Reforma veřejné správy Řízení a kontrola ve veřejné správě Reforma veřejné správy n modernizace ústřední státní správy n reforma územní veřejné správy n reforma kvality veřejné správy n reforma postavení zaměstnanců ve veřejné správě Modernizace ústřední státní správy n Obecný cíl reformy n zajistit kvalitní právní regulaci a poskytnout občanům kvalitní a efektivní veřejné služby n Modernizace n postupný a dlouhodobý proces hodnotícího charakteru n zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy n ministerstva n ostatní ústřední správní úřady n Role ústřední státní správy n koncepční, koordinační a kontrolní činnost Vlivy působící na ústřední správu n vstup České republiky do Evropské unie n vzhledem k vývoji veřejného dluhu nezbytnost racionalizace veřejných financí n informační technologie n reforma územní veřejné správy n přesun činností operativního charakteru n tlak na koordinovaný postup ministerstev a ostatních ústředních správních úřadů n prosazování moderních manažerských metod řízení Modernizace ústřední státní správy n Koncepce reformy veřejné správy n březen 1999 n spojena s reformou územní veřejné správy n převod řady výkonných a rozhodovacích kompetencí z centra n Cíl modernizace n Zefektivnění n Racionalizace n Zvýšení horizontální koordinace činnosti VS n Při - využití a zaměření na n moderní technologie n manažerské metody řízení n zvýšení kvality Modernizace ústřední státní správy n Projekt Phare 2000 Modernizace ústřední státní správy v ČR n 2001 až 2003 n Partneři n finské Ministerstvo financí n francouzské Ministerstvo pro veřejnou správu n Cíle n zvýšení efektivnosti a výkonnosti ústřední státní správy n zvýšení správních kapacit veřejné správy pro implementaci komunitárního práva n 3 hlavní části n efektivní řízení ústřední státní správy n řízení lidských zdrojů a služební zákon n využívání informačních technologií Směry a projekty reformy ústřední státní správy n Racionalizace procesů v ústřední státní správě n oprostit ministerstva od operativních procesů n podpořit postupný přechod k poptávkovému sestavování rozpočtu n Zlepšení řízení v ústřední státní správě n potlačit tzv. resortismus x horizontální i vertikální komunikace n moderní manažerské techniky n vertikální koordinace a komunikace n řízení znalostí Směry a projekty reformy ústřední státní správy n Zvýšení kvality ústřední státní správy n Standardizace služeb n Zavádění a rozvoj řízení kvality v ústřední státní správě n Reforma regulace v ústřední státní správě n E-government n Implementace a zlepšování státní služby v ústředních správních úřadech n Implementace služebního zákona č. 218/2002 Sb. n Racionalizace financování ústřední státní správy n příprava vrcholového managementu n vytvoření expertního zázemí např. Institut státní správy n rozvoj finančního a výkonového managementu n využití soukromých zdrojů pro veřejné investice n sjednocení a prohloubení kontroly v ústřední státní správě Reforma ústředních orgánů státní správy n projekt „Efektivní stát 2006 – 2011“ n obecné zásady restrukturalizace n zeštíhlení ministerstev n provádění pravidelných prověrek stavu n využívání outsourcingu n minimalizace majetku státu pomocí privatizace n zrušení mimorozpočtových fondů n zrušení n Ministerstvo kultury n Ministerstvo pro místní rozvoj n Ministerstvo dopravy n Ministerstvo informatiky n sloučení n Ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí n Ministerstva životního prostředí a zemědělství Regulatorní reforma n Regulace n veškeré nástroje, včetně zákonů, nařízení a dalších norem vydávaných všemi úrovněmi státní správy a orgány, na které vláda tuto pravomoc delegovala n Cíl n zvýšení efektivity národního hospodářství a jeho schopnosti přizpůsobit se změnám a zachování či zvýšení konkurenceschopnosti Regulatorní reforma n Zpráva o regulatorní reformě v České republice OECD n Oblasti hodnocení n makroekonomický kontext reforem n schopnost vlády vytvářet vysoce kvalitní regulaci n postup vlády při vytváření podmínek pro efektivní fungování tržního prostředí a zvyšování otevřenosti trhu n politiku vlády v oblasti hospodářské soutěže a jejího prosazování n regulatorní rámec ve vybraných sektorech ekonomiky § odvětví železniční a silniční nákladní dopravy § sektor výroby a distribuce elektřiny a plynu § oblast telekomunikací n Doporučení n Zvýšení transparentnosti regulace n Analýza dopadů regulace Problematika regulatorní reformy v EU n Iniciativa Evropské komise pro „lepší regulaci“ (Better Regulation) n klíčový faktor úspěchu pro Lisabonskou strategii n v ČR od 1. listopadu 2007 n povinnost vyhodnocovat předpokládané dopady u všech návrhů právních předpisů n Pražská deklarace n 1. pol. roku 2009 n snížení administrativní zátěže o 25 % (2012) n evropské předpisy až 80 % administrativní zátěže Reforma územní veřejné správy n Důvody n reforma územní samosprávy předpokladem pro reformu ústřední správy n zintenzivnění decentralizace n uplatnění subsidiarity n nevyhovující územně správní uspořádání n Výchozí stav n zrušením krajských národních výborů vznikla citelná mezera v systému VS n problémy přesahující obecní dimenzi à nárůst počtu specializovaných orgánů státní správy První fáze reformy územní veřejné správy n 4 varianty n Zemská – 1991, neuskutečněná n Regionální n Kombinovaná n Federativní n zákon č. 347/1997 Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků n Neřešil otázku kompetencí n 1. leden 2001 n 14 krajů včetně hlavního města Prahy n decentralizační efekt - samostatná působnost krajů n dekoncentrační efekt - přenesená působnost krajů Druhá fáze reformy veřejné správy n 2002-2003 n přesunutí kompetencí n dosud vykonávaných orgány státní správy n na kraje a obce n v přenesené i v samostatné působnosti n zrušení okresních úřadů - 31. 12. 2002 n přechod jimi vykonávaných kompetencí na jiné orgány veřejné správy n zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností Veřejnoprávní smlouvy n zákon o obcích č. 128/2000 Sb. n § 63 - § 66 n obce, jejichž orgány vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností n Krajský úřad n obce s rozšířenou působností, jejichž obecní úřady vykonávají přenesenou působnost ve správním obvodu jednoho krajského úřadu n MV n uzavírá se buď na celou přenesenou působnost nebo na její část n při neplnění povinností vyplývajících z výkonu přenesené působnosti n může rozhodnout o přesunu výkonu krajský úřad nebo MV Financování územní veřejné správy n Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní n Příjmy samospráv ze sdílených daní n Kraje n 8,92 % n Definovaná sazba n Obce n 21,4 % n Velikostní koeficient n Rozloha n Definovaná sazba n Sdílené daně n DPH n DzP FO n 60 % daně z příjmů samostatně výdělečných osob n DzP PO Moderní trendy v rozpočtování n Programové rozpočtování n klasifikuje příjmy a výdaje do skupin, vzhledem k aktivitám, které směřují k dosažení společného cíle n Výkonově orientované rozpočtování n kontrola výdajů à řízení výsledků n Rozpočtové výhledy n zlepšení strategického a dlouhodobého plánování a udržení fiskálního zdraví Dozor nad činností územních samosprávných celků n Legislativa n zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) n zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) n zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze n zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu n zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů n zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků n Dozor n nezákonnost (v případě samostatné působnosti) n nedostatek (v případě přenesené působnosti) n Samostatná působnost – MV n Přenesená působnost § Kraje – věcně příslušná ministerstva § Obce – krajský úřad n Kontrola n předmět kontroly je zpravidla obecně vymezen Reforma kvality ve veřejné správě n Kvalita ve veřejné správě n míra naplňování oprávněných požadavků zákazníků na veřejnou službu nebo občanů na kvalitu života n 4 oblasti n Kvalita komunikace n Kvalita specifikace a vymezení služby n Kvalita poskytování služby n Kvalita personálu a systému Řízení kvality ve veřejné správě n Benchmarking n Metoda zlepšování se učením od druhých Řízení kvality ve veřejné správě n EFQM n řízení strategie a plánování n s pomocí zaměstnanců, partnerství, zdrojů a procesů à výsledky Řízení kvality ve veřejné správě n CAF (Common Assessment Framework) Společný hodnotící rámec n Sebehodnocení n napomáhá organizaci § v rozeznání silných stránek § v získání přehledu aktivit, které vedou k trvalému zlepšování výkonnosti n Balance Scorecard n metodou vyvážených ukazatelů nebo také vyváženého úspěchu n nestanovuje vize, ale zajišťuje jejich naplnění Některé další metody řízení kvality n ISO 9001 n systém řízení jakosti n ISO 14001 n systém environmentálního managementu n Cyklus PDCA (Demingův cyklus) n Plan, Do, Check, Act n Místní Agenda 21 n nástroj pro uplatnění principů udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni n Reengineering n rekonstrukce procesů ke zdokonalení z hlediska kritických měřítek výkonnosti n Charta občana n stanoví základní informace o poskytovaných službách Národní program politiky kvality n Národní politika kvality (NPK) n souhrn metod a nástrojů ovlivňování jakosti výrobků, služeb, činností v rámci národní ekonomiky a služeb veřejné správy n usnesení vlády ČR č. 458 ze dne 10. května 2000 n Cíl n kvalita přirozenou součástí života společnosti n Rada kvality České republiky (MPO) n Národní konference kvality n Cena Ministra vnitra za kvalitu a inovace ve veřejné správě E-Government n využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě n zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím n Státní informační politika (Cesta k informační společnosti) n zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu n Úřad na ochranu osobních údajů n Ministerstvo informatiky E-Government n Státní informační a komunikační politika (e-Česko 2006) - eEurope 2005 n vybavení vedoucích a odborných pracovníků veřejné správy čipovými kartami n definování a zavedení jednotného bezvýznamového národního identifikátoru n připojení všech vzdělávacích institucí k internetu n eliminace občanské povinnosti předkládat dokumenty v listinné podobě, pokud si je mohou orgány mezi sebou poskytovat elektronicky n příprava legislativní úpravy pravidel pro výměnu dat mezi orgány veřejné správy a postavení základních registrů veřejné správy Czech POINT n Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál n výpis z Katastru nemovitostí n výpis z Obchodního rejstříku, n výpis z Živnostenského rejstříku, n výpis z Rejstříku trestů, n přijetí podání podle živnostenského zákona, n žádost o výpis nebo opis z Rejstříku trestů podle zákona č. 124/2008 Sb. n výpis z bodového hodnocení řidiče n vydání ověřeného výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů n podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH n Czech POINT E-SHOP - výpisy poštou Datové schránky n zákon č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů n elektronické úložiště dokumentů, n vůči orgánům veřejné moci n Uživatelé n orgány VS mezi sebou n orgány VS s PO a podnikajícími FO n orgány veřejné moci s FO, které o zřízení schránky požádaly E-Government n Strategie rozvoje služeb pro informační společnost n Základní registry n registr územní identifikace a nemovitostí n registr obyvatel n registr osob n registr práv a povinností n Interoperabilita n rychlejší komunikace občanů s úřadem prostřednictvím ICT n Ejustice n kdy se koná dané soudní jednání Postavení zaměstnanců ve VS n kategorie zaměstnanců veřejné služby n vojáci, příslušníci policie, hasiči, soudci, státní zástupci n školství a zdravotnictví n zákon 361/2003 Sb. n zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, sjednocující postavení příslušníků policie, celní správy, hasičského záchranného sboru, vězeňské služby, Bezpečnostní a informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace n služební zákon, vztahující se na úředníky státní správy, n zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů Úředníci územních samosprávných celků n zákon č. 312/2002 Sb. n Vstupní vzdělávání - znalost základů n veřejné správy, veřejných financí a evropského práva n 3 měsíce ode dne vzniku pracovního poměru vykonání zkoušky n Průběžné vzdělávání n Příprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti n Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů Postavení zaměstnanců ve VS n Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů n č. 361/2003 Sb. n Služební zákon n č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech n Odložena účinnost k 1. lednu 2012 n služební zákon vs. zákon o zaměstnancích VS Postavení zaměstnanců ve VS n Instituty pro vzdělávání úředníků n Institut státní správy n Institut pro místní správu Praha Problémy reformy veřejné správy n zaměření spíše na organizaci než na její obsah n služební zákon n reforma systému územní samosprávy n vs. reforma ústřední správy n některé specializované orgány státní správy a soudy n uspořádání podle dosavadních okresů n e-Government n Nepropojenost informačních systémů ve veřejné správě n Duplicitní vedení úředních evidencí Naplnění cílů reformy veřejné správy n přesun kompetencí z centrální úrovně státní správy na regionální a místní úroveň n posílení horizontální koordinace a kooperace n operativní činnost à legislativní, koordinační, koncepční a kontrolní n profesionální apolitická VS n prosazování moderních informačních a komunikačních technologií a systémů