Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku Jak vypadá MIKROPROSTŘEDÍ podniku? Jak vypadá MAKROPROSTŘEDÍ podniku ? Jaké jsou principy segmentace? Marketingové prostředí společnosti zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují schopnost podniku se rozvíjet a udržovat úspěšné transakce a vztahy se svými cílovými zákazníky Mikroprostředí • společnost • dodavatelé • marketingoví zprostředkovatelé • zákazníci • konkurence • veřejnost S-W analýza (slabé a silné stránky firmy) Marketingoví zprostředkovatelé • obchodní zprostředkovatelé • skladovací a přepravní firmy • agentury marketingových služeb • finanční zprostředkovatelé Zákaznické trhy • spotřebitelské trhy • průmyslové trhy • překupnické trhy • vládní a nevýdělečné trhy • mezinárodní trhy Makroprostředí • demografické prostředí • ekonomické prostředí • přírodní prostředí • technologické prostředí • politické prostředí • kulturní prostředí O-T analýza (analýza příležitostí a hrozeb) Vzájemné skloubení: SWOT Další používané analýzy PEST - politické, ekonomické, sociální a technologické vlivy Porterova analýza pěti sil a) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ b) síla zákazníků c) síla dodavatelů d) hrozba nově vstupujících na trh e) hrozba substituce výrobků a služeb Výběr trhů v cíleném marketingu Poznání segmentů trhu a následná příprava nabídky - proces zahrnuje a) segmentace trhu: rozčlenění trhu na relativné homogenní skupinky b) pokrytí trhu - vyhodnocení segmentů a výběr těch, kde se budu snažit získat co největší podíl c) tržní pozice - prostředek, jak firma tlumočí odlišným skupinám fakt, že jsou pro ně připraveny „programy“ splňující jejich potřeby Principy segmentace Principy segmentace Jaký segment je ideální? • segmenty navzájem velmi odlišné (vnější heterogenita) • “uvnitř” co nejvíce podobné (vnitřní homogenita) Výhody segmentace • zvyšování tržeb • pružnější reakce na změny v tržní poptávce • snížení nebezpečí konkurenčních válek • účelnější vynaložení fin. prostředků Podmínky účelné segmentace Rozsah segmentu (po započtení všech nákladů spojených s uskutečňováním odděleného marketingu je pro podnik výhodnější než působit na trhu masovém) Odezva na podněty marketingu (odezva zákazníků na uplatnění rozdílných taktik a nástrojů se podstatně odlišuje; např cena - zákazníci jsou připraveni platit v úzkém, ale v podstatě stejném rozmezí) Stanovení pozice produktu stanovení pozice = vyjádřením místa produktu mezi ostatními produkty = firma se stylizuje do role, ve kterém chce být spotřebitelem viděna • dle zvláštních vlastností produktu • dle výhod, které produkt přináší spotřebiteli, způsob řešení zákazníkových problémů • dle uživatelské kategorie • stanovení pozice disociací Stanovení pozice produktu (mýdla)