Audit nevýdělečných organizací (Auditovaná) výroční zpráva jako zprostředkovatel informací mezi neziskovou organizací a zainteresovanou veřejností. Ø nástroj prezentace a komunikace Ø nástroj veřejné kontroly Zveřejnění a povinnost uložení údajů z účetních závěrek *sbírka listin u subjektů zapisovaných do obchodního rejstříku *u ostatních subjektů není tato skutečnost jednotně upravena, stejně jako požadavek na zákonný audit Právní úprava Ø zvláštní předpisy Ø zákon č. 563/91 Sb., o účetnictví Ø vyhláška č. 504/2002 Sb., pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání rozvaha + výkaz zisku a ztráty příloha - § 29 - 30 Zpráva auditora o auditu pro zvláštní účely ISA 800 Provedli jsme audit plnění podmínek plynoucích z Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu a strukturálních fondů EU na financování akce (projektu) vydaného Ministerstvem ABC dne dd.mm.200X (dále jen „Rozhodnutí“) a dále z Podmínek Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu a strukturálních fondů EU na financování akce (projektu) k projektu s registračním číslem žádosti CZ1111/1.1.11/11 vydaných dne dd.mm.200X (dále jen „Podmínky“) a audit promítnutí těchto podmínek do projektu „Stavba č. xxx – název stavby“. Rozhodnutí a Podmínky tvoří přílohu č. 2 této zprávy. Zpráva auditora o auditu pro zvláštní účely ISA 800 Audit jsme provedli v souladu s Mezinárodními auditorskými standardy upravujícími audit dodržování smluvních podmínek a v souladu se Zákonem o auditorech České republiky. Tyto standardy vyžadují, aby byl audit naplánován a proveden tak, aby auditor získal přiměřenou jistotu,zda Příjemce dotace splnil podmínky plynoucí z Rozhodnutí a z příslušných článků podmínek. Audit zahrnuje výběrovým způsobem provedené ověření podkladů. Jsme přesvědčeni, že provedený audit poskytuje přiměřený podklad pro vyjádření výroku auditora. V průběhu auditu jsme zjistili, že Podmínky nebyly ve ve všech bodech zcela dodrženy. Skutečnosti, které se odchylují od některých ustanovení, jsou shrnuty v příloze č. 1. Podle našeho názoru, s výhradou skutečností uvedených v příloze č. 1, Příjemce dotace dodržel ve všech významných ohledech podmínky plynoucí z Podmínek Rozhodnutí. Otázky k diskusi Ø veřejně přístupný rejstřík neziskových organizací (obdoba obchodního rejstříku) Ø sjednocení požadavků na zákonný audit Ø audit dalších neziskových organizací např. občanských sdružení, pokud jsou příjemcem dotací nad určitou částku či při překročení určitého obratu Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí Subjekty podléhající přezkoumání hospodaření Ø Územní samosprávné celky Ø Dobrovolné svazky obcí Ø Městské části hlavního města Prahy Ø Regionální rady regionů soudružnosti Obce a dobrovolné svazky obcí Ø § 42 + § 53 z.č. 128/2000 Sb., o obcích Ø obec (DSO) požádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok příslušný krajský úřad, nebo zadá přezkoumání auditorovi Hlavní město Praha (§ 38 z.č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze) Ø požádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok Ministerstvo financí, nebo zadá přezkoumání auditorovi Městská část hl. m. Prahy Ø požádá o přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok Magistrát hl. m. Prahy, nebo zadá přezkoumání auditorovi Ø náklady na přezkoumání auditorem uhradí auditovaný subjekt ze svých rozpočtových prostředků Kraje Ø § 20 z.č. 129/2000 Sb., o krajích Ø hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí Regionální rady regionů soudružnosti Ø z.č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Ø hospodaření Regionální rady za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo financí Právní úprava Ø zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí Ø Auditorská směrnice č. 52 – Přezkoumání hospodaření a audit účetní závěrky územních samosprávných celků Ø ISAE 3000 – Ověřovací zakázky, které nejsou auditem ani prověrkami historických finančních informací Ø zákon č. 254/2000 Sb.,o auditorech Auditorská směrnice č. 52 * přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků * auditu účetní závěrky územních samosprávných celků Ø směrnice se použije i pro dobrovolné svazky obcí a přiměřeně pro příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými celky Přezkoumání hospodaření vykonávané auditorem Ø auditorskou službou k ověřování dalších skutečností Ø obsah zprávy dle zákona č.420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření Ø musí obsahovat i náležitosti vycházející z ISAE 3000 Ø výsledkem přezkoumání hospodaření je zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Audit účetní závěrky Ø dle zákona č. 254/2000 Sb., o auditorech Ø obsah zprávy auditora o ověření účetní závěrky je dán standardem ISA 700 Zpráva auditora o ověření účetní závěrky a navazující aplikační doložkou Ø ověření, zda informace uvedené v účetní závěrce podávají ve smyslu platných předpisů věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky Ø výsledkem auditu účetní závěrky je zpráva auditora o ověření účetní závěrky Příklad výroku auditora o ověření účetní závěrky územního samosprávného celku Ø Podle našeho názoru účetní závěrka podává ve všech významných ohledech věrný a poctivý obraz aktiv, závazků, vlastních zdrojů krytí stálých a oběžných aktiv, cizích zdrojů a finanční situace obce/města/kraje k 31.prosinci 200X a výsledku hospodaření za rok 200X v souladu se zákonem o účetnictví a příslušnými předpisy České republiky. Obsah zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření * dle zákona č.420/2004 Sb. a dále mj.: Ø popis předmětu a hledisek přezkoumání (kriterií) Ø definování odpovědnosti auditora a účetní jednotky Ø odvolávky na použité auditorské směrnice Ø přehled provedených prací Ø odstavec s prohlášením, že rozsah provedených prací nesplňuje požadavky pro vydání auditorského výroku, a proto tato zpráva není zprávou auditora o auditu účetní závěrky Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Ø Provedli jsme přezkoumání hospodaření obce Horní Ves za rok 200Y na základě údajů o ročním hospodaření obce. Za hospodaření, které bylo předmětem přezkoumání a za jeho zobrazení v účetních a finančních výkazech, je odpovědný statutární orgán obce. Naší úlohou je vyjádřit na základě provedeného přezkoumání závěr o výsledcích přezkoumání hospodaření. Ø Přezkoumání hospodaření jsme provedli v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí a auditorskými směrnicemi Komory auditorů České republiky. Ø Rozsah prací požadovaných pro přezkoumání hospodaření nesplňuje požadavky pro vydání auditorského výroku, a proto tato zpráva není zprávou o provedení auditu účetní závěrky. Ø Přezkoumání hospodaření bylo naplánováno a provedeno výběrovým způsobem s ohledem na významnost jednotlivých skutečností tak, aby auditor získal přiměřenou jistotu pro své vyjádření. Obecné standardy přezkoumání hospodaření Ø auditor provádějící přezkoumání hospodaření musí mít dostatečné profesní schopnosti k provedení požadovaných úkolů Ø doplnění odborné způsobilosti v oblastech, které vyplývají ze specifik přezkoumání hospodaření Ø udržovat jak osobní, tak vnější nezávislost Předmět přezkoumání * údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu, a to: Ø plnění příjmů a výdajů rozpočtu Ø finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů Ø náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku Ø peněžní operace, týkající se sdružených prostředků, cizích zdrojů Ø nakládání a hospodaření s majetkem Ø zadávání a uskutečňování veřejných zakázek Ø stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi Ø zastavování movitých a nemovitých věcí Ø zřizování věcných břemen Ø účetnictví vedené územním celkem Hlediska přezkoumání Ø dodržování povinností stanovené zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování Ø soulad hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem Ø dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití Ø věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích Kontrolor Ø pověřený zaměstnanec MF, kraje,hl.m. Prahy Ø alespoň úplné střední vzdělání Ø praxe v činnosti související odborně s předmětem zkoumání nejméně 3 roky Ø bezúhonnost * práva a povinnosti kontrolorů Zabezpečení přezkoumání Ø žádost o přezkoumání do 30. června nebo v téže lhůtě oznámení o zadání přezkoumání auditorovi Časové plány přezkoumání: Ø dílčí přezkoumání do konce kalendářního roku Ø dílčí přezkoumání po skončení kalendářního roku Ø jednorázové přezkoumání může provést krajský úřad u obcí, které nevykonávají hospodářskou činnost a mají počet obyvatel menší než 800 osob Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření Ø popis zjištěných chyb a nedostatků včetně uvedení povinností stanovených zvláštními právními předpisy, které nebyly dodrženy Ø označení dokladů, ze kterých uvedená zjištění vychází Ø závěr z přezkoumání Ø uvedení podílu pohledávek a závazků na rozpočtu územního celku a podílu zastaveného majetku na celkovém majetku územního celku Ø příp. písemné stanovisko přezkoumávaného subjektu ke zprávě Závěr z přezkoumání a) nebyly zjištěny chyby a nedostatky b) byly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků ad c), včetně upozornění na případná rizika, která lze z těchto zjištění dovodit a které mohou mít negativní dopad na hospodaření v budoucnosti c) byly zjištěny nedostatky spočívající v: Ø porušení rozpočtové kázně Ø neúplnosti,nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví Ø pozměňování záznamů nebo dokladů Ø porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku Ø neodstranění nedostatků zjištěných při předchozím přezkoumání Ø nevytvoření podmínek pro přezkoumání * Zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření projedná auditor nebo auditorská společnost jde-li o: Ø obec nebo městskou část hlavního města Prahy se starostou Ø statutární město a hlavní město Prahu s primátorem Ø a dále s finančním výborem zastupitelstva Ø v případě svazku obcí s orgánem, který je k tomu určen stanovami svazku Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: Ø porušení rozpočtové kázně Ø nezpracování rozpočtového výhledu, nesprávný způsob schválení závěrečného účtu, nestanovení rozpočtového provizoria, nezveřejnění návrhu rozpočtu Ø neúplnost, nesprávnost nebo neprůkaznost vedení účetnictví (neprovedené nebo jen částečně provedené inventarizace, chybné účtování pořízení a vyřazení dlouhodobého majetku, neúčtování předpisů pohledávek a závazků, zastavený majetek je účtován společně s ostatním majetkem, obec nemá zahrnuty ve svém účetnictví všechny pozemky, které vlastní dle výpisu z katastru nemovitostí atd.) Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: Ø nedodržení třídění příjmů a výdajů dle platné rozpočtové skladby Ø chybí vnitřní směrnice, zejména pro oběh účetních dokladů Ø nedostatky ve vnitřním kontrolním systému Ø přetrvání nedostatků zjištěných při předchozích přezkoumání Ø neprovádění veřejnoprávní kontroly u zřízených příspěvkových organizací či žadatelů nebo příjemců dotací Ø nevyvěšování záměrů při prodeji, pronájmu, darování či směně nemovitého majetku Nejčastěji zjištěné nedostatky v rámci přezkoumání: Ø neschválené odměny zastupitelů, odměny nad rámec nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev Ø nesprávně čerpané účelové prostředky Ø nedodržení předpisů pro vedení účetnictví, nevytvoření podmínek pro přezkoumání Pozitivní trendy, kdy přezkoumání provádí auditoři Ø zlepšení vypovídací schopností inventarizací, kde často chyběla dokladová inventarizace majetkových účtů Ø zlepšení úplnosti zachycení majetku v účetnictví Ø respektování okamžiku uskutečnění účetního případu při převodu vlastnictví k nemovitostem podléhajícím vkladu do katastru nemovitostí Ø větší pozornost přiznání k dani z příjmů právnických osob a DPH Zákon o finanční kontrole ve veřejné správě (č. 320/2001 Sb.) Finanční kontrola: Ø mezi orgány veřejné správy Ø uvnitř orgánů veřejné správy Ø mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory Orgán veřejné správy: Ø organizační složka státu,která je účetní jednotkou Ø státní příspěvkové organizace, státní fondy Ø územní samosprávné celky, městská část hl.m.Prahy a jimi zřízené příspěvkové organizace Ø zdravotní pojišťovny Ø veřejné vysoké školy Centrální harmonizační jednotka - MF Ø vytváří koncepci systému veřejnosprávní kontroly, interního auditu a řídící kontroly ve veřejné správě Ø vypracovává návrhy zákonů a prováděcích předpisů v oblasti finanční kontroly, metodicky řídí a koordinuje výkon veřejnosprávní kontroly a interního auditu ve veřejné správě Ø přezkoumává hospodaření krajů a na vyžádání hlavního města Prahy a dobrovolných svazků obcí s účastí hlavního města Prahy, vykonává dozor nad přezkoumáním, které uskutečnily krajské úřady nebo Magistrát hl. m. Prahy v přenesené působnosti, anebo auditor, koordinuje výkon přezkoumání a metodicky jej řídí, vypracovává v uvedené oblasti návrhy zákonů a prováděcích právních předpisů s celostátní působností MF – odbor Kontrola: Ø Centrální harmonizační jednotka Ø Veřejnosprávní kontrola Ø Přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků Ø zákon o finanční kontrole ve veřejné správě výslovně uvádí, že se nevztahuje na přezkoumání hospodaření Ø CHJ byla zřízena k technice zákona o finanční kontrole ve veřejné správě Ø přitom součástí CHJ je útvar pro řešení otázek přezkoumání hospodaření Otázky k diskusi * definovat veřejný sektor jako objekt zájmu auditorů * audit ve veřejném sektoru má své místo, a to jako nezávislé ověření za účelem zvýšení důvěryhodnosti auditovaného subjektu v očích veřejnosti * je velmi žádoucí, aby audit zapadal do celého kontrolního systému ve veřejné správě, tzn. je potřeba jednotlivé kontroly (veřejnosprávní, vnitřní, státní, nezávislou) propojit a zároveň oddělit, aby tvořily ucelený a pokud možno jednotný do sebe zapadající komplex, tvořený relativně samostatnými částmi Otázky k diskusi * modifikovanou formu auditu tzv. přezkoumávání hospodaření u územních samosprávných celků v současné době doplnit o finanční audit, aby i ten byl povinný pro obce a kraje, a v budoucnu přezkoumání hospodaření zcela tímto auditem nahradit * nebo přezkoumání hospodaření jako součást finanční kontroly ve veřejné správě