Etický kodex pro auditory a účetní znalce *vydala Mezinárodní federace účetních IFAC *členské organizace IFAC nesmí uplatňovat méně přísné standardy *schválen KA ČR s účinností od 1.1.2007 Základní principy etického chování *Bezúhonnost *Objektivita *Odborná způsobilost a řádná péče *Důvěrný charakter informací *Profesionální jednání Bezúhonnost * závazek být poctivý a čestný ve všech profesních a odborných jednáních * též nestranné zacházení a pravdomluvnost * jméno auditora nesmí být spojováno s výroky, zprávami a informacemi, o nichž se domnívá, že: - obsahují významně nesprávné nebo zavádějící informace - obsahují výkazy nebo informace připravené nedbale - postrádají nebo zastírají informace a mohou být zavádějící * není v rozporu, pokud je vydán výrok s výhradou Objektivita * nedělat kompromisy ve svém profesionálním a odborném úsudku z důvodu - zaujatosti - konfliktu zájmů - přílišného ovlivňování dalšími osobami * těmto vztahům se musí auditor vyhnout Odborná způsobilost a řádná péče * udržovat si odborné znalosti a dovednosti na požadované úrovni tak, aby bylo zajištěno poskytnutí kvalifikované odborné služby * získání + udržování odborné způsobilosti * používání ROZUMNÉHO ÚSUDKU při aplikaci odborných znalostí a zkušeností Důvěrný charakter informací * neuvádět mimo firmu získané důvěrné informace * nepoužívat důvěrné informace k osobní výhodě nebo pro potřeby třetích stran * riziko neúmyslného prozrazení mj. nejbližším rodinným příslušníkům * trvá i po ukončení smluvního vztahu, mohou však být použity získané zkušenosti * podmínky zveřejnění důvěrných informací: - vyplývá ze zákona , schválení klientem * nutno posoudit ohrožení zájmů zúčastněných stran a zda informace neobsahují neověřená fakta nebo neprokázané závěry Profesionální jednání * dodržování všech příslušných zákonů a regulatorních požadavků tak, aby se vyhnul jednání, které by mohlo diskreditovat profesi * zdržet se aktivit, o nichž by se mohla DOSTATEČNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA ZNALÁ SOUVISEJÍCÍCH FAKTů DOMNÍVAT, že negativně ovlivňují dobré jméno profese * zákaz nepřiměřeného vyzvedávání nabízených služeb, odborné kvalifikace nebo zkušeností * zákaz posměšného komentování práce druhých nebo neadekvátní porovnání Hrozby a rizika ohrožující základní principy *Vlastní zainteresovanost *Prověrka po sobě samém *Protekční vztah *Spřízněnost *Vydíratelnost Koncepční rámec - uplatnění * Identifikace hrozeb a rizik ohrožujících dodržování základních etických principů * Vyhodnocení jejich významnosti pokud nejsou identifikované hrozby zcela zřejmě nevýznamné, pak: * Aplikace zabezpečovacích prvků k eliminaci hrozeb a rizik nebo jejich snížení na přijatelnou úroveň Zabezpečovací prvky * Připravené profesními orgány, legislativou nebo regulatorními orgány - požadavky na vzdělání, profesní přípravu, vstup do profese, profesní rozvoj, profesní standardy, disciplinární procedury profesních orgánů * V rámci pracovního prostředí - v rámci pracovního prostředí firmy - v rámci prací na zakázce * V rámci klientem uplatňovaných postupů Zabezpečovací prvky v pracovním prostředí Ø použití rozumného úsudku, v úvahu, co by ROZUMNĚ INFORMOVANÁ TŘETÍ STRANA MAJÍCÍ K DISPOZICI POTŘEBNÉ INFORMACE považovala za přijatelné l v rámci pracovního prostředí firmy - interní metodiky a postupy, disciplinární mechanismus, dohled nad fungováním systémů prověrky kvality zakázek l v rámci prací na zakázce - rozsah poskytovaných služeb, rotace výše postavených členů týmu Další oblasti upravené Etickým kodexem * Získávání zakázek - akceptace klienta, akceptace zakázky, změny * Konflikty zájmů - služby klientům, jejichž zájmy jsou v konfliktu - souhlas klienta, oddělené týmy, uložení dat * Stanoviska dalších stran - poskytnutí dalšího stanoviska nebo vyjádření k subjektu, který není klientem - kontaktování stávajícího auditora Další oblasti upravené Etickým kodexem * Honoráře a ostatní způsoby odměňování - opodstatněný honorář, rozdílné nejsou neetické - neověřovací zakázky, provize * Propagace služeb - neznevažovat profesi * Dary a pohostinnost - standardní, pokud by dar nebo pohostinnost rozumně informovaná třetí strana znalá všech souvislostí považovala za zcela zřejmě nevýznamný Další oblasti upravené Etickým kodexem * Správa klientských aktiv - vedení aktiv odděleně, pouze k určeným účelům * Objektivita při poskytování všech služeb - zájmy nebo vztahy s klientem, jeho vedoucími představiteli nebo zaměstnanci * Nezávislost při ověřování - nezávislost mysli – názor nezatížený jakýmikoli vlivy poškozujícími odborný úsudek a umožňuje jednat poctivě, objektivně a s profesionálním skepticismem - nezávislost chování – zamezení skutečností a okolností, ze kterých by logicky uvažující a poučené třetí strana disponující veškerými věcně příslušnými informacemi mohla logicky odvodit, že došlo k ohrožení bezúhonnosti, objektivity a profesionálního skepticismu firmy nebo člena týmu Mezinárodní standardy pro řízení kvality (ISQC) * základní principy a postupy společnostem provádějícími audity, prověrky historických finančních informací, ostatní ověřovací zakázky a související služby * odpovědnost společnosti za SYSTÉM ŘÍZENÍ KVALITY ověřovacích zakázek a souvisejících služeb * vytvořit takový systém řízení kvality, který poskytne přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují odborné předpisy, regulační a právní předpisy a že zprávy vydávané společností nebo partnery odpovědnými za zakázku jsou přiměřené daným okolnostem Prvky systému řízení kvality společnosti * odpovědnost vedení společnosti za kvalitu * etické požadavky * přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky * lidské zdroje * provedení zakázky * průběžné monitorování Odpovědnost vedení společnosti za kvalitu * kvalita zásadním aspektem při provádění zakázek * společnost stanoví takové zásady a postupy, které budou posilovat vnitřní kulturu společnosti * úplné převzetí odpovědnosti za systém řízení kvality společnosti řídícím orgánem společnosti * osoby, kterým byla přidělena přímá odpovědnost za systém řízení kvality - nutné dostatečné a odpovídající zkušenosti a schopnosti a potřebné pravomoci Etické požadavky * obsaženy zejména v Etickém kodexu IFAC, případně v národních předpisech * hlavní principy profesní etiky - bezúhonnost, objektivita, odborná způsobilost a náležitá péče, zachování důvěrnosti informací a profesionální jednání * společnost je povinna zavést zásady a postupy poskytující přiměřenou jistotu, že společnost i její pracovníci dodržují příslušné etické požadavky * nejméně jednou za rok společnost obdrží od všech svých pracovníků, kterých se týkají požadavky nezávislosti, písemné potvrzení, že dodržují zásady a postupy v oblasti nezávislosti Přijetí a pokračování vztahů s klientem a zvláštní zakázky * posouzení bezúhonnosti klienta - dobré jméno majoritních vlastníků,vedení společnosti a propojených osob - povaha podnikatelských činností klienta a jeho obchodních praktik - postoj k interpretaci účetních standardů, vnitřní kontrolní prostředí - náznaky omezení v rozsahu práce, náznaky podílení se na trestné činnosti - důvody pro jmenování nové společnosti a neobnovení vztahu s předchozí Společnost naváže (nebo bude pokračovat) pouze v takových vztazích a zakázkách, kdy posoudila bezúhonnost klienta a nemá informace, které by ji vedly k závěru, že klient tyto vlastnosti postrádá. * posouzení, zda je společnost způsobilá provádět zakázku a a splňuje etické požadavky - má k jejímu provedení schopnosti, čas a zdroje - pracovníci společnosti mají znalosti a zkušenosti z příslušného oboru - nedojde ke vzniku reálného nebo potenciálního střetu zájmů Lidské zdroje * společnost musí mít dostatečný počet pracovníků s potřebnými schopnostmi, způsobilostí, oddaných etickým principům, potřebných k provedení jejích zakázek v souladu s odbornými, regulačními a právními předpisy, kteří umožní společnosti nebo partnerům odpovědným za zakázku vydávat zprávy přiměřené daným okolnostem * pro každou zakázku musí být přidělena odpovědnost partnerovi odpovědnému za zakázku, což je osoba ve společnosti, která odpovídá za zakázku a za její provedení a za zprávu vydávanou jménem společnosti Provedení zakázky * takové zásady a postupy, které poskytnou přiměřenou jistotu, že zakázky jsou prováděny v souladu s odbornými standardy, regulačními a právními předpisy a že společnost nebo partneři odpovědní za zakázku vydávají zprávy, které jsou přiměřené daným okolnostem Ø stanovení zásad a postupů pro prověrku řízení kvality u zakázek * objektivní hodnocení významných úsudků týmu provádějícího zakázku a závěrů * u všech auditů účetních závěrek kótovaných společností * nutnost stanovení kritéria, podle nichž se hodnotí všechny ověřovací zakázky a související služby * musí být dokončena před vydáním zprávy * určení odborníka provádějícího prověrku řízení kvality * dokumentace prověrky řízení kvality na zakázce a dokumentace zakázky Průběžné monitorování * proces průběžného posuzování a vyhodnocování systému řízení kvality společnosti, včetně pravidelného přezkoumávání vybraných dokončených zakázek * jednou ročně informace o výsledcích kontroly řízení systému kvality * společnost je povinna stanovit takové zásady a postupy, které jí poskytnou přiměřenou jistotu, že zásady a postupy týkající se systému řízení kvality jsou náležité, přiměřené, fungují efektivně a v praxi jsou dodržovány