Podnikové účetnictví Organizace podniku Ekonomika a řízení podniku 2009/2010 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa Účetnictví a účetní výkaznictví l Účetnictví: proces poznávání, měření, evidence a zprostředkování ekonomických informací umožňujících rozhodování uživatelů těchto informací l Cíl účetnictví: kvalitativní stav, který v maximální míře uspokojí informační potřeby uživatelů účetních informací l Základní typy procesů v rámci podnikového účetnictví: l organizace účetních agend, např. platební styk, evidence pohledávek a závazků, evidence dlouhodobého majetku a zásob, mzdové účetnictví, daňová agenda atd. l metodika vedení podnikového účetnictví, zejména oběh účetních záznamů, vedení účetních knih, sestavení účetní závěrky a externí výkaznictví, vnitropodnikové zúčtování l externí a vnitropodnikové výkaznictví (reporting). Struktura účetnictví a cíle jeho složek Řešení problémů u podnikového účetnictví l Při návrhu koncepce podnikového účetnictví je nutné z organizačního hlediska vyřešit tyto klíčové otázky: l finanční účetnictví: l základní parametry l míra centralizace a decentralizace výkonu účetních agend l manažerské účetnictví: l úrovně zjišťovaných ekonomických informací l základní orientace vnitropodnikového účetnictví l formy vedení vnitropodnikového účetnictví l metody používané v rámci účetnictví pro rozhodování. Základní parametry finančního účetnictví (příklad) l Účetní soustava: účetnictví (podvojné) vzhledem k právní formě podniku; rozsah vedení účetnictví: účetnictví je vedeno v plném rozsahu l Určení účetních metod a postupů je realizováno: l plněním zákonných povinností podle zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky pro podnikatele l sestavením a realizací vnitropodnikových postupů (viz účetní dokumentace podniku) l Stanovení pravidel sestavení a auditu účetní závěrky: l základní pravidla a postupy sestavení účetní závěrky jsou převzata do vnitřní normotvorby podniku (interní směrnice) l účetní závěrku tvoří: rozvaha a výkaz zisku a ztráty (v plném rozsahu), přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu a příloha; podnik splňuje zákonná kritéria povinného auditu a sestavuje výroční zprávu l Určení základní odpovědnosti za kvalitu účetnictví a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - podnik používá částečně decentralizované finanční účetnictví. Klíčové faktory ovlivňující organizaci manažerského účetnictví l Základní faktory: l typ a složitost podnikatelského procesu l délka produkčního cyklu a opakovanost produkce l proporce přímých, resp. nepřímých nákladů l styl a metody řízení (míra centralizace a decentralizace) l pojetí nákladů uplatňované v manažerském účetnictví l Techniky organizace MÚ: l základem je finanční účetnictví v kombinaci s analytickým členěním nákladů (bez vnitřního zúčtování) l jednookruhové účetnictví: syntetické a analytické účty finančního účetnictví ve spojení se zúčtováním vybraných druhotných nákladů l dvouokruhové účetnictví: je založeno na existenci dvou účetních okruhů - finanční a vnitropodnikové účetnictví. Jednookruhové účetnictví Dvouokruhové účetnictví - 1. okruh Dvouokruhové účetnictví - 2. okruh Základní parametry vnitropodnikového účetnictví (příklad) l Technika VPÚ: dvouokruhové účetnictví s použitím účtové třídy 8 a 9 l Používané metody a postupy ve vztahu k ekonomické funkci: l rozvrhování nákladů a výnosů na střediska (tvorba rozpočtů středisek, měsíční reporty) l základní objekt - místo vzniku - tomu jsou uzpůsobena vnitřní zúčtovací pravidla a kalkulační postupy l kompletní rozvržení nákladů na střediska umožní oceňování zásob a tvorbu požadovaných kalkulací a rozpočtů (účelové členění nákladů) l Určení základní odpovědnosti za kvalitu VPÚ a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - centralizované manažerské účetnictví (odd. manažerského účetnictví). Organizace a organizování podniku l Organizování: cílevědomá činnost, jejímž konečným cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity, koordinaci a kontrolu; výsledkem organizování je organizace l Organizace: vnitřní formalizované, zpravidla hierarchické uspořádaní celku, určení relativně trvalejších vztahů nadřízenosti a podřízenosti, vymezení působnosti, pravomocí a odpovědnosti apod. (formální organizace) l Rozpětí řízení: počet osob (podřízených), které manažer řídí l Delegování: přenesení a fixování určitého přesně vymezeného rozsahu pravomoci a odpovědnosti na jinou osobu nebo útvar l Centralizace: soustřeďování kompetencí do „jedněch rukou“, způsob vykonávání moci, řízení a kontroly z jednoho centra l Decentralizace: rozdělení moci, rozhodování, činností a přenášení práv, povinností, odpovědnosti a oprávnění na nižší složky. Útvarová a procesní struktura - postup organizování Faktory ovlivňující organizování l Typ předmětu činnosti: l výroba výrobků, obchodní činnost, služby a jejich různé typy - např.: doprava, stavebnictví, cestovní kanceláře, poradenství l Složitost produkčního procesu: l např. rozdíly mezi sériovou a zakázkovou produkcí l Způsob prodeje podnikových produktů: l přímý prodej odběratelům nebo velkoobchod l Velikost podniku: l má vliv zejména na rozpětí řízení l Míra centralizace/decentralizace: l projevuje se např. volbou ploché nebo strmé organizační struktury. Přístupy k vytváření útvarových struktur l Obecné principy přiřazení procesů útvarům: l princip funkční specializace l princip předmětné specializace l kombinace obou principů l Volba útvarové struktury (a jejich kombinací): l tradiční útvarové struktury: l liniová struktura l funkční struktura l liniově-štábní struktura l cílově programové útvarové struktury: l projektová koordinace a projektová struktura l maticová struktura. Typy organizačních struktur Organizační schéma (příklad) Nejčastější chyby l Nepřiměřeně jednoduchá/složitá organizační struktura l Předmětem organizačního schématu jsou zejména pracovní místa a nikoliv organizační útvary l Organizační útvary nemají výkonné pracovníky, ale pouze administrativní l Organizační útvary jsou uvedeny označením procesů a nikoliv označením útvaru l Nejasné organizační vazby mezi útvary