Přednáška č. 3 STRATEGIE PODNIKU STRATEGICKÝ PLÁNOVACÍ CYKLUS § Pojetí a obsah strategie § Oblasti a úrovně strategie § Klasifikace strategií § Vymezení vztahu strategie a taktiky * Strategie efektivnosti jako dominantní strategie § struktura strategického plánovacího cyklu § Vymezení analytické, strategické a realizační části cyklu § Strategické řízení a strategie, Pojetí a obsah strategie Strategické řízení - probíhá v podniku prostřednictvím tvorby a realizace jednotlivých strategií. Ústřední pojem– strategie – úzce souvisí s cíli, které firma sleduje, cíle jsou žádoucí budoucí stavy, které chce podnik dosáhnout. Tradiční pojetí strategie podniku - dokument, ve kterém jsou určeny dlouhodobé cíle podniku, stanoven průběh jednotlivých operací a rozmístění zdrojů nezbytných pro splnění daných cílů. Definice: Moderní pojetí - připravenost podniku na budoucnost. § dlouhodobé cíle podniku, § průběh jednotlivých strategických operací § rozmístění podnikových zdrojů nezbytných pro splnění daných cílů § strategie vychází z potřeb podniku, § přihlíží ke změnám zdrojů podniku § sleduje schopnost podniku § reaguje na změny v okolí podniku 1. podoba strategií Strategie mohou představovat jednotlivé záměry pro vývoj ekonomického organismu § záměry co vyrábět, § v jakém množství § kvalita § kdy a pro koho vyrábět apod. Tyto strategie se týkají vývoje ekonomického organismu a jeho věcné stránky. 2. podoba strategií je zaměřena na tvorbu metod, nástrojů a opatření – slouží k prosazování věcné strategie. § vnější prostředí v hierarchicky strukturovaných systémech z pohledu řídících úrovní nižšího řádu § prostředí ve vnitřní struktuře daného organismu. Tyto strategie patří do strategií řízení, a sice do exogenního nebo endogenního řízení. Poslání - vytváření stimulativního prostředí. Vývojový proces ekonomického organismu může mít trojí podobu. § vzestup, rozvoj, růst, tj. z pohledu časového faktoru dochází ke srovnání minulosti a současnosti (nebo budoucnosti a přítomnosti, budoucnosti s minulostí) ke kvantitativnímu nebo kvalitativnímu růstu charakteristik vývoje. § setrvalý stav, § pokles (útlum, úpadek). Základní problém tvorby strategií - která podoba vývoje je pozitivní (lepší) a která negativní (horší). Vymezení kritérií racionality je důležitým momentem strategického řízení. Vymezení a ocenění podoby vývojového procesu ekonomického organismu je důležitou informací pro oceňování jeho strategické pozice . Oblasti a úrovně strategie Podniky - strategie na jednotlivých řídících úrovních a v jednotlivých oblastech. Podmínkou pro zpracování strategií na jednotlivých úrovních je dostatečná velikost podniku a jeho vnitřní organizační hierarchické uspořádání. Definice: V hierarchicky strukturovaných systémech platí, že to, co je vymezeno z pohledu nižší úrovně v hierarchii jako strategie, je z pohledu vyšší úrovně již pouze taktikou. V jednotlivých funkčních oblastech jsou zpracovávány strategie funkční (marketingová, finanční, investiční, výzkumu a vývoje apod.). Definice: Komplexní strategie rozvoje podniku je syntézou strategií nižších úrovní a strategií funkčních. Měla by přinášet podniku synergický efekt. Rozvojové strategie Prosperita podniku a konzervativní přístup Definice: reaktivní strategie - vycházející ze znalostí požadavků zákazníků a jejich pružného převedení do změn výrobků. ( flexibilita, konkurenční výhoda …auto průmysl) Definice: kreativní strategií - založena na rozvoji intuice, invence, tvořivého myšlení. ( netradiční, průlomová, inovativní řešení …) Strategie a taktika Ke každému cíli vede několik možných cest. Definice: Zatímco strategie vytyčuje cíle budoucího vývoje organizace, taktika stanoví možné cesty, prostředky jak dosáhnout vytyčených cílů podniku. § trvalý proces § alokace zdrojů, odhad trendů a jevů, § nejistota budoucího vývoje, § předvídavost, tvůrčí přístup, § ochota vzít na sebe riziko, § systematický přístup, § vytipování a analýza externích faktorů, § zdroje a schopnosti podniku analýza faktorů podnikového okolí se analyzují zejména potřeby zákazníků, chování konkurenčních firem a dodavatelů a vývoj makroekonomických podmínek. Hledáme strategické mezery na trhu a tím získání konkurenční výhody. Definice: Konkurenční výhoda a její udržitelnost je založena zejména na: § výjimečných zdrojích, § výjimečných schopnostech, § výjimečném postavení. Strategie efektivnosti jako dominanta Základním cílem strategického řízení je vytvoření konkurenčního efektu, Slouží i jako komparativní efekt. Nositelem konkurenčního efektu, jeho kladné podoby je konkurenční výhoda, nositelem záporné podoby konkurenčního efektu je konkurenční nevýhoda. Definice: Nositelem efektu ekonomického organismu je jeho uspořádanost, resp. uspořádanost jeho složek a to jeho substance, organizace - uspořádanosti, a procesů, které v něm probíhají a kterými je naplňován účel jeho existence, vymezené v podobě mise. Definice: Za efekt je v nejobecnější podobě považován změněný účinek, který souvisí s účelem daného objektu, a má podobu změněných funkcí objektu. Efekt může mít podobu jak pozitivní, tak negativní. Za pozitivní efekt je považována pozitivní změna účinku měněného nebo inovovaného objektu v podobě pozitivní změny funkcí. Za negativní efekt je považována záporná podoba změny účinku měněného objektu včetně záporné změny jeho funkcí. Efekt má komplexní podobu a je vnitřně strukturován na efekty dílčí, parciální. Dílčí efekty - efekty ekonomické, sociální, politické, vojenské, ekologické, etické, estetické, kulturní a pod. Definice : Efekt jakéhokoli objektu je na jedné straně dán jeho funkčností, kterou je naplňován účel existence objektu, na druhé straně z naturálního pohledu objemem, kvalitou a strukturou zdrojů, které je nutno vynaložit na dosahování funkčnosti objektu. V peněžním, ekonomickém vyjádření potom objem, kvalita a struktura spotřebovaných zdrojů je oceněna peněžní částkou, Strategie masy a míry efektu V rámci strategie obecné efektivnosti identifikujeme dva základní druhy strategií. Je to strategie masy a strategie míry efektu. Strategie masy efektu (efektivnosti) - celkový objem daného efektu (např. celková masa zisku plynoucí z výroby a prodeje inovovaného výrobku), mír efektu - poměrový vztah, který vyjadřuje jak, resp. za kolik byl efekt dosažen (v případě inovovaného výrobku vztah ceny, za kterou je výrobek prodáván, k nákladům). Mezi strategií masy a míry efektu existuje opět vzájemný vztah, Strategie zvláštního a mimořádného efektu strategie ekonomické efektivnosti dvě základní strategie 1) strategii mimořádného efektu (strategie cenová) 2) strategii zvláštního efektu (strategie nákladová). Využití komparativní výhody v jednotlivých výrobních činitelích na vstupu výrobního procesu (jimi jsou pracovní síla určité kvalifikace, množství a struktury, obdobně stroje, suroviny , vazby mezi výše uvedenými prvky, tj. vazba energetická, technologická a organizační), může se mu zdařit vyrábět výrobek za nižší náklady než jsou náklady ostatních výrobců. V tomto případě inkasuje absolutní zvláštní efekt. Jsou-li individuální náklady vyšší než náklady srovnávaných výrobců, inkasuje komparativní nevýhodu . Strategie účelnosti a účinnosti Účelnost a účinnost - definice Peter Drucker Definice: Účelnost – effectiveness „dělat správné věci“, účinnost- efficiency - je definována jako „dělat věci správně“. Strategie ekonomické efektivnosti jako strategie účelnosti a účinnosti je souhrnně vymezena v nejlepší variantě jako „dělat správné věci správně.“ Řešení účelnosti souvisí s cílovou alokací zdrojů. Cílová alokace zdrojů je v podniku kompetencí top managementu. Posláním podřízených subjektů v hierarchicky uspořádaném ekonomickém organismu je potom řešit účinnost, t.j. hledat vhodné prostředky k naplnění strategických cílů v souladu s hodnotícím kritériem. Struktura strategického plánovacího cyklu Strategický plánovací cyklus základní orientační nástroj při tvorbě strategických plánů. Dělení analytická, strategická realizační část, jejichž výsledky na sebe navzájem navazují. Definice poslání a cílů Základním východiskem pro tvorbu podnikové strategie jsou výsledky strategických analýz, vize, základní strategický otevřený cíl organizace Strategické analýzy - provádíme jednak vzhledem k prostředí, v němž podnik existuje, a zároveň vzhledem ke strategickým možnostem, zdrojům a kompetencím podniku. Externí strategická analýza Externí analýza se zabývá rozborem skutečností z okolí podniku - operační prostor. Operační prostor je vymezen územně a věcně. - definice poslání a cílů - externí analýza - interní analýza - definice řešených problémů - možnosti řešení - stanovení priorit a výběr strategie - operační plán - realizace plánu - kontrola plánu a hodnocení - plán návazných činností - Analytická část - Realizační část - Strategická část