Ovlivní prognózy britských komunikací svět masmédií??? Výtah z přednášky RNDr. Bohumíra Budiše, Ph.D., VŠE, Fakulta podnikohospodářská, Katedra marketingu Motto: Nová technologie není důležitá sama o sobě. Důležité jsou nové marketingové kanály a segmenty trhu, které vytvoří, ale také hrozby, které přináší. Myslíte si, že je to scifi? l Televize l Video l Počítače l Lety do vesmíru l Mobilní telefon l Internet l Roboti l Elektronické placení l Digitální fotoaparáty,.. Vazby mezi nejvýznamnějšími subjekty v TMT sektoru v roce 2001 Vazby mezi nejvýznamnějšími subjekty v TMT sektoru v roce 2005 SVĚT 2050 - více než 90% populace má vysokoškolské vzdělání - angličtina jako jazyk celé civilizace - civilizace vytváří své záložní kopie na Měsíci a Marsu - nesmrtelnost jako symbol společenského postavení -tisíce televizních programů v jednom multiplexu -největší segment na mediálním trhu: senioři a biosféra -místo Internetu gridové sítě -vodíková ekonomika -více než 50% slov podstatně změní význam (výraz SPAM původně znamenal maso v konzervě) -super konvergence: jediná počítačová a energetická síť zajišťuje všechny druhy služeb od mediálního a pedagogického segmentu až po lékařskou péči -místo zákona o ochraně osobních údajů zákon o ochraně osobnosti Prognóza BT l Pro potřeby manažerů a vývojářů britských telekomunikací pro lepší zacílení produktů a služeb l Používá se i pro další odborné oblasti, pro veřejnost l Každé 2 – 3 roky nová verze (první 1991) l Členění na logické sekce l Časová posloupnost událostí Zdroje a tvorba prognózy l Použití předchozí verze l Vypuštění nastalých událostí l Změny a upřesnění l Ponechání správných dat l Přidání nových l Zdroje: magazíny, rozhovory s experty, průzkum internetu, „relaxování a přemýšlení o budoucnosti“ Oblasti zkoumání l Umělá inteligence a umělý život l Biotechnologie, zdraví a medicína l Obchod a vzdělání l Demografie l Energie l Životní prostředí a krajina l Vybavení domů a kanceláří l Život a odpočinek v kybernetickém světě l Strojové vstupy a výstupy l Materiály a elektronické zařízení Oblasti zkoumání l Procesory, paměti a datová úložiště l Robotika l Bezpečnost, armáda, zákony l Nakupování a peníze l Vesmír l Telekomunikace l Cestování a doprava l Oděvní technologie l „Divoké karty“ Sekce „Divoké karty“ l Události, které se „mohou“ stát l Je stanoveno datum, od kdy bude daná událost možná (je známá potřebná technologie) l Je zde vidět odvrácenou stranu příchodu nových technologií Malý výlet do budoucnosti 2012 l Hračky vnímající emoce l Umělá inteligence mezi Top 10 l Okamžité hlasové emaily l Věk odchodu do důchodu v Británii 70 let l Méně než 20% lidí v Británii pracuje v továrnách l Konec VHS formátu l Čipy na obalech potravin kontrolující jejich kvalitu l Pachové televizory 2012 l Vzhled domu citlivý na vaši náladu l Léky dodávané prostřednictvím ovoce l Světová populace 7 miliard (nyní přes 6) l Efektivní předpověď většiny katastrof l Digitální zrcadlo v koupelně l 100 GB paměti l Roboti v nemocnicích l Robotické panenky a zvířátka l Přenosná překládací zařízení pro jednoduchou komunikaci 2011 - 2015 l Regenerace zubů l Umělé kosti l Papírové peníze nahrazeny elektronickými l 60 % populace žije ve městech l PC plně ovládané hlasem l Banky DNA l Soukromá vesmírná výprava na asteroid l Aktivní kontaktní čočky l Roboti zahradníci 2013 - 2017 l Umělá inteligence dosahuje vysokoškolského vzdělání l Genetický kód součástí zdravotních záznamů l Syntetické viry l Čínský HDP přesáhne HDP EU l 50% světové populace má připojení k internetu l Holografická videa (krátké snímky, reklamy) l Roboti doprovází slepé l Kybernetika se používá ve sportu l Hotel na oběžné dráze Země 2026 - 2030 l Viry ničí elektronické mazlíčky l Viry překročí z počítačů na člověka l 3D domácí tiskárny l Vesmírné továrny l 70% plochy USA je zaplněno l Androidi jako gladiátoři 2031 - 2035 l Roboti nadřazeni lidem l 95% lidí ve vyspělých státech je počítačově gramotná l Hybernace pro cesty do vesmíru 2036 - 2040 l Vesmírná sluneční energetická stanice l Virtuální displeje l Vesmírný výtah 2041 - 2045 l Geneticky vytvářené hračky l Světová populace překročí 10 miliard l Základna na Měsíci ve velikosti malé vesnice 2046 -2050 l Umělý mozek l Fůzní energie l Samostatná kolonie na Marsu l Dolování na asteroidech l Zmizí ozónová díra l Plně telepatická komunikace Divoké karty l Další „Černobyl“ l Nukleární válka l Virové epidemie l Biologický terorismus l Náraz asteroidu do Země l Kontakt s mimozemskou civilizací l Očekávaná doba života dosáhne 100 let l Vytvoření superrasy l Cestování v čase l Čip nesmrtelnosti (lidé se přesouvají do kybervesmíru) l Rychlost cestování překročí rychlost světla Podle amerických zdrojů (A.L.Barabasi: Linked , Perseus Publishing Cambridge, Massachutetts 2002) -odborníci předpokládají, že do roku 2010 na jednoho obyvatele planety bude připadat cca 10 000 senzorů -senzory budou dodávat informace do jediného počítačového systému, do kterého bude připojeno rovněž 3 miliardy mobilních telefonů a 16 miliard osobních počítačů Už v roce 2010 podle amerických pramenů: -senzory „planetární pokožky“ budou špehovat všechno: životní prostředí, dálnice, opékače topinek i naše oblečení -senzory budou navzájem propojené a budou dodávat informace do jediného integrovaného počítačového systému, na který bude rovněž připojeno 3 miliardy mobilních telefonů a 16 miliard osobních počítačů -naše planeta se změní v jeden obrovský počítač, který si začne uvědomovat vlastní existenci … -právní systém včetně ochrany osobních údajů a ochrany lidské osobnosti nám zajistí existenci buď jako svobodné bytosti nebo Borgové ze Star Treku, připojení k počítačovému systém Zdroje informací l Technology timeline: http://www.btplc.com/innovation/News/timeline/TechnologyTimeline.pdf l Mařík V. a kol: Umělá inteligence (Praha, Academia 2007) l Štědroň B.: Manažerské řízení a IT (Praha, Grada 2007) l Štědroň B. a kol: SVĚT 2050 (Praha, Sdělovací technika, 2005) Zdroje informací l [1] BUDIŠ, P., ŠTĚDROŇ B: Elektronické komunikace, Bratislava MagnetPress 2007 l ISBN 978-80-89169-11-5 l [2] Forbes [online]. 2008 [cit. 2008-05-18]. Dostupný z WWW: . l [3] FORET, Miroslav, Marketing pro začátečníky, Computerpress Brno 2008 l ISBN 978-80-251-1942-6 l [4] FORET, Miroslav, Marketingová komunikace, Computerpress Brno, l ISBN: 80-251-1041-9 l [5] HAVLÍČEK K.,KAŠÍK M.: Marketingové řízení malých a středních podniků l Management Press Praha 2005 ISBN 80-7261-120-8 l [6] KOTYK, J., Zabezpečení informačních technologií In: AUTOMATIZACE 5/2008 l ISSN 0005-125X l [7] POLČÁK R.: Právo na Internetu ,COMPUTERPRESS Brno 2007, l ISBN 978-80-251-1777-4 l [8] SVĚTLÍK J.: Marketing pro evropský trh, Grada 2003 ISBN 80-247-0422-6 l [9] ŠTĚDROŇ, Bohumír.: Künstliche Intelligenz; Problemlösung für die Zukunft l ZUKUNFTE (Berlin) 49/2005, ISBN 0942 0436, str.44-45 l [10] ŠTĚDROŇ, Bohumír.: Law for the future. International conference LEFIS, Firenze Italy, February 2006, www.lefis.org/meetings/general/firenze_2006/presentations/TXT72.pdf l [11] ŠTĚDROŇ, Bohumír.: Forecast for the Data Protection, In: Privacy Law and Business 3/2006. (100%) pp.8-9 l http://www.privacylaws.com/pdfs/newsletters/intnews84.pdf l [12] ŠTĚDROŇ, Bohumír. New Trends in Data Protection. Brno 16.05.2007 – 16.05.2007. In: POLČÁK, Radim (ed.). Law and Technology. Brno : Masarykova univerzita, 2007, s. 209–215. ISBN n. l [13] ŠTĚDROŇ, Bohumír. Manažerské řízení a informační technologie. 1.vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. 156 s. ISBN 978-80-247-2052-4. l [14] STEDRON, B.: Forecast for Artificial Intelligence, FUTURIST (USA), March-April 2004, pp.24-25, ISSN 0016-3317 l [15] STEDRON, B. The possible Scenarios of the Data Protection, l In: Datenschutz und Datensicherheit 11/2006. www.dud.de l [16] VÁVRA, Oldřich, BOUČKOVÁ, Jana, JAKUBÍKOVÁ, Dagmar, TLUČHOŘ, Jan, ČÁSLAVOVÁ, Eva, EXNER, Lubomír, KOUSALÍKOVÁ, Marcela, PTÁČNÍK, Petr, ZUZAŇÁK, Aleš, SOUKUP, Leoš, GROSOVÁ, Stanislava, TOMEK, Gustav,VÁVROVÁ Věra, ŠTĚDROŇ, Bohumír. Praktické marketingové aplikace. 1. vyd. Praha : VŠE FPH, 2007. 194 s. ISBN 978-80-245-1307-2. l [17] TOMEK,G,VÁVROVÁ V,: Řízení výroby a nákupu, nakladatelství GRADA 2007 l ISBN / EAN 80-247-1479-0 / 9788024714790 l [18] TOMEK,G.,VÁVROVÁ V,: Střety marketingu, nakladatelství BECK 2007 l ISBN / EAN 80-7179-887-8 / 9788071798873 Zdroje informací l Technology timeline: http://www.btplc.com/innovation/News/timeline/TechnologyTimeline.pdf l Mařík V. a kol: Umělá inteligence (Praha, Academia 2007) l Štědroň B.: Manažerské řízení a IT (Praha, Grada 2007) l Štědroň B. a kol: SVĚT 2050 (Praha, Sdělovací technika, 2005)