Svět na počátku 3. tisíciletí Rozsah změn analogický průmyslové revoluci (trhy, zákazníci, výrobky, technologie) Hlavní rysy: Informatizace (sítě, hypermédia, multimédia) Globalizace Superturbulence (crash-turbulence) Superkonkurence Intelektualizace Rozmanitost Militantnost Miniaturizace Ekologizace versus devastace Informatizace Likviduje vliv~ vzdálenosti Umožňuje podnikat v reálném čase Zrychluje průběh procesů Vyvolává nutnost zásadní změny organizace a řízení vznik e- corporation Intenzivní využití informační technologie Velké centrály mizí - nahrazeny sítěmi Rozvoj telepráce (domotika, homeworking, telecentra, telekonference...) •-" Nervová centra (komputerizované telefony, interativní televize...) transformují informace z okolí do vnitřních procesů • Omezování středního managementu (využívání znalostních robotů - konw bots a softwarových robotů soft bots) • Likvidace mezičlánků nepřinášejících přidanou hodnotu (wal mart, leví) - vznik virtuálních skladů a křížového zásobování • Sklady se minimalizují • Hierarchické struktury mizí - nahrazovány plošnými a síťovými strukturami a kompetentními týmy (empowerment) • Aliance mezi podniky - významný zdroj efektivity • Dodavatelé a odběratelé (event. Konkurenti) jsou rovnocennými partnery - vytváření procesů výhodných pro oba partnery (sdílené hodnoty) • Vznik virtuálních podniků-mizí hranice mezi podniky • Neformální a formální aliance - neformální normy a neformální autorita • Informační zajištění aliancí • Crazy organisation for crazy time • Nutnost přejít od 1. Generace využití inf. Technologií (výroční zprávy, katalogy marketingové materiály) k 2. Generaci (výkon transakcí) • Mění se charakter • Škol (interaktivita) • Kanceláří (prostředí podporující tvůrčí myšlení) • Nemocnic (horné care) • Domácností (computerizace - inteligentní domy) • Výrobních podniků (flexibilita) • Silnic (inteligentní silnice) Globalizace • Zvládnout globální (celosvětové) myšlení - myslet ve světových dimenzích - získávat informace z celého světa (informační roboti, internet) • Vytvářet celosvětovou síť vztahů s odběrateli, dodavateli, konkurenty • Vyhledávat partnery na nově vznikajících trzích • Rozmisťovat pracoviště v optimálních teritoriích • Prosadit se na nejvyspělejších domácích i zahraničních trzích • Výrazné v celosvětovém měřítku přispívat k technickému rozvoji oboru • Využívat pracovníky bez rozdílu národnosti superturbulence Superturbulence • Orientace na budoucnost (minulost je pouze základnou pro úvahy o budoucnosti) • Informační technologie dávají nové možnosti strategického předvídání (minimalizace nejistoty) • Rychlost a pružnost podmínkou úspěchu (speed management): - informační sítě s odběrateli, dodavateli, bankami (wal mart) - databáze o světovém vývoji - podniková nervová centra - elektronický obchod - logistické sítě k odběratelům, dodavatelům - zkrácení všech procesů (vývoj, realizace...) - customer clqthing technology (24 hodin) - leví's personál pairjeans S uper konkurence • Celosvětová dimenze konkurence vyvolává superkonkurenci a supernáročnost • Moderní inž. Technologie poskytuje nové příležitosti (interaktivní mediální průmysl) • Nelze pouze „zkoumat potávku" a „sbírat objednávky" - poptávku nutno aktivně vytvářet (Ford, Baťa, Gates) • Nové dimenze kvality: - funkční spolehlivost (samozřejmostí) - rychlostttodávky - cena - servis - kastomizace • Superprodukty • Rostoucí tlak na efektivnost - nutnost nových vztahů k akcionářům (shareholders) a zainteresovaným - (stockholders) - více kritérií úspěchu a více druhů odpovědnosti - přátelské vztahy s dodavateli, zaměstnanci, konkurenty - rovnováha mezi efektivností a sociálním smírem, dividendami a investicemi, dlouhodobými a krátkodobými cíli - zvládnutí corporate govemance - formulace strategie . - dodržování práva a řádu - vytváření podnikové kultury - vytváření stimulujícího klimatu Intelektualizace Nehmotné faktory hrají stále významnější roli: • Předpokladem úspěchu jsou kvalifikovaní pracovníci - personální práce nabývá nové dimenze - celoživotní vzdělávání podle individuálních potřeb (3 létá lhůta zastarání znalostí!!!) - náročnost na pracovníky stoupá - zapojování do řízení (týmy) - růst vlivu motivace - změna struktury pracovníků a pracovního času - vytváření kompetencí (empowerment) metodických, odborných a sociálních • Nehmotná aktiva budou tvořit podstatnou část (50%) aktiv: - základní složky - know how ceo, znalostní potenciál, patenty, značka, pružnost, inovativnost, modely, software, zapojení do aliancí a sítí - neustálé úsilí o zvyšování nehmotných aktiv Rozmanitost • Bohatství národnosti, náboženství, politika, ekologie, sekty, lobby • Členitá segmentace poptávky (zboží, stavby, doprava...) • Rozdílné metody marketingu, prodeje a logistiky, výstavby bytů... Militantnost Zbrojení, nové zbraně, terorismus, militantní skupiny - rostoucí poptávka po zbraních a obranných a ochranných zařízeních a výrobcích Miniaturizace Orientace na výrobky umožňující operace dosud nemožné (medicína, nebezpečné provozy, nepatrné rozměry...) Vysoká míra přidané hodnoty těchto výrobků Ekologizace versus devastace Využití různých přístupů v různých regionech Investiční záměry v souladu s ekologickými normami Výpočty ekonomické efektivnosti provádět s přihlédnutím k ekologickým faktorům Základem úspěchu je kvalifikované formulovaná a důsledně realizovaná strategie Podmínky: - strategické myšlení - znalosti - správná metodika - systematické hodnocení realizace Nedostatky strategického řízení českých podniků a regionů § Nepochopení klíčového významu strategie pro rozvoj podniku či regionu § Nepochopení podstaty strategie a neschopnost či neochota pracovat s předvídáním budoucích jevů § Nekomplexnost zpracovaných strategií § Nedostatečné znalosti o světě § Málo tvůrčí iniciativy § Nedostatečná znalost nejmodernějších metod práce § Podceňování firemní kultury a personalistiky