Mezinárodní management Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Mezinárodní management • Management • Mezinárodní management • „Mezinárodní management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly lidí pracujících v organizaci s činností a operacemi na světové bázi s cílem dosáhnout organizačních cílů. Řízení organizace se uskutečňuje v globálním kontextu, kde čtyři základní funkce – plánování, organizování, vedení a kontrola lidí – jsou vykonávány v multikomplexním, namísto jednoduchém národním, prostředí.“ PICHANIČ, Mikuláš. Mezinárodní management a globalizace • „The management of an international organization requires the integration of all aspects of the business function – organizational structure, production, marketing, human resources, public relations, finance and strategy.“ Prof. Devinney Prostředí mezinárodního managementu • je dnešní ekonomika globální?? • Thomas Friedman • Ghemawat Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů • Teoretický model – Konkurenční výhoda – Komparativní výhoda Oddělené trhy Charakteristika – Cenový rozptyl – Zaměření na domácí trhy – Omezený přístup na trhy států EU Regionální obchodní bloky Charakteristika – Konvergence cen v rámci obchodního bloku – Efektivně fungující podniky – expanze – Zaměření na konkurenční výhodu – Atraktivita obchodního bloku/ státu Mezinárodní hodnocení zemí Hodnocení ČR Globální integrace Charakteristika – Globální cenová konvergence – Zaměření na domácí trhy – zcela zmizí – Efektivně fungující podniky převáží – Konkurenční výhoda – Komparativní výhoda Teorie a praxe • Konvergence cen • Zaměření na domácí trhy • Specializace díky integraci Vstup na zahraniční trhy • Proč chtějí expandovat do zahraničí? • Jaké faktory jsou důležité pro rozhodování? • Jaké strategie budou sledovat? • Který režim vstupu zvolí? • Jaké jsou důsledky pro jejich podnikovou organizační strukturu? Forma vstupu na zahraniční trh Bezkapitálové způsoby – Export • Přímý export • Nepřímý export – Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Aliance • Franchising • Ostatní • Kapitálové způsoby – Joint ventures – Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trh • Rozšířená Dunningova teorie • Nemá prediktivní charakter, spíše popisná • Seznam důležitých bodů • Zaměřuje se na tři hlavní otázky: Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) Kam chce podnik expandovat? (výhoda místa) Jakou strategii podnik zvolí? (integrace činností) Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) • monopolní výhody • vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv • technologie, znalosti • úspory z rozsahu, značka • organizační struktura Kam chce podnik expandovat • regionální komparativní výhody • realizace 4 svobod (EU) • politické faktory • sociální • kulturní aspekty • … Jakou strategii podnik zvolí? • Minimalizace nákladů • Výhody internalizace • Typologie strategií vstupu na trh: – Realizace přeshraničních operací z domovské země – Hledající příležitosti (trhy) – Zaměřené na hodnotový řetězec J4, s.r.o.: realizace přeshraničních operací z domovské země Společnost J 4 byla založena v roce 1994 a zabývá se vývojem a výrobou pekařských pásových tunelových cyklotermických pecí a dodávkami celých pekařských a pečivárenských linek a pekáren. • v současnosti předním hráčem na evropských, arabských i východních trzích • dodává pekařská zařízení do Anglie, Běloruska, do Brazílie, Egypta, Francie, Chorvatska, Kuvajtu, na Kypr, do Maďarska, Moldávie, Mongolska, Německa, Rumunska, Ruska, Saudské Arábie, na Slovensko, do Španělska, Švédska a na Ukrajinu. Škoda auto a.s. – Rusko – strategie hledání trhů Faktory volby této strategie: • největší odbyt rostoucího ruského trhu tvoří samotná Moskva, vzdálená necelých 200 km od Kalugy • důležitým činitelem je také dopravní obslužnost (Kaluga je s Moskvou spojena železnicí i dálnicí) • ve městě má své sídlo i technická univerzita, která může v příštích letech závodu pomoci při získávání dostatečného počtu pracovníků s požadovaným odborným vzděláním Organizační struktura nadnárodních podniků • Nadnárodní podnik • Index transnacionality • Index internacionalizace Organizační struktura nadnárodních podniků • Model Stopford a Wells Organizační struktura nadnárodních podniků • Bartlett – Ghoshal Mezinárodní podniky • Divize či oddělení • Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti • Nižší úspory z rozsahu • Méně reflektují místní poptávku Mezinárodní podniky Globální podniky – pobočky v zahraničí, koordinované z centrály – často centrální nákup, integrace vývoje, … – standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě – úspory z rozsahu – nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku – inovativní Multinacionální podniky – slabá globální integrace, silná lokální odpovědnost – relativně více nezávislých poboček ve více zemích – jednotlivé pobočky příliš nespolupracují – mohou dobře reflektovat na místní poptávku – často nákladné, nesdílejí znalosti a činnosti v rámci celého podniku Multinacionální podniky Multinacionální podniky Nestlé Peter Brabeck (Chief Executive of Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000) Transnacionální podniky Transnacionální podniky • diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou, • toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě • country manager • business area manager Lokální odpovědnost a stupeň integrace Použitá literatura • ŠTRACH, Pavel. Mezinárodní management. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 167 s. ISBN 9788024729879. • GOODERHAM, Paul N; NORDHAUG, Odd. International management : cross-boundary challenges. 1st ed. Malden : Blackwell, 2003. 473 s. ISBN 0631233415. • VERBEKE, Alain. International business strategy : rethinking the foundations of global corporate success. 1st ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. 481 s. ISBN 9780521681117 • ZADRAŽILOVÁ, Dana. Mezinárodní management. Vyd. 2. V Praze : Vysoká škola ekonomická v Praze, nakladatelství Oeconomica, 2007. 182 s. ISBN 9788024512433 • PICHANIČ, Mikuláš. Mezinárodní management a globalizace. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola ekonomická v Praze, nakladatelství Oeconomica, 2002. 105 s. ISBN 8024504219 • Prof. Filip Abraham, Internalization and globalization, teaching materials • http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%Report/index.htm Děkuji za pozornost