MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ
Ekonomicko-správní fakulta
Studijní obor: Veřejná ekonomika
Seminární práce do předmětu Ekonomika veřejného sektoru
Doprava
Zpracoval: Jan Fiala, 254772
Datum odevzdání: 31. prosince 2009
- 1 -
Obsah
1 Úvod.............................................................................................................................. - 2 -
2 Charakteristika odvětví ................................................................................................. - 3 -
2.1 Zařazení a členění.................................................................................................. - 3 -
2.2 Cíle ........................................................................................................................ - 4 -
2.3 Historie dopravy.................................................................................................... - 4 -
3 Uplatnění veřejné volby a kontroly............................................................................... - 5 -
3.1 Veřejná volba ........................................................................................................ - 5 -
3.2 Veřejná kontrola.................................................................................................... - 6 -
4 Faktory ovlivňující velikost a strukturu VS .................................................................. - 6 -
5 Faktory efektivnosti VS ................................................................................................ - 7 -
6 Legislativa..................................................................................................................... - 9 -
7 Financování sektoru dopravu v ČR............................................................................. - 10 -
7.1 Příjmy.................................................................................................................. - 10 -
7.2 Výdaje ................................................................................................................. - 10 -
7.3 Státní fond dopravní infrastruktury..................................................................... - 11 -
8 Charakteristika dopravních oborů ............................................................................... - 11 -
8.1 Silniční doprava................................................................................................... - 11 -
8.2 Železniční doprava .............................................................................................. - 12 -
8.3 Vodní doprava..................................................................................................... - 13 -
8.4 Letecká doprava .................................................................................................. - 13 -
8.5 Doprava městská ................................................................................................. - 14 -
8.6 Doprava potrubní................................................................................................. - 14 -
8.7 Jiné druhy dopravy.............................................................................................. - 14 -
9 Aktuální problémy....................................................................................................... - 14 -
10 Závěr........................................................................................................................ - 16 -
11 Literatura a zdroje ................................................................................................... - 17 -
- 2 -
1 Úvod
Jako téma své seminární práce do předmětu Ekonomika veřejného sektoru jsem si
vybral problematiku sektoru dopravy. Toto téma mě zaujalo, protože si myslím, že k dopravě
má blízko snad každý občan. Ať dobrovolně nebo jen proto, že ji ke svému životu potřebuje a
je jejím uživatelem. Problém fungování sektoru a rozvoje dopravní infrastruktury se dotýká
každého z nás.
Nezbytné bude prvně sektor charakterizovat a zařadit do systému veřejného sektoru.
Krátce bych se chtěl věnovat i popisu historie dopravy ve světě, abychom si vytvořili
ucelenou představu o jejím vývoji. V další části práce se zaměřím na sektor dopravy
z pohledu teorie veřejného sektoru a pokusím se tyto teoretické aspekty aplikovat na vývoj
situace v České republice.
Další rozměr práce bude spíše praktického zaměření. Mám na mysli fungování
dopravy v naší republice. Nejprve vyjmenuji klíčovou legislativu, pod kterou sektor spadá, a
následně popíši způsoby jeho financování. Nezbytnou částí práce je charakteristika oborů,
které spadají do sektoru dopravy, a stručně se zmíním o jejich praktické úloze v České
republice. Pro dotvoření přehledu o dané problematice několik aktuálních rešerší z tisku.
- 3 -
2 Charakteristika odvětví
2.1 Zařazení a členění
Odvětví zabývající se dopravou se dle členění veřejného sektoru podle kritéria potřeb
řadí do IV. bloku mezi odvětví technické infrastruktury, k nimž patří také energetika, spoje,
vodní hospodářství, telekomunikace, ekologické služby a ostatní infrastrukturní služby
technického charakteru1
. Dopravní odvětví je dále možno členit podle technických kritérií na
různé druhy, které uvádí tabulka 1 níže. V odvětví se vyskytují jak subjekty státních podniků,
tak i soukromé společnosti.
Z pohlednu institucionálního členění doprava spadá pod Ministerstvo dopravy České
republiky. Ministerstvo se zabývá oblastmi silniční, drážní, letecké a vodní dopravy. Každá
tato dopravní sekce má vlastní úřad zabývající se zprávou její infrastruktury popř. fingující
jako kontrolní orgán.
silniční
železniční
cyklistická
pozemní
nemotorová
pěší
vnitrozemská
pobřežnívodní
námořní
podle prostoru, ve
kterém se nachází
dopravní cesta
letecká
individuální
osobní
hromadná
veřejná
podle předmětu a
způsobu dopravy
nákladní
na vlastní účet
městská,
místní
vnitrostátní,
regionální
podle územního
rozdělení přepravních
potřeb
mezinárodní
vnitřní
vnější
podle vztahu zdroje a
cíle dopravy
vzhledem k danému
území tranzitní
Tabulka 1: Klasifikace druhů dopravy2
1
Rektořík, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru, str. 229
2
Brůhová-Foltýnová, H. Doprava a společnost, str. 36
- 4 -
2.2 Cíle
Základním smyslem sektoru dopravy je přeprava materiálu, osob a zboží. Doprava je
nezbytnou složkou ekonomického procesu, ve kterém nenabývá fyzické podoby, ale je
podpůrným efektem, který velkou měrou pomáhá ke zvyšování efektivnosti výroby. Dopravní
infrastruktura je i nutná pro fungování dalších složek veřejného sektoru a státu. Přemísťování
osob a zboží je jednou ze základních potřeb obyvatel, jejichž uspokojování je složité a značně
nákladné. Proto je tato potřeba uspokojována v rámci veřejného sektoru. Jak uvádí Strecková3
k ekonomické funkci veřejného sektoru patří přispět k vytvoření podmínek pro produkci
privátních statků tam, kde tržní sektor selhává a kde je to z hlediska potřeb ekonomického
růstu a hlavně rozvoje národohospodářsky efektivní.
Cíly dopravy se zabývá dopravní politika státu.4
Dopravní politika deklaruje, co stát a
jeho exekutiva v oblasti dopravy musí vykonat (mezinárodní vazby, smlouvy), učinit chce
(bezpečnost, udržitelný rozvoj, ekonomika, ekologie, veřejné zdraví) a učinit může (finanční
aspekty). V této souvislosti se Dopravní politika zaměřuje na zlepšení podmínek pro kvalitní
dopravní obslužnosti regionů a celého území ČR, které by měly usilovat o rovnováhu mezi
kvalitou veřejných dopravních služeb a racionálnějším využitím osobních automobilů,
možností ovlivnění dělby přepravní práce a stanovení objektivně spravedlivých plateb za
dopravu a přepravu.
2.3 Historie dopravy
V této části seminární práce bych se chtěl stručně věnovat dějinám dopravy. ,,Patří
také k nejdůležitějším a historicky nejstarším infrastrukturním odvětvím."5
Zjednodušeně
můžeme charakterizovat průběh vývoje dopravního sektoru pomocí čtyř období,
označovaných termínem logické revoluce:6
a) 11. 16. století: toto období je charakteristické rozvojem říční a pobřežní
infrastruktury, dochází k propojení severní Evropy se středozemní oblastí a to říční síti
i příbřežní plavbou po moři. Období souvisí s rozvojem velkých obchodních měst
(Benátky, Janov, Brémy, Lübeck)
3
Strecková, Y. Teorie veřejného sektoru, str. 63
4
V případě ČR jsou cíle stanoveny v dokumentu Ministerstva dopravy Dopravní politika České republiky pro
léta 2005 2013
5
Hlaváč, J., Rektořík, J., Skřídlovská, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury, str. 92
6
Zelený, L., Peřina, L. Doprava: Dopravní infrastruktura, str. 9
- 5 b)
16. 18. století: spojeno s rozvojem námořní plavby po otevřeném moři zejména
s oblastmi Afriky, indického subkontinentu a jihovýchodní Asie. Hospodářskými
centry se stávají Lisabon, Antverpy, Amsterodam či Londýn.
c) Počátek 19. až první polovina 20. století: dominantní roli v rozvoji dopravy
zaznamenává železnice. Dochází k námořnímu propojení severní Ameriky a
evropského obchodního prostoru. Tato dopravní struktura umožňuje hromadnou
přepravu materiálu a osob na velkou vzdálenost a přináší efekt úspor z rozsahu.
d) Druhá polovina 20. století: v tomto období již můžeme spatřit nástin současného stavu
odvětví, které se vyznačuje víceoborovou, kooperující dopravní infrastrukturou
s dominantní úlohou silniční a letecké dopravy. Dochází ke vzniku konkurenčního,
členitého a rozsáhlého dopravního sektoru.
3 Uplatnění veřejné volby a kontroly
3.1 Veřejná volba
Doprava a její infrastruktura je držena v rukou veřejnosti (státu) primárně za účelem
uspokojování potřeb občanů daného státu, jakožto i v nemalý prospěch státu samého. Občan
je do situace zapojen ze dvou různých pohledů. Na jedné straně vyžaduje kvalitní dopravní
zázemí a služby, ze kterých chce mít přirozeně svůj užitek. Na straně druhé přispívá z
svých daní a poplatků za užívání a udržování dopravních cest a služeb. Tím pádem zde vzniká
logická spojitost s jeho nároky na růst kvality. Troufám si říct, že doprava je opravdu
využívána všemi občany země (přirozeně někým víc a někým méně), tudíž bych je označil
jako ryzí veřejný zájem společnosti.
Zjednodušeně by se dalo říct, že občan volič vybírá takovou úroveň výdajů na
dopravu, která maximalizuje uspokojení jeho potřeb. Střední hodnota očekávaného rozsahu
výdajů by dle teorie byla volbou většinového voliče mediána. Aby tyto výdaje byly skutečně
využity, museli by se politické strany držet striktně svého volebního programu. Taková praxe
ovšem zpravidla nefunguje, protože výše výdajů je ovlivněn konsenzem všech politických
subjektů, stavem ekonomiky atd. Navíc do rozhodnutí kromě již zmíněných politiku a
politických stran, které se snaží se oslovit co největší skupinu potencionálních voličů a zajistit
si tak co nejvíce hlasů, vstupuje i byrokracie a zájmové skupiny, jejichž role neustále roste.
- 6 -
3.2 Veřejná kontrola
Veřejná kontrola je projevem demokratické společnosti, kde má občan volič právo na
dohled nad organizacemi státu. Tato kontrola by se dala označit jako laická, protože běžný
občan nemá zpravidla dostatek vědomostí o správném fungování veřejného sektoru. Má ale
právo vyjádřit své obavy a poznatky, např. při veřejném zasedání obce, popř. podat stížnost
profesionální organizaci, která je vytvořena za účelem veřejné kontroly. Stížnosti jednotlivců
na fungování státní správy zabezpečuje úřad veřejného ochránce práv (ombudsmana).
V sektoru dopravy provádí kontrolu nad svými orgány, které se zabývají danou
problematikou, samotné Ministerstvo dopravy ČR. Z dalších kontrolních subjektů můžeme
jmenovat Nejvyšší kontrolní úřad, který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu, a Vládu ČR.
Vhodným doplňkem veřejné kontroly může být i nevládní nezisková organizace. Zde
můžeme zmínit Transparency International - Česká republika, jejímž posláním je mapovat
stav korupce v ČR a svou činností aktivně přispívat k jejímu omezování.
4 Faktory ovlivňující velikost a strukturu VS
Docentka Strecková7
považuje za základní faktory působící na efektivnost veřejného
sektoru jeho velikost a strukturu. Velikost a struktura jsou ovlivňovány faktory, které se dělí
na několik kategorií:
* faktory ekonomické
* faktory geopolitické
* faktory historické
* faktory kulturně náboženské
* faktory politické
Faktory ekonomické
Velikost ekonomiky země především její hrubý domácí produkt hrají hlavní roli. Pokud
veřejný sektor nevybere dost finančních prostředků, nemá pak co přerozdělovat.
Především v ekonomicky zaostalých, rozvojových zemích je však závislost na veřejném
sektoru vysoká. Je zde nutnost vybudování základního zázemí státu a především
technické infrastruktury, do které právě doprava spadá. S růstem bohatství země jdou
7
Strecková, Y. Teorie veřejného sektoru, str. 74
- 7 přerozdělované
finance spíše směrem k občanům (sociální zabezpečení, vzdělání,
zdravotnictví, ...). Nicméně bychom mohli vyvodit souvislost, že velikost HDP na
hlavu země má přímý vliv na množství finančních prostředků směřující do technické
dopravní infrastruktury a jejího provozu.
Faktory geopolitické
Jedná se o faktory, které souvisí s polohou země. Jsou to přírodní podmínky, sousední
státy a délka společných hranic, dopravy, ale i množství a kvalita přírodních zdrojů.
Čím horším podmínkám je země vystavena, tím rostou nároky na velikost veřejného
sektoru. V případě dopravy mohou přírodní podmínky komplikovat a prodražovat
výstavbu infrastruktury.
Faktory politické
Z obecného poznání bychom ve zkratce mohli vyvodit, že pravicové strany se snaží
udržovat nižší úlohu veřejného sektoru, kterou nahradí sektor soukromý. Příkladem
může být budování dopravní infrastruktury ve spolupráci s privátním sektorem (Public
Private Partnership). Na druhou stranu vlády levicové vyžadují rozsáhlý aparát
veřejného sektoru.
5 Faktory efektivnosti VS
Efektivnost bychom mohli definovat jako poměr vstupů do daného sektoru a jeho
výstupů, v případě dopravy můžeme za výstupy zjednodušeně považovat infrastrukturní
zařízení a užitky z jeho užívání. Veřejný sektor je obecně náchylný k neefektivnosti, protože
neoperuje s cílem vytvoření zisku, ale uspokojení potřeb společnosti. Nyní se budeme zabývat
vnějšími a vnitřními faktory efektivnosti VS. 8
5.1.1 Vnější faktory
* Politické uspořádání společnosti
S politickým uspořádáním v zemi souvisí působení veřejné volby a veřejné kontroly,
které se může v plné míře uplatnit jen v demokratických společnostech. S politickou
formou souvisí rovněž rozhodování o struktuře a financování VS. Doprava se tomuto
8
Rektořík, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru, str. 27
- 8 faktoru
částečně vyhýbá, protože každá politická ideologie vyžaduje fungující sektor
dopravy, ačkoli s rozlišnými nároky.
* Fungování tržního sektoru
Tržní sektor se tím, že platí daně, podílí na vytváření efektivního prostředí. Tím, že na
veřejné služby poskytuje finanční prostředky, tak z nich očekává příslušné užitky.
Doprava je jedna z klíčových složek fungování trhu, proto je na vládu vyvíjen tlak na
její rozvoj a kvalitu.
Problémem ve vlivu tržního sektoru na funkci veřejného může být přebujelá korupce
v zemi, která se promítá především v přidělování veřejných zakázek. Tyto problémy
zkoumá dříve zmíněná Transparency International pomocí indexů vnímaní korupce.
* Konkurenční prostředí uvnitř VS
Konkurenční prostředí je ve veřejném sektoru vytvářeno veřejnou zprávou, která
sektor řídí. Smyslem by měl být vyvážený poměr mezi využíváním různých druhů
dopravy.
* Financování odvětví
Při financování veřejných projektů se musí zohledňovat několik faktorů, které jsou
vzájemně propojené (výkon kvalita výkonu užitek náklad). Čím větší je poměr
užitku k finanční náročnosti, tím roste zajímavost projektu. Dopravní infrastruktura je
toho zářným příkladem, kde je nutno propojovat ekonomická centra státu kvalitními
dopravními cestami. Příkladem může být vybudování dálničního tahu, který zvýší
obslužnost města pro tranzitní dopravu, přiláká investory. Jejich ekonomickou
činností vzniká vyšší domácí produkt a z toho vychází vyšší příjmy státu z daňového
zatížení. Je téměř jisté, že by například automobilka Hyundai nepostavila svoji
továrnu u obce Nošovice, pokud by nebyla k dispozici rychlostní silnice R48 a vláda
nesouhlasila s výstavbou mimoúrovňové křižovatky přímo do areálu podniku.
Dle závěrečné zprávy NERV, která data čerpala z Eurostatu, byla v ČR roce 2007 o
třetinu vyšší cenová hladina u inženýrských staveb než v EU-27. Tato skutečnost má
neblahý vliv na efektivnost veřejného sektoru, protože právě on je zadavatelem
veřejných zakázek.
5.1.2 Vnitřní faktory
Vnitřní faktory působí přímo v srdci ekonomiky, potažmo veřejného sektoru. Intelekt,
vzdělanost a pracovitost obyvatelstva jsou hlavním zdrojem budoucí prosperity české ekonomiky.
* Věda a technika
- 9 Nezbytný
předpoklad pro kvalitu dopravních cest a zařízení a především efektivnost
jak jejich výstavby tak i provozu. Výzkum jednak umožňuje zvyšovat kvalitu a
snižovat práce, urychluje výstavbu a v neposlední řadě ji i zlevňuje.
* Struktura činností
* Dělba práce
Dělbu práce v rámci dopravního sektoru můžeme chápat jako přidělení činnosti tomu
způsobu dopravy, pro který je konkrétní činnost nejefektivnější. Příkladem je
upřednostnění železniční dopravy na souši před silniční při převozu velice těžkého
materiálu (uhlí, písek, dřevo) při delších vzdálenostech, stejně jako upřednostnění
lodní dopravy před leteckou při přepravě velkého množství zboží apod.
* Kvalifikace pracovníků
Na tento faktor je veřejný sektor bytostně vázán. O sektoru dopravy to platí
dvojnásob. Bez kvalifikované síly není možnost vypracovat kvalitní a funkční
dopravní projekty a zajistit jejich správnou obsluhu a užívání.
* Iniciativa pracovníků
* Systém řízení
Uspořádání systému řídících orgánu je klíčový pro každou instituci. Důležitá je
kooperace odborů a sekcí ministerstev jim podřízených úřadů.
6 Legislativa
Legislativu v oblasti dopravy v České republice, z níž jsem vybral dle mého názoru
klíčové zákony, doplňuje i velké množství vyhlášek, nařízení vlády či sdělení ministerstev a
jiných institucí. Všechny zákony, kterými se řídí sektor dopravy, byly uzákoněny po roce
1993 a od svého vzniku prošly netčeným množstvím novelizací.
Doprava v České republice je dále povinna řídit se množstvím mezinárodních smluv.
Jedná se jak o dvoustranné mezinárodní smlouvy, které má ČR k 31. 10. 2009 s 84 státy světa,
tak i mnohostranné mezinárodní smlouvy ve všech oborech dopravy. Sektor je vázán i
směrnicemi a nařízeními Evropského parlamentu a Evropské rady.
* Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
* Zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení
motorových vozidel
* Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě
- 10 *
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, který se s platností od 3. prosince 2009 mění
v zákon č. 377/2009 Sb
* Zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
* Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě
* Zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury
7 Financování sektoru dopravu v ČR
Fungování rezortu dopravy je financované přes rozpočet kapitoly 327 - Ministerstvo
dopravy, který je součástí státního rozpočtu ČR. Financování rozvoje dopravní infrastruktury
České republiky je od roku 2000 zajišťováno především prostřednictvím mimorozpočtového
státního účelového fondu - Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Před rokem 2000
byla dopravní infrastruktura financována výhradně z kapitoly Ministerstva dopravy ČR.
Kapitola 327 SR hospodaří pravidelně se ztrátou.
7.1 Příjmy
Nejvyšším příjmem kapitoly 327 státního rozpočtu jsou dotace z rozpočtu Evropské
unie. Dále to jsou přijaté transfery z veřejných rozpočtů a zanedbatelnou část příjmů tvoří
vlastní činnost a prodej majetku.
7.2 Výdaje
Dle Ministerstva dopravy9
jsou hlavní výdajové priority rozpočtu kapitoly MD pro rok 2009:
* Výdaje na financování společných programů EU a ČR
* Úhrada ztráty ze závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě
* Dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury
* Výdaje na financování programů reprodukce majetku
* Doprovodný sociální program pro ČD
* Příspěvek na dopravní cestu nehrazený ze SFDI
* Výdaje na výzkum a vývoj
* Výdaje na zabezpečení činností orgánů státní správy citace
9
MD. Rozpočet MD [online].
- 11 -
7.3 Státní fond dopravní infrastruktury
Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen zákonem 104/2000 Sb. s účinností k 1.
7. 2000 za účelem rozvoje, výstavby, údržby a modernizace silnic a dálnic, železničních
dopravních cest a vnitrozemských vodních cest. Fond se dále zabývá tvorbou průzkumných a
projektových prácí a studijní a expertní činností zaměřující se na dopravní infrastrukturu ČR.
Fond je právnickou osobou podřízenou Ministerstvu dopravy a spojů a hospodaří s majetkem
státu.
Fond je financován z převodů výnosů z privatizovaného majetku, převodů výnosů
silniční daně, převodů podílu z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv, z
výnosů z mýtného, z příspěvků Evropské komise poskytované prostřednictvím příslušných
Evropských fondů a v neposlední řadě formou dotací ze státního rozpočtu.10
7.3.1 Dálniční poplatky
Dálniční poplatky jsou v České republice vybírány na dálnicích, rychlostních silnicích
a vybraných silnicích I. třídy. Od 1.1.2010 budou pro vozidla do hmotnosti 3,5 tuny platit
dálniční kupony v platnosti týden, měsíc a 10 dní. Pro vozidla nad 3,5 tuny se užívá systém
tzv. elektronického mýtného zajišťován pomocí mýtných bran na dálnici, které snímají
palubní jednotky jednotlivých vozidel.
8 Charakteristika dopravních oborů
Doprava je systém různých dopravních cest, po kterých se pohybují specifické dopravní
prostředky. Tento systém se během vývoje dopravního sektoru stal uceleným a provázaným
celkem, který je schopen rychlé a efektivní přepravy. Systém, včetně jeho infrastruktury a
služeb, se skládá z následujících druhů dopravy:
8.1 Silniční doprava
Ve většině současných vyspělých státu je hlavní druhem dopravy, přičemž
automobilová doprava patří k nejmladším a nejrychleji se rozvíjejícím. Je snadno využitelná
jak pro osobní, tak i nákladní dopravu, vnitrostátní i mezistátní. Vyznačuje se snadnou
dostupností, mobilitou a rychlostí, proto je i vhodná jako doplněk ostatních druhů dopravy.
10
Státní fond dopravní infrastruktury. Zákon o SFDI [online].
- 12 Silniční
doprava se vyznačuje vysokou závislostí na fosilní paliva, především ropu. Proto se
stále více uplatňuje snižování energetických nároků automobilů a užívání alternativních
zdrojů energie.
Na silniční infrastrukturu jsou kladeny asi největší nároky z řad občanů firem. Požadují
její integrovanost, rostoucí rozsah a technické kvality. Tyto vlastnosti se ve vyspělých zemích
neustále rozvíjí, ačkoli výstavba infrastruktury je pro stát významným výdajem. K 1.1. 2009
byla délka silniční sítě v ČR 55 654 km z toho 1 050 km dálnic a rychlostních silnic, jejichž
podíl neustále narůstá, od roku 1990 je to více než dvojnásobek.
V silničním hospodářství evropských zemí převládá vertikální organizace řízení správy
silnic a dálnic. Ta umožňuje jednotný výkon majetkové správy komunikací. Údržba je
zpravidla prováděna dodavatelsky.11
V ČR provádí správu dálnic a silnic I. třídy Ředitelství
silnic a dálnic ČR, silnice nižších tříd jsou spravovány orgány Správy a údržby silnic
příslušných krajů.
V současné době se v oboru silniční dopravy uplatňuje v největší míře především
ziskový soukromý sektor.
8.2 Železniční doprava
Ve větší míře se uplatňuje se od 2. pol. 19. století a představovala dominující druh
pozemní dopravy, jako produkt technické revoluce, podnícené vynálezem patního stroje. Po 2.
sv. válce začala železniční doprava upadat pod konkurencí silniční a letecké dopravy. Stále jí
ale patří nezastupitelné místo v přepravě hromadných substrátů na střední a dlouhé
vzdálenosti. Nespornou výhodou železniční dopravy je její ekologická nenáročnost, které se
projevuje především v oblasti nákladní dopravy.
Drážní infrastruktura, zahrnující železniční tratě, železniční stanice, zastávky, nákladiště
a další, je obrovsky finančně náročná. V ČR je v majetku Správy železničních dopravních
cest, státní organizace, která vykonává funkci provozovatele drah. K 31.12. 2008 je délka
železnic 9 487 km s 1,4 tis. km modernizovaných koridorů.
Osobní železniční dopravu po ČR zajišťují České dráhy a.s., nákladní dopravou se
zabývá její dceřiná společnost ČD Cargo, a.s. Celá skupina ČD je ve vlastnictví státu a
dochází k obrovskému dotování jejich provozu ze státního rozpočtu.
11
Hlaváč, J., Rektořík, J., Skřídlovská, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury, str. 99
- 13 -
8.3 Vodní doprava
Vodní doprava je jedna z nejstarších forem dopravy. Význam vodní dopravy spočívá
především v ekonomicky výhodném zajišťování přepravy velkorozměrných těžkých zakázek
po vnitrozemí a při zahraničních přepravách. Pro správu a budování vodních cest v České
republice bylo Ministerstvem dopravy zřízeno Ředitelství vodních cest
8.3.1 Říční doprava
Říční doprava v České republice je silně omezena malou hustotou vodních cest, která
je dána nesplavností řek z důvodu výstavy vodních děl, které slouží pro vodohospodářské
účely. Jediná užívaná vodní cesta v republice je labsko-vltavská vodní cesta s délkou pouhých
304 km. Tvoří marginální podíl na způsobu dopravy po území v ČR.
8.3.2 Námořní doprava
Námořní přeprava má ve světě nezastupitelnou pozici, především v přepravě velkého
množství zboží na nákladních lodích, využívající systému kontejnerizace12
a pro přepravu
nerostných surovin.
8.4 Letecká doprava
Patří mezi nejprogresivnější dopravní možnosti. První dopravní letadla začala létat
v první polovině 20. století a od té doby se stala neoddělitelnou součástí dopravní struktury.
Vyznačuje vysokou rychlostí, pohodlím a možností přepravy na velké vzdálenosti. Proto se
také stala velmi oblíbenou navzdory značně vyšší ceny přepravy. Letecká doprava je
využívána především pro osobní dopravu. Těžká nákladní letecká doprava je velice nákladná.
Menší náklady (např. poštovní zásilky) mohou být přepravovány i osobními letadly.
Civilní letecká přeprava se uskutečňuje přes systém letišť. Tyto odletové plochy se
zázemím pro cestující jsou bytostně závislé na doplňkové infrastruktuře (parkovacích
plochách, ubytovacích zařízeních, službách pro pohodlí cestujících,...) a na okolní dopravní
infrastruktuře, která zajišťuje spojení s letištěm.
Česká republika má čtyři mezinárodní letiště Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany, Ostrava a
Karlovy Vary. Největší český letecký dopravce, České aerolinie a.s., je ve vlastnictví státu.
Správou a kontrolou letecké dopravy v ČR se zabývá Úřad pro civilní letectví ČR.
12
Způsob skladování, manipulace a přepravy zboží, který využívá standardizované kontejnery.
- 14 -
8.5 Doprava městská
Dopravu osob po velkých městech zajišťuje městská doprava. Zpravidla ji provozuje
město přes svůj dopravní podnik, který je v jeho majetku. V ČR se setkáváme s
městkou dopravou tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou, metrem, ale i vodní pomocí
parníků nebo lanovkovou. Městská doprava dvou českých největších měst, Prahy a Brna, je
zahrnuta do integrovaného dopravního systému kraje. Městská hromadná doprava je rychlý a
ekologický způsob přepravy po městě.
8.6 Doprava potrubní
Potrubní doprava je užívána převážně k dopravě ropy a zemního plynu. Přes ČR vede
ruský ropovod Družba a do republiky ropu přivádí také potrubí z rakouského Ingolstadtu.
Plynem jsme zásobeni z ruského plynovodu Družba.
8.7 Jiné druhy dopravy
Zde si můžeme představit dopravu lanovkovou, pěší, cyklistickou,...
9 Aktuální problémy
V současné době se diskutuje neustále dokola několik závažných problému, které mají
souvislost s veřejným sektorem dopravy v České republice. Společným jmenovatelem těchto
problémů je dražší výstavba dopravní infrastruktury.13
Pod povrchem se ale skrývá korupce,
kartelové dohody, netrasparetní výběrová řízení a co je nejhorší nečinnost politiků v
napravení této vzniklé situace.
Často byla také řešena otázka privatizace státních podniků v oblasti dopravy. Mluvilo se
především o letišti Praha-Ruzyně, ale také o špatně hospodařících ČSA.
Proč jsou české dálnice drahé? Staví je málo firem
aktuálně.cz, 16. června 2009
,,Předchozí vlády zahájily stavbu celkem 11 dálnic či rychlostních silnic a další tři se
připravují. Jen za poslední tři roky tak bylo slíbeno na nové dálnice a rychlostní silnice 87
miliard korun (bez DPH a očekávaných vícenákladů).
Peníze si rozdělily čtyři stavební firmy: švédská Skanska, rakouský Strabag, francouzské
Železniční a silniční stavitelství a tuzemský Metrostav.
13
V tomto ohledu je nejčastěji zmiňována výstavba dálniční sítě.
- 15 Při
větších zakázkách giganti zpravidla zakládají sdružení, do kterého přibírají menší
regionální či specializované firmy. Není však výjimkou, že tyto menší firmy jsou součásti
stejného podniku.
Při některých zakázkách se některé ze čtyř hlavních firem přímo domluví . Tři z nich si
například rozdělily zakázku při soutěžích na karlovarskou rychlostní silnici R6 a jihočeskou
D3."
Antimonopolní úřad prozkoumá zakázky na předražené dálnice
Idnes.cz, 26. října 2009
,,Antimonopolní úřad zřejmě prověří, za jakých podmínek stát uděluje veřejné zakázky na
stavby tuzemských dálnic. Přijal podnět, podle něhož systém zadávání neodpovídá zákonu a
způsobuje zhruba třetinové předražení ceny stavby dálnic ve srovnání s okolními zeměmi.
Výstavba infrastruktury financované veřejným sektorem je v Česku výrazně dražší, než je
průměr EU a než je cena obytných staveb budovaných ze soukromých peněz. K tomuto
závěru dospěl NERV ve své závěrečné zprávě zveřejněné v září. Zatímco v Německu nebo
Itálii je výstavba infrastruktury levnější než výstavba obytných domů, v Česku je naopak o 62
procent dražší."
Poslanci schválili v prvním čtení zákaz privatizace letiště
MF Dnes, 31. března 2009
,,Opozici se podařilo prosadit zákon, který nedovoluje zahájit privatizaci pražského letiště.
Prodeji, který má vynést až sto miliard korun, není nakloněna opozice ani někteří koaliční
poslanci, včetně bývalých členek Strany zelených.
Vládě a koaličním poslancům se zbytek zákonodárců nepodařilo přesvědčit, že privatizace
"zvýší konkurenceschopnost letiště i tvorbu pracovních míst v době krize".
Opozice zopakovala své proti. Letiště označuje za podnik se strategickým významem, který
právě v době finanční krize není vhodné prodávat. Recese podle opozice snižuje skutečnou
hodnotu letiště. Podle vlády to ale není pravda, stejně jako to, že má místo strategický význam
pro vojenské účely.
Premiér Mirek Topolánek v nedělních Otázkách Václava Moravce dokonce varoval před
možnou arbitráží. To jsou ale zřejmě silná slova."
- 16 -
10 Závěr
Po obšírném prostudování tématu souvisejícího dopravou v České republice jsem si
vytvořil ucelený obraz situace. Dopravu vnímám jako neustále se rozvíjející odvětví se
rozšiřující se dopravní infrastrukturou, která se pomalu srovnává s měřítky vyspělých státu
Evropy. Dopravní infrastruktura od vzniku republiky prošla několika významnými změnami.
Stručně bych chtěl připomenout rozrůstající se síť dálnic a rychlostních komunikací a
zavedení mýtného, napojení dopravních cest k dopravní infrastrukturě sousedních zemí,
vybudování vlakových koridorů a až do současné krize každoroční nárůst užívání letecké
dopravy.
Byla by ovšem chyba dívat se na situací růžovými brýlemi. V sektoru vidím i několik
faktoru, které přispívají k neefektivnosti. Jako velký problém shledávám předřazenost
projektů rozvoje dopravní infrastruktury, netransparentní výběrová řízení a existující korupci
ve veřejném sektoru, na které ve své závěrečné zprávě upozorňuje i Národní ekonomická rada
vlády. Další věcí je nepříznivý ekonomický vývoj státních podniků v dopravě. Tato má výtka
směřuje k největšímu českému železničnímu dopravci ČD, ale i špatně hospodařících Českým
aeroliniím, které jsou v současné době na pokraji bankrotu.
Jako možná řešení těchto problémů vidím zapojení zahraničních firem do výběrových
řízení na výstavbu infrastruktury a důkladnější kontroly těchto tendrů ze strany vlády a
Ministerstva. Odvětví by prospěla i vyšší konkurence na železnicích, kde si dominantní
postavení doposud drží České dráhy.
- 17 -
11 Literatura a zdroje
Rektořík, J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 2. vyd. Praha: Ekopress,
s.r.o., 2007. 307 s. ISBN 978-80-86929-29-3
Zelený, L., Peřina, L. Doprava: Dopravní infrastruktura. Praha: Vysoká škola ekonomická fakulta
podnikohospodářská, 2000. 106 s. ISBN 80-245-0110-4
Hlaváč, J., Rektořík, J., Skřídlovská, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury. 1.vyd.
Brno: Vydavatelství MU, 1996. 183 s. ISBN 80-210-1483-0
Peltrám, A. a kol. Dopravní politika. Bělá pod Bezdězem: Nakladatelství Máchova kraje,
2003. ISBN 80-901730-6-3
Strecková, Y. Teorie veřejného sektoru. 1. přepr. vyd. Brno: Vydavatelství MU, 1998. 181 s.
ISBN 80-210-1737-6
Brůhová-Foltýnová, H. Doprava a společnost: Ekonomické aspekty udržitelné dopravy. 1.
vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1610-0
Jícha, P. Aplikace teorie faktrorů efektivnosti ve vybraném odvětví veřejného sektoru doprava
[online]. c2004, [2009-29-11]. Dostupné z:
Ministerstvo dopravy [online]. [2009-18-11]. Dostupné z: < http://www.mdcr.cz/cs/>
Státní fond dopravní infrastruktury [online]. [2009-21-11]. Dostupné z:
Ministerstvo dopravy. Dopravní politika České republiky pro léta 2005 2013 [online].
c2005 [2009-23-11]. Dostupné z:
Národní ekonomická rada vlády. Závěrečná zpráva [online]. c2009, [2009-08-12]. Dostupné
z: