OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ) PROCUREMENT - obstarávání, tj. zajišťování zdrojů, nákup, doprava, dodávání, resp. i balení a skladování PURCHASE - nákup materiálů, služeb a jiných aktiv, resp. i pasiv SUPPLY - zásobování, dodávání obstarávání = součást logistické funkce obstarávání OBSTARÁVÁNÍ A Hodnotový řetězec Předmět obstarávací funkce CO? CO? - pracnost a náklady (ČÁST PŘEDMĚTU OBSTARÁVÁNÍ) Časové hledisko obstarávání - Kdy? • ČINNOSTI PŘI DODÁVKÁCH???: • Fixních a pravidelných • Termínovaných • Bezprostředních, resp. operativních • Na odvolání Kdy? – frekvence a novost obstarávání • rutinní obstarávání • nerutinní obstarávání • ojedinělý/náhodný/ málo častý • nákup • strategicky důležitý nákup (strategická příležitost, spekulativní nákup…) • problémový nákup (velké riziko) • + termínový nákup (forward buying), • + objemové obchody Kdy? a bod objednávky • čas spotřeby určitého množství • objednávací čas • dodací čas • přepravný čas (někdy totožný s dodacím časem) • manipulační čas příjmu • pojistný čas • jiné časy (např. zrání, balení atd.) Obstarávání a Kdo? a S kým? Kdy? a s Kým? a Jak? • ESI _ early supplier involvement • Supply chain management(demand network management • Řízení zásob dodavatelem (VMI – Vendor managed inventory) • e-procurement • ECR (Efficient Consumer Response) + continuous replenishment (CR) + cross-docking Obstarávací funkce a Jak? Proces obstarávání: • plánování, • vyhledávání zdrojů, • realizace obstarání/nákupu • zpětná logistika • dokumenty • přípravná fáze – vznik potřeby určitého produktu, definování potřeby a jejich charakteristik, vymezení požadavků na předmět obstarání • stanovení kritérií výběru dodavatelů, identifikace potenciálních dodavatelů • hodnocení dodavatelů a volba • Nákup – dodání, přejímka, uskladnění, doprava… • evidence a vyhodnocení ADMINISTRATIVA • Kdo a co, s kým a jak KOMPETENCE? Jak? a zdroje informací • Strategické cíle podniku • Plán prodeje/odbytu, výroby • Specifické požadavky zákazníků • Stav zásob • Údaje o spotřebě (např. z kusovníků) • Očekávané inovace a technické změny • Nákupní ceny – aktuální a prognóza vývoje • Informace od dodavatelů (možnosti) • Informace o potenciálních dodavatelích • Měnové kurzy • Úsilí konkurentů • …………..