám či zákazníkům n nebezpečí získání přístupu k citlivým informacím o svých konkurentech • ale zároveň výhody ze spojení (zvyšování efektivity, snižování nákladů apod.) n Konglomerátní spojení • spojení soutěžitelů působících na odlišných relevantních trzích • nebezpečí pouze v případě souvisejících trhů (komplementární výrobky) n a to vázání prodeje (bundling a tying) Důsledky n Vede-li spojení k podstatnému snížení konkurence • rozhodnutí o nepovolení spojení • rozhodnutí o povolení spojení se závazky ve prospěch zachování soutěže Závazky n Iniciativa účastníků řízení n Schopnost odstranit sdělené obavy z narušení soutěže n Typologie • strukturální n mění strukturu trhu n prodej podniku, prodej akcií atp. n nejefektivnější, vyžadují nejméně kontroly • behaviorální n upravují budoucí chování, neovlivňují strukturu trhu n např. závazek zachování výroby, zachování otevřené distribuce, prodeje za nižší cenu apod. n menší zásah do práv účastníků, méně efektivní a hůře kontrolovatelné • kvazistrukturální (převod práv k duševnímu vlastnictví) • rozbití personálního propojení • kontrolní n Nesplnění závazku může vést k zrušení rozhodnutí o povolení spojení Související otázky n Zákaz uskutečnění spojení před právní mocí rozhodnutí o povolení spojení • výjimka n ex lege – nabídka převzetí n ad hoc – udělena soutěžním úřadem • porušení zákazu může vést k uložení pokuty, opatření k nápravě, a to včetně nařízení defúze Zrušení rozhodnutí o povolení spojení n Tři případy • povolení bylo vydáno na základě nepravdivých či neúplných podkladů ze strany účastníků řízení • povolení bylo vydáno v důsledku uvedení soutěžního úřadu v omyl • nejsou plněny závazky navržené účastníky řízení n Restriktivní přístup n Max. 5 let po právní moci rozhodnutí o povolení a do 1 roku ode dne, kdy se soutěžní úřad o problému dozvěděl Závěr n Ověření znalostí a pozornosti