Soutěžní právo Úvodní přednáška Robert Neruda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Program n Organizační otázky a požadavky n Představení předmětu n Studijní materiály n Úvod do soutěžního práva Organizační otázky n Přednášky ve čtvrtky od 16:20 • 25. 9. (RN), 2. 10. (MP), 16. 10. (MP), 30. 10. (MP), 13. 11. (RN), 27. 11. (RN) n Spojené semináře po přednáškách, tj. ve čtvrtek od 18:00 n Přednášející • Robert Neruda (ÚOHS) • Michal Petr (ÚOHS) n Průběžné ověřování znalostí testy v seminářích n Zápočtový kontrolní test n Závěrečná písemná zkouška Témata přednášek n Soutěžní právo obecně n Zakázané dohody n Zneužití dominantního postavení n Aplikace soutěžního práva v oblasti antitrustu n Spojování podniků n Aplikace soutěžního práva soudy, private enforcement, trestní postih Studijní materiály I. n Právní předpisy: • zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění pozdějších předpisů (OHS) • Smlouva o založení ES (ZES) • Nařízení Rady č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže • Nařízení Rady č. 139/2004 o kontrole spojování podniků Studijní materiály II. n Základní literatura: • Raus, Neruda. Zákon o ochraně hospodářské soutěže - komentář a související české i komunitární předpisy. 2. vydání. Linde, 2006, • Raus, Neruda. Hospodářská soutěž po vstupu ČR do EU. CP Books, 2005. • Bednář, Buchta, Petr. Zákon o ochraně hospodářské soutěže s komentářem. 2. vydání, Linde, 2006 • Eliáš, Bejček, Hajn, Ježek a kol. Kurs obchodního práva. Obecná část. Soutěžní právo. 4. vydání. C. H. Beck, 2005. n Doporučená literatura: • Kindl, Munková. Zákon o ochraně hospodářské soutěže. C.H.Beck, 2007 • Kindl, Munková, Svoboda. Soutěžní právo. C.H.BECK, 2007 • Bellamy, Child. European Community Law of Competiton. Fifth Edition. Sweet & Maxwell, 2001. • Goyder. EC Competition Law. Fourth Edition. Oxford University Press, 2003. • Ritter, Braun. European Competition Law: A Practicioner’s Guide. Third Edition. Kluwer Law International, 2004. • Wils. Principles of European Antitrust Enforcement. Hart Publishing, 2005. • Wish. Competition Law. Fifth Edition. LexisNexis, 2003. Úvod do soutěžního práva n Soutěž jako předmět ochrany n Soutěžní právo – vymezení a charakteristiky n Soutěžní právo a další odvětví n Vnitrostátní a komunitární soutěžní právo • vztah • prameny • aplikující orgány n Základní pojmy soutěžního práva • soutěžitel (podnik) • relevantní trh • tržní síla • dohody narušující soutěž (kartely) • zneužití dominantního postavení • spojování soutěžitelů Předmět a účel soutěžního práva n Pojem soutěže • soutěž mezi jedinci je biologicky, kulturně a psychologicky podmíněná n Pojem hospodářské soutěže • souběžné usilování více subjektů o dosažení co nejlepšího hospodářského výsledku, a to dříve a lépe než ostatní soutěžící • toto soupeření pak ovlivňuje hospodářskou činnost těchto subjektů a vytváří na straně druhých účastníků tržních vztahů možnost volby mezi soutěžícími nabídkami či poptávkami resp. • vzájemné soupeření výrobců (dodavatelů) o co největší podíl na omezených zdrojích zákazníků (odběratelů) prostřednictvím nabízení kvalitnějšího zboží, nižších cen či širšího výběru. n Předmět ochrany • hospodářská soutěž jako fenomén, nikoli soutěžitelé, nikoli spotřebitelé n Princip • kontrola vzniku a výkonu tržní moci n schopnost soutěžitele vyloučit soutěž nebo vykonávat kontrolu nad cenami n Základní problém • nalezení správné hranice mezi legitimními a tržně problematickými způsoby získávání a užívání tržní síly Důvody přijetí soutěžního práva n Teoreticky • selhávání tržního mechanismu n neviditelná ruka trhu neexistuje, nefunguje, nebo je paralizována • potřeba chránit trh před sebedestrukčními tendencemi n Prakticky též • potřeba zajistit konkurenceschopnost lokálního trhu v globální soutěži • potřeba kontroly poválečného hospodářství v Evropě (ES) Vliv ekonomických škol na soutěžní právo n Psané právo je neutrální, nelze jednoznačně identifikovat primární ideový vzor • je dostatečně flexibilní k promítání aktuální soutěžní politiky bez potřeby měnit právo n Školy mají vliv na aplikaci práva • USA – tradiční vliv Harvardské a Chicagské školy • EU – v současné době příklon od ordoliberalismu k Chicagské škole n posílení ekonomických analýz na úkor právního posuzování Historie soutěžního práva n 1891 USA • první skutečný antimonopolní zákon – tzv. Sherman Act n 1933 ČSR • zákon o kartelech a soukromých monopolech n princip povolenosti a regulace kartelů n Po druhé světové válce • vznik evropského soutěžního práva 1957 n 1991 ČSFR • přijetí prvního moderního soutěžního zákona (č. 63/1991 Sb.) n 2001 ČR • přijetí stávajícího soutěžního zákona (č. 143/2001 Sb. - ZOHS) n 2004 EU a ČR • modernizace a decentralizace komunitárního soutěžního práva • přímá a paralelní aplikace komunitárního soutěžního práva v ČR Soutěžní právo vymezení n Soutěžní právo v nejširším slova smyslu • soutěžní právo v užším slova smyslu (kartelové, antimonopolní, antitrustové) n ochrana veřejného zájmu (soutěž) n veřejnoprávními prostředky • vyšetřování, správní řízení, pokuty, zákazy atp. • právo nekalé soutěže n ochrana soukromého zájmu (soutěžitelů) n soukromoprávními prostředky • žaloba k civilnímu soudu na náhradu škody atp. Soutěžní právo veřejné n Antimonopolní právo • tři pilíře n zákaz kartelů (ale i vertikálních dohod) n zákaz zneužití tržní moci (dominantního postavení) n kontrola tržních koncentrací (fúze a akvizice) + n Kontrola poskytování státní pomoci • jen komunitární úprava • Úřad jako monitorovací jednotka n Dohled nad zadáváním veřejných zakázek • kromě ochrany zájmu na efektivnosti vynakládání veřejných prostředků i zájem na zajištění konkurence v soutěžích o veřejné zakázky • Úřad jako orgán dohledu Charakteristika soutěžního práva n právo „ekonomické“ n právo „soudcovské“ n právo napříč právem soukromým i veřejným n právo represivní (deliktní, negativní) České a komunitární soutěžní právo n Od roku 2004 se v ČR paralelně aplikují dva soubory soutěžního práva • komunitární • české n Otázky • které právo má být na konkrétní jednání aplikováno? n české? n komunitární?? n obě?!? • který soutěžní úřad se tím bude zabývat? n ÚOHS? n Komise?? n více soutěžních úřadů?!? České soutěžní právo prameny n Zákon č. 143/2001 Sb. (ZOHS) • zákaz kartelů • zákaz zneužití dominance • kontrola spojování soutěžitelů • procesní otázky n Vyhlášky ÚOHS • dnes pouze vyhláška č. 368/2001 Sb. (náležitosti návrhu na povolení spojení) n Judikatura správních soudů • Krajský soud v Brně • Nejvyšší správní soud n Rozhodovací činnost ÚOHS n Neprávní dokumenty s interpretačním významem • tzv. program shovívavosti • pravidla pro výpočet pokuty, pro alternativní řešení sporů • Vysvětlující dokumenty v oblasti fúzí Použití českého soutěžního práva n Osobní působnost • všichni soutěžitelé a sdružení soutěžitelů • všechny sektory n podniky poskytující sužby veřejného zájmu (omezená působnost) n Věcná působnost • kartely, ZDP, kontrola koncentrací n Teritoriální působnost • teorie účinku n ZOHS se použije i na jednání uskutečněné v zahraničí, má-li dopad na soutěž v ČR n ZOHS se nepoužije na jednání uskutečněné v ČR, jehož dopad se projeví výhradně mimo území ČR Komunitární soutěžní právo prameny n Čl. 81 a čl. 82 SES • zákaz kartelů • zákaz zneužití dominance n Nařízení Rady a Komise • Nařízení Rady č. 1/2003 o provádění pravidel hospodářské soutěže • Nařízení Rady č. 139/2004 o kontrole spojování podniků • prováděcí nařízení • nařízení o tzv. blokových výjimkách n Tzv. soft law • oznámení, sdělení, pravidla vydávaná Komisí • účel – interpretace pojmů a shrnutí aplikační praxe • např. Oznámení o definici relevantního trhu, o posuzování vertikálních dohod, o pojmu dopadu na obchod mezi členskými státy … n Judikatura evropských soudů • Soud prvního stupně • Evropský soudní dvůr • ale i soudy členských států n Rozhodovací činnost Komise Komunitární soutěžní právo použití n Na dohody a zneužití dominantního postavení • s komunitárním prvkem n způsobilost znatelně ovlivnit obchod mezi členskými státy EU n Na spojení podniků • s komunitární dimenzí n dle prahových hodnot agregovaného obratu spojujících se podniků (viz přednáška o spojování) Komunitární prvek n Obchod mezi členskými státy • aktivita přeshraničního a ekonomického charakteru • vliv nejméně ve dvou státech EU n Způsobilost ovlivnění • objektivní koncept • potencialita n Znatelnost ovlivnění • hodnoceno vzhledem k postavení soutěžitelů na trhu, úrovni konkurence, právní regulaci … • podpůrné kvantitativní kriterium n 5 % tržní podíl n obrat 40 mil EUR u účastníků dohod n Oznámení EK 2004/C 101/07 Rozhraničení působnosti n Jednání s komunitárním prvkem • aplikováno komunitární hmotné soutěžní právo (příp. paralelně s vnitrostátním) • aplikuje n Komise • postupuje podle komunitárního procesního práva n nebo soutěžní úřad ČS • postupuje podle vnitrostátního procesního práva n Jednání bez komunitárního prvku • aplikováno vnitrostátní hmotné soutěžní právo • aplikuje soutěžní úřad ČS n postupuje podle vnitrostátního soutěžního práva Soutěžitel/podnik n Adresát soutěžního práva n Funkční vymezení n Základní znak – účast v soutěži n § 2/1 ZOHS • „fyzické a právnické osoby, jejich sdružení, sdružení těchto sdružení a jiné formy seskupování, a to i v případě, kdy tato seskupení nejsou právnickými osobami, pokud se účastní hospodářské soutěže nebo ji mohou svou činností ovlivňovat, i když nejsou podnikateli“ n ESD ve věci „Höfner and Elser“ • „… každá jednotka vykonávající hospodářskou činnost bez ohledu na její právní formu a způsob financování …“ n Soutěžiteli jsou i • svobodná povolání (advokáti) • obecně prospěšné společnosti • subjekty fungující pod úředním dohledem n Soutěžiteli nejsou • osoby ve vztahu závislém (zaměstnanci) • subjekty vykonávající veřejnou službu (nemocnice) n Uplatnění tzv. Intra enterprise doktríny (hospodářská jednotka) Relevantní trh n Základní prvek soutěžní analýzy jakéhokoli případu n § 2/2 ZOHS: • „trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území“ n Místní a časový souběh poptávky a nabídky po takovém zboží, službách a výkonech, které jsou z hlediska uspokojování určitých potřeb uživatelů těchto výrobků, služeb a výkonů shodné nebo vzájemně zastupitelné n Význam (KD, ZDP i fúze) • určení tržních podílů • struktura trhu • koncentrace trhu Tři složky relevantního trhu n Věcné vymezení RT (relevantní výrobek) • které zboží je z hlediska spotřebitele zastupitelné • tedy čím jsou uspokojovány jeho potřeby n Teritoriální (geografické) vymezení RT • kde může spotřebitel relevantní výrobek poptávat • tedy kde jsou potřeby spotřebitelů uspokojovány n Časové vymezení RT • hodnocení postavení soutěžitele v čase • stálost či proměnlivost tržních podmínek n Sdělení EK o definici relevantního trhu pro potřeby evropského soutěžního práva • OJ C 66 z 2. 3. 1998 Věcné vymezení RT n Schopnost různých výrobků stejným nebo velmi podobným způsobem uspokojit konkrétní potřebu n Rozhodující pohled spotřebitele základní faktory n kvalita n cena n složení n Reaktivní zastupitelnost namísto funkční zastupitelnosti • důsledek – dva technicky shodné výrobky se mohou ocitnout na různých RT, popř. dva technicky odlišné výrobky mohou být součástí jednoho RT n autorádia, plazmové televize n Vymezování: • výchozí produkt • cenový test (test reakce spotřebitelů na nepřechodné a významné zvýšení ceny výchozího produktu – 5–10 %) n Řetězení substituovatelnosti n Podmíněnost časem n Oddělené skupiny spotřebitelů, značky atp. n Nutno sledovat jak poptávkovou, tak nabídkovou stranu!!!! n United Brands (banány), Nestlé/Perrier (minerální vody), Gillette (holení) Teritoriální vymezení RT n Dvě území náleží k jednomu trhu, jestliže jsou na nich soutěžní podmínky dostatečně homogenní a přitom odlišitelné od podmínek panujících na jiných územích • sledování tržních podílů • sledování úrovně cen • možnost přenosu nabídky a poptávky n překážky vstupu na trh n překážky expanze n Lokální, národní, evropské a celosvětové trhy n Příklady – letiště, přístav, letecká linka, území pokryté distribuční soustavou apod. Zkoumání zastupitelnosti n Cenový test n Cenová elasticita n Křížová cenová elasticita n Sledování podobnosti • v úrovni cen • v marketingových postupech n Demoskopická šetření Tržní síla n Schopnost soutěžitele vyloučit soutěž nebo vykonávat kontrolu nad cenami n Multikriteriální veličina • absolutní tržní podíl • relativní tržní podíl • finanční síla • hospodářská síla • portfoliová síla • překážky vstupu a expanze • stupeň vertikální integrace • struktura a koncentrace na trhu n Způsoby získání • interní růst • fúze a akvizice • kartely n Zneužití a využití tržní síly Kartelové dohody n Koordinace soutěžního jednání více soutěžitelů • tedy nejméně dva zúčastnění soutěžitelé n Formy • dohody v užším slova smyslu • jednání ve vzájemné shodě • rozhodnutí sdružení soutěžitelů n Zákaz s výjimkami n Vztahuje se jak na dohody mezi konkurenty (horizontální dohody), tak na dohody mezi soutěžiteli na různých stupních distribuce (vertikální dohody) n Viz druhá přednáška Zneužití dominantního postavení n Jednostranné jednání n Soutěžitel má takovou tržní sílu, že se může chovat do značné míry nezávisle na jiných soutěžitelích či spotřebitelích n Jednání k újmě jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů n Koncept zvláštní odpovědnosti n Generální klauzule + demonstrativní výčet n Bezvýjimečný zákaz n Viz třetí přednáška Kontrola tržních koncentrací n Ex ante kontrola n Materiální pojetí spojení n Princip kontroly jen významných spojení n Veřejnoprávní povolení z pohledu zájmu na ochraně soutěže n Nedochází k paralelní aplikaci českého a komunitárního soutěžního práva n Princip zákazu uskutečnění spojení před povolením n Povolení – povolení se závazky – zákaz n Viz pátá přednáška Kontrolní test