Ekonomika organizací Seminář č. 8 Příklad 1 Cestovní kancelář má ve svém portfoliu tyto produkty, charakteristické podílem na trhu, vývojem (růstem) trhu a podílem na obratu podniku: podíl na trhu růst trhu podíl na obratu Rafty: 0,2 15% 5% Pobyty u moře: 8 9% 30% Poznávací zájezdy: 0,5 20% 10% Vysokohorská turistika: 0,3 0% 17% Zimní zájezdy (lyžování): 4 4% 20% Cykloturistické zájezdy: 3 20% 15% Expediční výpravy: 0,8 9% 3% Analyzujte tyto produkty s využitím Bostonské matice portfolia. Příklad 2 Podnik má k dispozici 2 000 000 Kč. Může je využít k výrobě produktu A nebo produktu B z výrobními náklady produktu buď 1 200 000 Kč nebo 2 000 000 Kč. Může také uložit peníze v bance, případně část kapitálu použít na výrobu jednoho produktu a zbytek pro vklad v bance. Uveďte přehled jednotlivých alternativ jednání. Příklad 3 Hotelový řetězec Holiday Inn působící na více místech v Evropě hledá nové místo pro svou další pobočku. Z předběžné analýzy vyplynulo, že v úvahu připadají 4 místa. (a[1],a[2],a[3],a[4]). Jako podstatná kriteria rozhodování - pro rozhodování podstatné stavy okolí (s[1],s[2],s[3],) - byly určeny roční dopravní náklady, mzdové náklady a daňové výhody. Výsledková matice: Roční dopravní náklady v tis. Kč Mzdové náklady Daňové výhody 1. místo 5 000 malé průměrné 2. místo 8 000 střední velmi vysoké 3. místo 7 000 vysoké vysoké 4. místo 7 000 malé vysoké Transformujte tuto výsledkovou matici na rozhodovací s využitím 5-ti bodové škály užitku a rozhodněte, kterou variantu má podnik vybrat.