Teorie efektivních trhů 7. Prosince 2009 Teorie efektivních trhů n …na efektivním trhu akciové kurzy odrážejí všechny informace, které je možno znát a jsou významné. Neexistují nadhodnocené nebo podhodnocené cenné papíry. n Informačně efektivní trh q Kurzy okamžitě a plně absorbují všechny souvztažné a dostupné informace Význam informací v teorii efektivních trhů n Veškeré informace, které je možno získat o společnosti, odvětví nebo ekonomice q Informace, které jsou dostupné široké veřejnosti, informace veřejné n Část veřejných informací, týká se minulého vývoje kurzů cenných papírů n Při měření efektivnosti trhu se zkoumá, který typ informace je okamžitě absorbován kurzem CP a na základě tohoto lze rozlišit 3 formy efektivnosti trhu Význam informací v teorii efektivních trhů n Slabá forma efektivnosti q Kurz absorbuje veškeré minulé informace q Kurzové reakce spojené pouze s novou, neočekávanou informací tj. insider nebo nová veřejná informace n Středně silná forma efektivnosti q Kurzy odrážejí veškeré minulé informace q Kurzy odrážejí veškeré veřejné informace q Kurzové reakce spojené pouze s novou, neočekávanou informací tj. insider informací n Silná forma efektivnosti q Náhodný pohyb kurzu CP q Perfektní trh efektivní na 100 % Efektivnost trhu a vnitřní hodnota akcie n Všechny instrumenty jsou správně oceněny a jejich kurz odpovídá vnitřní hodnotě q Platí pouze pro silnou formu efektivnosti n Míra kolísavosti kurzu kolem vnitřní hodnoty se liší podle stupně efektivnosti q Největší kolísavost slabá forma efektivnosti n Možnost kurzových zisků i ztrát q Středně silná forma efektivnosti snižuje možnost kurzových zisků na minimum q Možnost dosažení kurzových zisků v případě silné formy efektivnosti je nemožné Podstata teorie efektivních trhů n Eugen Fama: 60. a 70. léta 20. století Model hypotézy efektivních trhů n Předpoklad q Kurzy okamžitě a zcela absorbují všechny souvztažné informace, které jsou dostupné q Kontinuální stochastická rovnováha n Není možné profitovat z rozdílu mezi tržní cenou a fundamentální hodnotou n Reakce na informaci je okamžitá a neposouvá se do dalšího dne q Není rozdíl mezi skutečným a očekávaným výnosem n Trh funguje jako fair game Model hypotézy efektivních trhů n Matematicky lze stav, kdy jsou plně absorbovány informace a kdy není rozdíl mezi skutečným a očekávaným výnosem, zapsat: Model hypotézy efektivních trhů n Predikční chyba q Nestranná ve vztahu k očekávanému výnosu, tj. v průměru u všech pozorování dohromady je rovna 0 q Nezávislá, tj. nekorelovaná s očekávaným výnosem q Efektivní, tj. nekorelovaná i s predikční chybou j-tého CP Model hypotézy efektivních trhů n Při platnosti hypotézy efektivního trhu platí: n Pokud g (i,t+1) vyjadřuje pozitivní očekávání, předpokládá se, že ceny CP ↑ q Submarginale model n Marginale model n Supermarginale model Předpoklady fungování teorie efektivních trhů n Správně oceněný CP q Ziskový motiv investorů n Tržní prostředí a postavení účastníků na trhu q Tvrdá konkurence n Informace a informační systémy n Kvalitní infrastruktura na trhu n Likvidní trh Charakteristika efektivního trhu n Okamžitá skoková reakce na novou informaci q Skoková reakce n V rámci daného dne q Postupná reakce n Reakce probíhá ještě v následujících dnech n Možnost nalezení nesprávně oceněných CP q Nadměrná reakce q Přehnaná reakce n Oprava kurzu n Efektivní trh q Pouze reakce skoková Charakteristika efektivního trhu n Náhodné změny v kurzech q Nezávislé změny v kurzech CP q Nezávislé informace a nezávislé kurzy CP q Nemožnost predikce informace n Dlouhodobé výnosy na efektivním trhu odpovídají tržnímu průměru q Investoři jedou po linii – poptávka – cena - výnos q Ziskové i ztrátové příležitosti se eliminují n Na plně efektivním trhu selhávají všechny nepodobné investiční strategie, pravidla a chování Testování a důkaz efektivnosti trhu n Testy testující nezávislost změn akciových kurzů q Testování druhá charakteristiky ET n Změny akciových kurzů na ET jsou nahodilé a nezávislé Testování a důkaz efektivnosti trhu n Korelační testy q Neexistence trendu ve vývoji akciového kurzu q Korelační analýza n Závislost procentní změny kurzů ve sledovaných obdobích n Možno zkoumat závislost pouze dvou prvků n Sklon přímky q Pozitivní korelace q Negativní korelace q Určení míry závislosti n Korelační koeficient Příklady korelační analýzy Testování a důkaz efektivnosti trhu n Simulační testy q Závislost akciových kurzů v závislosti na minulých informacích q Změna akciových kurzů – index vs. Náhodně vybraný soubor q Skutečný soubor a simulovaný soubor q Pokud existuje podobnost mezi grafem zobrazujícím náhodný a simulovaný soubor, pak prvky ze skutečného souboru jsou nezávislé a potvrzují charakteristiku efektivního trhu Testování a důkaz efektivnosti trhu n Runs testy q propojení simulačních a korelačních testů q Skutečný a simulovaný soubor n Pokud hodnota prvku vzroste + n Pokud hodnota prvku klesne – n Pokud se nemění 0 q Jeden run odpovídá sérii stejných znaků q 0+++--+ 4 průběhy q Průběh simulovaného souboru ze vzorce n 1/3(2n-1), n počet pozorování q Pro potvrzení nezávislosti musí být počet průběhů přibližně stejný q Počet skutečných průběhů < než počet simulovaných n Pozitivní korelace q Počet skutečných průběhů > než počet simulovaných n Negativní korelace Testy testující úspěšnost obchodních strategií n Filter testy q Pomyslná hranice +/- 5 % Anomálie na akciových trzích n Efekty ve vztahu k slabé formě efektivnosti q Efekt fůzí a akvizicí q Efekt emise nových akcií q Efekt zpětného odkupu akcií q Efekt kótování na burze q Efekt překvapujících výnosů q Týdnový efekt q Lednový efekt q Efekt velikosti q Efekt nízkého P/E ratio q Efekt zanedbaných firem Anomálie na akciových trzích n Efekty potvrzující slabou a středněsilnou formu efektivnosti q Vliv účetních změn na akciové kurzy q Efekt vlivu světových událostí na akciové kurzy q Efekt štěpení akcií Anomálie na akciových trzích n Efekt ve vztahu k silné formě q Burzovní specialisté q Insider obchodníci