Přednáška č. 4: Historické kořeny moderních politických trendů Doporučená literatura k tématu: • Habermas, Jürgen: Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia 2000. • Dahl, Robert: O demokracii. Praha: Portál 2001. 1. Klasická politická filosofie • Platón (427-327 pnl.) – „Co je spravedlnost?“ • Spravedlnost je tam, kde každý dostává/činí to, co mu náleží • Strukturní analogie obce s jedincem • Hierarchické uspořádání obce odpovídá harmonickému uspořádání složek duše • Možno uskutečnit pouze za vlády filosofů – podobenství o jeskyni (mínění x poznání) • Kritika demokracie • Klíčové myšlenky: paternalismus, cenzura, eugenika, komunismus žen, dětí a majetku (u strážců a filosofů), principiální rovnost pohlaví 1. Klasická politická filosofie • Aristoteles (384-322 pnl.) – systematizace vědeckého a filosofického zkoumání • Předchůdce moderní empirické vědy • Politická věda = královská disciplína • Člověk jako tvor myslící (zoon logon echon) a tvor politický (zoon politikon) • Cílem člověka je dobrý život (sebeuskutečnění) – perfekcionismus • Kritika Platóna • Klasifikace existujících ústavních zřízení, kritika demokracie - významná role středního stavu – základ stability obce; střed mezi extrémy 1. Klasická politická filosofie • Helénismus a římská republika – stoicismus (individualismus, univerzalismus – rozumem poznatelný zákon přírody), Cicero • Křesťanské politické myšlení – Sv. Augustinus, sv. Tomáš Akvinský 2. Moderní politická filosofie • Rozpad víry v objektivní hodnotový systém a možnost jeho racionálního poznání • Náboženství ztrácí pozice; rostoucí význam světských institucí • Posun od hledání ctnostného života/nejlepšího vládce k mechanismům zvládání konfliktů • Proceduralizace politických cílů: teorie společenské smlouvy Nicollò Machiavelli (1469-1527) • oddělení etiky a politické racionality • Dílo Vladař – ctnosti jako spravedlnost, velkodušnost apod. nejsou primárním cílem; tím je stabilita a rozkvět státu • Chvála „lišky“ (lest, podvod) a „lva“ (násilí) – pokud to pomůže republice • Republikánská tradice – hlavní je dobro obce; nutná účast (participace) na věcech veřejných Teorie společenské smlouvy • Nástroj pro ospravedlnění existence státu (politického závazku), nikoliv popis historického procesu Thomas Hobbes (1588-1679) – přirozený stav jako válka všech proti všem; strach ze smrti přiměje jednotlivce k podřízení se politické autoritě • Přirozený stav nemizí – (a) skryt „pod povrchem“ – proto absolutní moc suveréna; instrumentální ospravedlnění moci (b) vytěsněn do vztahů mezi státy – anarchie v mezinárodním systému Teorie společenské smlouvy John Locke (1632-1704) – základy moderního liberalismu • Přirozený stav jako stav dokonalé individuální svobody • Přirozené právo na majetek (~ život, svoboda, majetek v úzkém smyslu) • Stát vzniká kvůli vynucování závazků a dodržování přirozených práv • Proto-idea dělby moci Osvícenství (18.-19. století) Charles Louis Montesquieu – dělba moci v moderním smyslu Immanuel Kant – absolutní hodnota jedinců (kategorický imperativ – vychází z autonomní vůle) • idea spravedlivého veřejného práva – cesta k věčnému míru: federace republikánských států, světoobčanská společnost Jeremy Bentham, Adam Smith, Georg W.F. Hegel, Edmund Burke, John Stuart Mill, Karl Marx, Max Weber • Utilitarismus – převládající doktrína