Přednáška č. 4 Strategická analýza vnitřního prostředí podniku Teze pro přednášku : § Faktory vědecko – technického rozvoje § Marketingové a distribuční faktory § Faktory výroby a řízení výroby § Faktory podnikových a pracovních zdrojů § Faktory finanční a rozpočtové Faktory vědecko – technického rozvoje § Vede k vytvoření nového nebo zlepšení stávajícího výrobku určeného na trh § Vede ke zlepšení výroby, tím snížení nákladovosti v oblasti materiálů, energie, personální … § VTR – proces o několika stadiích – základní výzkum, aplikovaný výzkum, vývoj a komercionalizace – vzájemné vztahy pro lídry – ofenzivní inovátory na trhu i pro imitátory Výrobky , procesy, vývoj Novinky, flexibilita, rychlost zavádění Zlepšování existujících,důraz na hospodárnost Rozsah výroby Menší důraz na jednotkové náklady Důraz na velký rozsah objemu, úspory Implementace Tendence k budování nových výrob pro výrobky Využívání stávajících kapacit Okolí firmy proaktivní reaktivní Předmět analýzy VTR § Schopnost a způsobilost základního výzkumu uvnitř podniku § Schopnost v oblasti výzkumu a vývoje v oblasti výrobků § Schopnost sladit vyvíjené výrobky s požadavky zákazníků § Schopnost zlepšování se v použití starých resp. nových materiálů § Vybavenost laboratoří a testovacích zařízení § úroveň a zkušenosti vědeckého a technického potenciálu § analýza pracovního prostředí, jeho vhodnost pro kreativitu a inovace § analýza řízení VTR uvnitř podniku § analýza prognózy Marketingové a distribuční faktory § konkurenční struktura trhu, celkový a relativní podíl podniku na trhu, případně na klíčových segmentech § hospodárnost a účinnost systému průzkumu trhu § účinnost cenové strategie pro výrobky a služby § hospodárnost a účinnost prodejní síly § vztahy s klíčovými zákazníky, zranitelnost v případě koncentrace prodejů pouze na několik zákazníků § fáze životního cyklu hlavního výrobku, komplexnost sortimentu a služeb § kvalita výrobků a služeb § síla vedoucího postavení u hlavních výrobků § hospodárnost a kvalita balení výrobků § účinnost reklamy § hospodárnost a účinnost marketingových podpůrných aktivit jiných než reklama § servis § kanály distribuce a geografické pokrytí § patentová ochrana, ochrana značky § pocity zákazníků o výrobku, službách Faktory výroby a řízení výroby § úroveň výrobních nákladů v porovnání s konkurencí § dostatečnost výrobních kapacit z hlediska uspokojování tržní poptávky § pružnost ( flexibilita ) výroby z hlediska požadavku zákazníka § spolehlivost a stabilita výrobních systémů § hospodárnost a účinnost využití výrobního zařízení § hospodárnost využití energií, surovin , polotovarů § dostupnost energií, surovin, polotovarů, výrobních zařízení a nářadí § umístění SBU § hospodárnost a účinnost systému řízení zásob !!!!!!!!!!!!!!!!!!! § hospodárnost a účinnost procesu řízení výroby včetně řízení kvality !!!!!!!!!!!!! § hospodárnost a účinnost technické obsluhy výroby Faktory podnikových a pracovních zdrojů § image a prestiž podniku, vnější projev § účinnost organizační struktury, pracovní klima, kultura podniku, soulad s firemní strategii, interkulturální management § velikost podniku a porovnání velikosti výstupů z hlediska optima výrobních nákladů § účinnost struktury a práce štábních útvarů podniku § zkušenosti, motivace, týmová práce u TOP § kvalita zaměstnanců § vztahy s odbory § personální a sociální politika § účinnost systému strategického řízení § účinnost ISO Faktory finanční a rozpočtové § účel – posoudit finanční kondici podniku , zhodnocení současného stavu, posouzení , zda je uvažovaný strategický rozvoj reálný z finančního hlediska § nebezpečí – pokud podnik používá finanční řízení pouze na tvorbu finančního plánu – úkol musí být posuzování a prognóza kapitálové struktury , zajišťování a alokace finančních zdrojů, pohybu peněz, atd. § metody analýzy – § procentní rozbor § analýza poměrových ukazatelů § speciální postupy – Altmanův vzorec - DuPontův vzorec - Pyramidová analýza Postup analýzy § Sběr údajů § Výpočet poměrových ukazatelů § Trendová analýza § Sektorová analýza ( srovnání v oboru ) § Hodnocení vazeb mezi ukazateli ( DuPont, pyramida ) § Návrhy opatření Skupiny ukazatelů § Ukazatelé likvidity § Ukazatelé aktivity § Ukazatelé zadluženosti § Ukazatelé výnosnosti § Ukazatelé tržní hodnoty a tržního rizika Ukazatelé likvidity OA Běžná likvidita = ------------------------------ KZ - indikátor schopnosti podniku realizovat KZ, optimum 1,7 až 2,5 , doporučení pro podnik mezi 2 – 3 OA - ZAS rychlá likvidita = ----------------------------- KZ - vyjadřuje schopnost podniku mít k dispozici určité množství finančních prostředků, optimum kolem 1, doporučení 1 – 1,5, výborné podniky pod 1 OA – ZAS - POHL pohotová likvidita = -------------------------- KZ - okamžitá schopnost podniku plnit své závazky , optimum 0,2 – 0,8 fin. Prostř. doby krytí běžných výdajů = ---------------------------------------- denní výdaje bez investic - optimum 15 – 25 dnů Ukazatelé aktivity tržby Obrat zásob = ---------------------------- Průměrná zásoba - optimum nad 10 pohledávky průměrná doba inkasa = ---------------------- jednodenní Tržby - co nejnižší tržby obrat celkových aktiv = ---------------------------- AKT - ukazuje jak efektivně jsou využívány celkové fondy, jaká je hodnota prodejů na jednotku celkových fondů, hodnota je odvislá od typu produkce , strojírenství 2,5 – 3, spotřební průmysl nad 3 tržby využití hmotných aktiv =-------------------------------- hmotná aktiva - platí obdobné parametry ukazatele zadluženosti § důležitý ukazatel , zejména pro strukturu jmění , pozn. Typicky český podnik není optimální poměr, Pasiva = především ZJ a Úvěry, chybí jiné druhy CZ ( př. Podíl na majetku jiných subjektů, apod. ) § převaha krátkodobých úvěrů, chybí dlouhodobé, přestože klasická restrukturalizace vyžaduje dlouhodobé financování CZ celková zadluženost = ----------------------- celková aktiva - optimum - do 0,5 CZ míra zadluženosti = --------------------------------- Vlastní zdroje - optimum 0,3 do 0,7, nad 0,7 – negativní jev, pokud CZ převyšují VZ situace je kritická, riziková - uvedený jev lze akceptovat krátkodobě – např. rozsáhlá investiční akce ukazatelé ziskovosti § ukazatele , které charakterizují jak podnik efektivně pracuje zisk (EBDIT) ziskovost,resp. rentabilita k tržbám = -------------------- tržby - ve stabilizovaném období podnikového cyklu 25 – 35 % - přechodné období nesmí poklesnout pod 10 – 12 % rentabilita celkového kapitálu ( return of investment – ROI resp. ROA – assets ), vyjadřuje celkovou efektivnost podniku, resp. celkovou produkční sílu zisk před zdaněním a zapl.úroků ROI ( RCK – rentabilita celkového kapitálu ) =----------------------- Celková aktiva Čistý zisk Příp. v podobě ROI =------------------ CA - průměrná úroveň by měla být cca 5 % ( USA ) , ČR až 8,5 % čistý zisk pro akcionáře rentabilita tržeb ( ROS ) = ------------------------------------------- tržby princip – co největší zisk při co nejnižších tržbách čistý zisk rentabilita vlastního kapitálu ( ROE ) = ---------------------------- vlastní jmění - tato míra zisku na jednotku investice je ukazatel, který ukazuje, zda je kapitál reprodukován s náležitou intenzitou odpovídající riziku investice - zhodnocení má být tak velké, aby pokrývalo obvyklou výnosovou míru a rizikovou prémii - pokud je nižší nebo stejná jako státem garantované výnosy ( státní obligace, pokladniční poukázky ) podnik je odsouzen k zániku , protože investor požaduje vždy vyšší výnos , vyšší míru zhodnocení DuPontová analýza § součást analýzy rentability rozkladem syntetických ukazatelů na ukazatele dílčí ( podle firmy DuPont de Nemours ), nazývá se taky pyramidový rozklad analýzy na ukazatele dílčí, příčinné ve vztahu k syntetickým ukazatelům rentability § výhody – identifikace objektivních vazeb a vlivy změn hodnot jednotlivých příčinných ukazatelů na změnu hodnoty ukazatele rentability § předmět analýzy – úroveň nákladů kapitálu ve vztahu k oboru a konkurentům, vtahy vlastník - akcionář, dělení zisku po zdanění, výhodnost daňových podmínek , rozpočtování, plánování apod. čistý zisk tržby čistý zisk ROA = -------------- x -------------- = ----------------------- Tržby aktiva aktiva Čistý zisk tržby aktiva ROE = --------------- x ------------- = ------------------------- Tržby aktiva vlastní jmění Závěr – § ukazatel zisku – v poměru k tržbám vyjadřuje schopnost podniku dosahovat zisku , resp. kolik „ efektu „ vyprodukuje na 1 Kč tržeb § tržby/ aktiva – schopnost podniku zajišťovat investice do aktiv, schopnost rychlosti otáčení kapitálu , jaký je obrat aktiv, resp. kapitálu § vysoká ziskovost tržeb – výsledkem kontroly nákladů, hospodárnosti při vynakládání prostředků, spotřebě kapitálu, vysoký obrat CA je projevem efektivního využívání celkového kapitálu , resp. majetku § různá odvětví průmyslu – rozdílný objem a struktura aktiv a finanční struktura – např. těžký průmysl – vysoký podíl SA, zejména HIM tj. výsledkem je vysoká ziskovost tržeb při pomalejším obratu celkových aktiv § spotřební průmysl – nízká ziskovost tržeb, rozhodující je rychlý obrat CA § kapitálově náročné podniky – s vysokým podílem HIM, a tím vysokými fixními náklady potřebují dlouhou dobu na rozšíření své kapacity tím dosahování vysoké ziskovosti Na základě finanční analýzy může podnik resp. TOP rozhodnout o volbě sortimentu, objemu výroby, odbytu, změně produkce, zavedení nových výrobků, STRATEGII. Literatura : Josef Valach – Finanční řízení firmy Wohe – podnikové hospodářství