Poměrové ukazatele FA pokračování Problémy spojené s používáním ukazatele P/E ratio n 85 % změn v hodnotě ukazatele P/E ratio vychází ze 3 faktorů q Očekávaná míra růstu HDP (0,767) q Krátkodobá úroková míra (-0,883) q Dlouhodobá úroková míra (-0,183) Problémy spojené s používáním ukazatele P/E ratio n Nevhodné srovnání P/E ratio mezi zeměmi Problémy spojené s používáním ukazatele P/E ratio n Srovnání P/E ratio mezi odvětvími n Různá citlivost na: q Hospodářský cyklus q Nestejná tržní struktura q Různá fáze životního cyklu q Různá reakce na změnu makroekonomických veličin n HDP n Inflace n Devizový kurz Problémy spojené s používáním ukazatele P/E ratio n Srovnání P/E ratio mezi firmami q Specifické fundamentální faktory firmy n Různá míra růstu dividend n Rentabilita vlastního kapitálu n Požadovaná výnosová míra n Rentabilitu aktiv, aj. n Dvě firmy se stejným oborem činnosti rozdílné P/E ratio n Problém u modelů, které substituují P/E firmy za průměrné P/E více firem nebo P/E srovnatelné firmy q nedůvěryhodné Problémy spojené s používáním ukazatele P/E ratio n Srovnání P/E ratio v čase q Globální, fundamentální i odvětvové faktory se v čase mění q ↑P/E ratio → ↓ i q ↑P/E ratio → ↑ k q Proto je potřeba znát i další souvislosti pro posouzení zde je nad- nebo podhodnocená Strategie založené na P/E ratio n Efekt nízkého P/E ratio n Nákup akcií s nízkou hodnotou P/E ratio q Takové portfolio je schopno opakovaně zajistit nadprůměrný výnos n V rozporu s teorií efektivních trhů q Tržní anomálie Studie D. Dremana Studie S. Bleiberga n Vztah mezi P/E ratio a budoucím výnosem n Úspěšnost alokace aktiv na základě výše ukazatele P/E ratio První část výzkumu Druhá část výzkumu Druhá část výzkumu n Ukazatel P/E ratio podléhá působení anomálie nízkého P/E ratio q Pohled investorů a analytiku do minulosti n Nadhodnocení minulých výsledků q Efekt velikosti n Velikost ovlivňuje výši P/E ratio a zisku n Sledování úspěšnosti/neúspěšnosti firmy v minulosti q Efekt zanedbaných firem n Nedostatek informací a analýz Studie Kleim, Arbel, Strebel n Lednový efekt q První týden v lednu Možnost nesprávného závěru n Akcie s nízkou hodnotou P/E ratio přinášejí ve vazbě na riziko a likviditu nadprůměrný výnos n Základní srovnání q P/E ratio vs míra růstu zisku q P/E ratio < g →podhodnocená q P/E ratio > g →nadhodnocená Možnost nesprávného závěru n P/E ratio/ míra růstu zisku q Porovnání s jinými akciemi q Akcie s nižší hodnotou je podhodnocená q Obě akcie ale mohou být nadhodnocené oproti ostatním n Kombinací obou postupů zlepšení Vztah P/E ratio a k Obecné pravidlo Metody založené na ukazateli P/BV n Poměr kurzu akcie k účetní hodnotě na akcii n Jedná se o akciový kurz vztažený k VK na akcii n Na kolik si investoři cení 1 Kč vlastního kapitálu firmy, která emitovala danou akcii n Kolik Kč jsou ochotní zaplatit za jednu Kč vlastního kapitálu firmy Výhody a nevýhody ukazatele n Snadná kalkulace účetní hodnoty n Možno použít v situaci q Firma nevyplácí dividendu n Nelze DDM q Společnost realizuje ztrátu n Nelze DDM ani P/E ratio n Citlivost na účetní metodiku, účetní praktiky dané společnosti n Odlišné účetní standardy n Údaj o účetní hodnotě není pro investora dostatečný q Očekávaný zisk q Očekávané tržby Determinanty ukazatele P/BV ratio n Východiskem je Gordonův model q P/BV stabilní firmy q Transformace na model ziskový Základní vztahy n ROE vs P0/BV1 q P0/BV1 je rostoucí funkcí ROE n Nepřímý vliv také pře p a g Základní vztahy n k vs P0/BV1 q Negativní, klesající funkce k Základní vztahy n g vs P0/BV1 q pozitivní Základní vztahy n p vs P0/BV1 n ROE > k →↑p →↓P0/BV1 n ROE > k →↓p →↑P0/BV1 q Negativní vztah n b vs P0/BV1 q p + b =1 q Pozitivní vztah Základní vztahy Základní vztahy n p vs P0/BV1 n ROE = k q Neutrální vztah Základní vztahy Základní vztahy n p vs P0/BV1 n ROE < k →↑p →↑ P0/BV1 n ROE > k →↓p →↓P0/BV1 q Pozitivní vztah n b vs P0/BV1 q p + b =1 q Negativní vztah Základní vztahy Další druhy P/BV ratio n P/BV ratio pro růstovou firmu q Z vícestupňového DDM modelu n Dvoustupňový DDM model n Model ziskový Další druhy P/BV ratio n P/BV růstové firmy n Průměrný P/BV ratio n Historické P/BV ratio q Podíl historického P/BV a očekávané účetní hodnoty firmy Další druhy P/BV ratio n Regresní P/BV ratio Strategie založené na P/BV n Efekt nízkého P/BV ratio q Dlouhodobý nadprůměrný výnos n Studie Fama, Frenc 1992 q 10skupin akcií podle P/BV ratio q Skupina s nejnižší hodnotou P/BV ratio nejvyšší výnos n 1,65 % ku 0,72 % n Později studie rozšířena i o beta faktor Strategie založené na P/BV n Nízké P/BV z mezinárodního hlediska q Studie Capaul, Rowley, Sharpe 1991 q Identifikace špatně oceněných akcií na základě P/BV a ROE Děkuji za pozornost