K čemu je univerzita – učiliště vs. čistá věda – různé předměty - v tomto předmětu ne mechanické opakování, ale úvahy a základy vědecké práce. Ptejte se nahlas Začít výzkumem pozadi4 FILANTROPIE ZIMNÍ SEMESTR 2007 pozadi4 Základní informace •Vyučující: František Svoboda •Kontakt: fsvoboda@mail.muni.cz •Podmínky absolvování: • - četba a promýšlení doporučené literatury • - ústní zkouška • • pozadi4 Struktura kurzu •I. Blok – základní pojmy, ekonomie daru, antické a židovsko-křesťanské kořeny filantropie, křesťanské paradigma dobročinnosti, dobročinné instituce středověku, chudoba jako ctnost, Samaritánovo dilema a jeho řešení •II. Blok – proměny dobročinnosti v ranném novověku, emancipace světských institucí a jejich reforma, rozvoj municipální péče o chudé, chudoba jako Boží trest, pracovní domy a prevence zahálky; patronát, mecenát a trh s uměním v období baroka Vykládat dějiny myšlenek je obtížné, proto čas od času vložím obrázek, aby ilustroval změny v myšlení či reality. pozadi4 •III. Blok – dobročinnost v úvahách klasiků ekonomického myšlení, sociální darwinismus, vznik velkých nadací v USA; vznik sociálního státu v Evropě a dopady na evropskou podobu filantropie; dějiny filantropie v českých zemích •IV. Blok - současnost filantropie v ČR a v USA, meze a možnosti filantropie, morální aspekty fundraisingu; diskuse, konzultace prací není kooperativní a dosahuje efektivnosti - maximalizace přebytku spotřebitele a přebytek výrobce. Přebytek je bohatstvím vytvořeným nekooperativní směnou na trhu. pozadi4 Neosobní tržní směna • – Efektivnost společenských směn je postavena na reciprocitě pozadi4 Kooperativní společenská směna • – Kulturní podoby reciprocity jsou rozmanité, princip reciprocity je univerzální tradiční řada - barter -- směna za hotové peníze -- úvěr jako znak vyspělé civilizace -- ne úplně přesná - je dělaná pro podmínky klasické (neo) ekonomie, která individuální a jednorázová a dobrovolná. Ale Předtím ekonomie daru, která společenská - "právnické osoby", ex. časový závazek a dobrovolnost pouze zdánlivá. Ekonomie daru ale není mimoběžná, neboť se z ní zrodila jak naturální směna (zkrácením časových úseků), tak i instituce půjčky (prodloužením časového období. pozadi4 Ekonomie daru •Počátky směny •Systém totálních závazků: –Povinnost dary oplácet –Povinnost dary přijímat –Povinnost dary dávat •Totální závazek soutěživého typu = tzv. potlač •Almužna – pozadi4 Ekonomie daru –Od daru k trhu – –Od daru k dani – –Od daru k sociálnímu zabezpečení – –Dar jako signál Comtovo chápání altruismu se blíží křesťanskému pojetí nesobeckého jednání. Jde o povinnost, která slouží k naplnění vyššího cíle. Comte zavádí pojem altruismus v rámci svého záměru na proměnu společnosti. Cílem je dosáhnout rozumného společenského řádu, aby bylo možné dosáhnout prospěchu celého lidstva, prospěchu tzv. velké bytosti. Nejde o prospěch jednotlivce, skupiny či státu, ale o veškeré lidstvo. Aby se tak mohlo stát, musí lidé učinit altruismus principem svého jednání. Jsme povinováni upřednostňovat zájmy druhých před vlastními. Otázku po vzniku altruismu si však Comte neklade. S novými řády u vědě a v politice zavedeno bude nové náboženství. Cit náboženský temení z nejhlubší touhy lidského srdce, věděti sebe v harmonickém spojení se všemi členy lidstva, s minulými i budoucími (náboženství bezbohé). Nejvyšší bytosti jest zde lidstvo samo, le Grand-Etre; jemu věnována úcta i služba (kultus), jížto vIastní cíl samého náboženství, společenská jednota lidského plemene, blíživě se zjednává (náboženství lidskosti či humanity). Ze všech lidí však nejpravěji repraesentují lidstvo velcí mužové. I lze mluviti o positivním náboženství jakožto o uctění geniův a dobrodinců lidstva. Do podrobna stanoví [Comte] modlitby, svátosti, slavnosti, obřady a potřeby tohoto nového náboženství, jakož i hierarchii, jížto v čele stojí kněz nejvyšší, velekněz (le Grand-Prêtre) humanity; jeho sídlem bude Paříž, metropola positivního náboženství. Mravouka obsažena jest v nejvyšší zásadě: žíti pro druhého (pour autrui). Jí dává [Comte] jméno altruismus, jakožto protivu egoismu. Především žij každý pro druhé, což mu opatří úctu jich, jakožto odměnu jedině možnou za konání dobrých skutků. pozadi4 Základní pojmy •Patronát •Mecenát •Sponzoring •Charita •Altruismus •Filantropie • pozadi4 • • 02aoBaldachýn_1 pozadi4 • • 04Avčely pozadi4 • • 04ještěrka pozadi4 Základní pojmy •Patronát •Mecenát •Sponzoring •Charita •Altruismus •Filantropie • pozadi4 Základní pojmy •Patronát •Mecenát •Sponzoring •Charita •Altruismus •Filantropie • pozadi4 • • 06_Ralf_Schumacher_579713 pozadi4 • • pozadi4 Základní pojmy •Patronát •Mecenát •Sponzoring •Charita •Altruismus •Filantropie • pozadi4 Samaritánovo dilema •James Buchanan (znáte z veřejných financí) •Pomáhat někomu znamená podlamovat jeho motivaci pracovat • • •Pomáhat či nepomáhat? pozadi4 Samaritánovo dilema II. •V modelu jsou dva hráči, A a B. A představuje možného Samaritána, jehož preference jsou nastaveny tak, že chce pomáhat druhému hráči hry, který je v nouzi. Samaritán má dvě volby: •A1 – nepomáhat •A2 – pomáhat, což znamená dát hráči B jako dar 30 $ •B představuje protihráče, potenciálního obdarovaného. I on má dvě možnosti jednání: •B1 – pracovat •B2 – nepracovat pozadi4 Samaritánovo dilema •A1 – nepomáhat •A2 – pomáhat, což znamená dát hráči B jako dar 30 $ •B1 – pracovat •B2 – nepracovat pozadi4 Samaritánovo dilema •Je řešením hra s postupnými tahy? •Zde začíná hráč A samaritan3 pozadi4 Samaritánovo dilema •Zde začíná hráč B Samaritan4 pozadi4 Hra vedená prostřednictvím agenta •Hrací varianty hráčů jsou tyto: •c = nabídnutí smlouvy •~c = nenabídnutí smlouvy •a = přijetí smlouvy •~a = nepřijetí smlouvy •w = pracovat •~w = nepracovat •h = pomáhat •~h = nepomáhat •p = zaplatit agentovi •~p = nezaplatit agentovi samaritan5 pozadi4 Antické kořeny filantropie •Prométheus – první filantrop • philanthropos x philanthropa •Dobročinnost v praxi – Asklépiovy chrámy •Zrod institucí mecenátu – leitúrgie a epidoseis •Pojetí chudoby a bohatství v antickém světě –Penia x Ptochia • – pozadi4 Děkuji za pozornost •