Přednáška č. 3: Institucionální základ politiky - moderní stát a formy vlády 8.10. 2009 Typy legitimity panství u Webera • Tradiční panství - panství je ospravedlňováno poukazem na zvyk, tradici. • Charismatické panství - je založeno na oddanosti a poslušnosti vůči jednotlivci s neobyčejnými vlastnostmi. • Legální panství - je založeno na poslušnosti vůči předem ustanoveným pravidlům. Srovnání podmínek pro výkon moci Stát Stát = souhrn rozmanitých institutcí, skrze které se vládne. Počátky či formování moderního státu ztotožňujeme se systémem centralizovaného vládnutí, k němuž v Evropě došlo během 17. století (formálně byla tato koncepce vyjádřena Vestfálskou mírovou smlouvou). Definice moderního státu Soubor či svaz politických institucí, který nad obyvatelstvem určitého území má monopol na legitimní užití fyzického násilí (fyzické moci) • Svrchovanost (suverenita) de iure i de facto • Vnitřní a vnější svrchovanost • Konec 20./počátek 21. stol. – oslabování suverenity - mezinárodní konvence - mezinárodní organizace - globalizace Znaky státu (1) 1. Stát je suverénní (svrchovaný). Tzn. vykonává absolutní a neomezenou moc nad všemi jednotlivci a skupinami ve společnosti. Nad státem neexistuje žádná nadřazená autorita (vs. částečné vzdávání se suverenity ve prospěch nadnárodních institucí, např. EU) 2. Státní instituce jsou veřejné. Veřejné orgány odpovídají za přijímání a prosazování kolektivních rozhodnutí, zatímco soukromé instituce (rodiny, firmy, atd.) uspokojují soukromé zájmy jednotlivců. Znaky státu (2) 3. Stát disponuje legitimní mocí. Tzn. jeho rozhodnutí se obvykle přijímají jako závazná pro všechny členy společnosti (jsou přijímány v tzv. veřejném zájmu = zájmu všech členů společnosti). 4. Stát je nástrojem vlády. Autorita státu je podporována donucováním. Stát musí být schopen zajistit dodržování svých zákonů a trestání těch, kdo je porušují. Monopol legitimního užívání násilí (donucení) je základním atributem státní suverenity. 5. Stát je charakterizován určitým územím. Tzn. všichni, kdo na tomto území žijí, podléhají státní autoritě. Funkce státu Dělba moci Klasické dělení (Charles-Louis de Montesquieu): Ø zákonodárná moc (legislativa) = volené shromáždění Ø výkonná moc (exekutiva) = vláda Ø moc soudní (judikativa) = systém soudů Vzájemné vyvažování výše uvedených „mocí“ je podle klasických liberálů pilířem fungování státu a má primární význam pro zachování politické svobody. Zákonodárná moc Zákonodárnou mocí disponují na omezenou dobu volená shromáždění. Hlavní funkce: - reprezentace; - tvorba legislativy; - kontrola exekutivy. Ve výjimečných případech je zákonodárná moc dána přímo lidem (referenda) nebo do ní může zasahovat i jiná moc (exekutiva např. prostřednictvím prezidentského veta). Vedlejšími funkcemi jsou příprava a rekrutace politických talentů a legitimace systému. Výkonná moc Exekutiva je odpovědná za implementaci rozhodnutí politického systému. Rozlišujeme její: Ø politickou část – je tvořena politiky a tudíž personálně propojená s volebním kláním a volebními cykly Ø správní (byrokratickou) část – vykonávají nepolitičtí úředníci na základě kompetence (vzdělání) Důležitými funkcemi exekutivy jsou (1) tvorba politik (policy), (2) řízení a kontrola politického procesu, (3) iniciace legislativního procesu, (4) mobilizace podpory režimu, (5) byrokratické řízení, ale také (6) ceremoniální funkce. Hlavní rozdíly mezi státem a vládou Moc soudní Základním rysem soudnictví v liberálně demokratických systémech je to, že soudci jsou nezávislí na ostatních větvích moci a vykonávají svou funkci nepolitickým způsobem. Jejím základním úkolem je rozhodování sporů. Funkcí soudců je autoritativně rozhodovat, co říkají právní normy. Váha soudního systému se stát od státu liší. Důležitou funkci plní soudnictví ve státech s psanou ústavou, kde se pravomoc vztahuje i na ústavu a soudcům umožňuje rozhodovat spory mezi hlavními státními orgány či spory mezi státem a jednotlivci. Formy systému vládnutí (a) Podle způsobu získání moci rozlišujeme: • monarchie – princip dědičnosti (viz tradiční panství u Webera • republiku – státní moc volena na základě formálních, ústavních pravidel (viz právně-racionální či legální panství) • diktatury (či autoritářské režimy)- jedná se o specifický případ soustředění moci v rukou konkrétního jednotlivce, skupiny osob (viz charismatické panství) (b) Podle územního rozložení kompetencí rozlišujeme: c) Podle státního režimu rozlišujeme: