Dokonalá konkurence přednáška č. 8 Nákladové křivky dokonalé konkurence Příjmové křivky dokonalé konkurence Rovnováha dokonalé konkurence Rovnováha firmy bez ohledu na typ konkurenčního prostředí je nastolena tehdy, pokud firma realizuje takové množství produkce, které jí za daných podmínek přináší maximální ekonomický zisk. MR = MC Ekonomický výsledek l ekonomický výsledek = TR – TC l ekonomický výsledek = AR*Q – AC*Q l ekonomický výsledek = 0 Þ nulový ekon. zisk l ekonomický výsledek > 0 Þ zisk l ekonomický výsledek < 0 Þ ztráta Rovnováha při nulovém ekon. zisku Rovnováha při zisku a ztrátě Nastolení LR rovnováhy v případě SR zisku Rovnováha DoKo v SR, LR l SR: p = AR = MR = MC l LR: p = AR = MR = MC = AC Efektivnost l Výrobní efektivnost – vyrábí se s nejnižšími průměrnými náklady l Alokační (rozdělovací) efektivnost – nevznikají náklady mrtvé váhy Výrobní efektivnost l Firma vyrábí s min AC l DoKo je výrobně efektivní v LR Alokační (rozdělovací) efektivnost l firmy vyrábějí přesně to, co lidé chtějí, tedy S = D Þ nevznikají náklady mrtvé váhy l náklady mrtvé váhy = není využit celý spotřebitelský přebytek nebo přebytek výrobce l DoKo je vždy alokačně efektivní (vždy vyrábí na úrovni S = D) Spotřebitelský přebytek l spotřebitelský přebytek je rozdíl mezi tím, co jsou subjekty ochotny zaplatit a tím, co skutečně platí Přebytek výrobce l přebytek výrobce je rozdíl mezi tím, co jsou subjekty ochotny za svou produkci přijmout a co skutečně získají Náklady mrtvé váhy l NMV vznikají, když spotřebitel spotřebovává méně než D = P l NMV vznikají, když firma prodává méně než S = P Nedokonalá konkurence l monopol l oligopol l monopolistická konkurence Nákladové křivky nedokonalé konkurence Příjmové křivky nedokonalé konkurence