Východiska reformy VS Řízení a kontrola ve veřejné správě Pojetí veřejné správy nFenomén existence státu nPraktický výkon veřejné moci nSpráva veřejných záležitostí, uskutečňovaná v rozhodující míře jako projev výkonné moci ve státě nSoučást - územní samospráva nVznik npřirozený - obce, města numělý - vyšší stupeň územní samosprávy nPrávo občanů podílet se na řízení veřejných záležitostí Pojem veřejná správa nSpráva nSpolečenské řízení uskutečňované příslušnými subjekty nVeřejná správa nOrganizační pojetí nsprávní orgány na různých stupních nFunkční pojetí npodzákonná a nařizovací činnost nstátem uložená povinnost §správa veřejných záležitostí §subjekty veřejnou správu vykonávající §orgány státu jako státní správa §orgány územní samosprávy jako územní samospráva n Trendy v pojetí české veřejné správy nDemokratizace nDecentralizace nPosilování samosprávy nParticipace občanů a veřejnosti nProhlubování právního státu nZáruky občanských a lidských práv n„Odtajnění" správy - od diskrétní k otevřené nInformující nTransparentní nVstřícná a nápomocná správě nZvyšování efektivnosti nZaměření na: nSpolečensky platné úkoly a cíle nVýsledky nÚčinnost nÚspornost nVyužívání zkušeností a metod podnikového managementu nVyužívání informačních a Komunikačních technologií nPřechod k informační společnosti Decentralizace nFiskální decentralizace nstát na obce přenese některé zajišťování veřejných statků nzajištění alokační funkce na municipální úrovni ndecentralizovaným způsobem zajištění zejména statků,z jejichž užitku těží obyvatelé na úrovni municipalit Oatesův decentralizační teorém nVýchodiska nstát nemá vždy potřebné informace o potřebách svých obyvatel npotřeby v jednotlivých lokalitách se mohou lišit nPředpoklady nheterogenita poptávkových preferencí nneexistence substituce veřejných statků nkaždá veřejná služba by měla být nposkytována útvarem řídícím nejmenší možné geografické území, na němž mohou být náklady a přínosy poskytování služby internalizovány nprincip subsidiarity Tieboutova hypotéza nUživatelé veřejných statků se stěhují do municipality, která zabezpečuje ty veřejné statky, jež preferují npředstavitelé jsou nuceni reagovat na potřeby svých občanů, aby se jim neodstěhovali do jiného města nnutnost konkurence mezi obcemi nschopnost migrace obyvatelstva nkterá je ve skutečnosti také značně omezena, jelikož lidé si nevybírají města jen podle schopnosti poskytování veřejných statků, ale také i z jiných sociálních důvodů nfinancování statků z daní z hlavy, které nemají na rozdíl od všech ostatních druhů daní distorzní účinky n(Tato daň ovšem neodpovídá principu platební schopnosti, proto je její využití značně omezené) Daňová konkurence nNashova rovnováha daňové konkurence Trendy v pojetí české veřejné správy nEfektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby, Strategie realizace smart administration v období 2007-2015 nCíl: nProstřednictvím zefektivnění veřejné správy a veřejných služeb podpořit socio-ekonomický růst ČR a zvýšit kvalitu života občanů nSlužba občanovi, princip dobrého vládnutí, efektivnost a výkonnost nKlientská orientace, naplnění očekávání občanů, flexibilita vzhledem k potřebám, hospodárnost nPřispívání ke zvyšování konkurenceschopnosti české ekonomiky a zvyšování kvality obyvatel ČR Trendy v pojetí české veřejné správy nIndikátor nspokojenost veřejnosti s fungováním veřejné správy a veřejných služeb měřená sociologickým šetřením Současný vývoj v některých oblastech nIndex vnímání korupce - Transparency International nMíra politické korupce, jaká podle názoru představitelů podnikatelské sféry a analytiků ne-Government nVyužití n2006: 17 % à 14 % (méně než polovina evropského průměru) nDostupnost n55 % (4 % pod evropským průměrem) Současný vývoj v některých oblastech nZefektivnění justice nprůměrná délka soudního řízení n Reforma veřejné správy nCíl nnaplnění určitých kritérií, uplatnění hledisek demokracie, právního státu, efektivnosti, správní kultury a etiky, decentralizace a subsidiarity nPojetí reforem veřejné správy nOdlišnosti nhledisko času nhledisko obsahu §vysoce vyspělé země evropské a zámořské §země středo- a východoevropské, které až do počátku 90. let byly součástí socialistického bloku Vývoj správních reforem nNepřináší trvalé uspokojení nNikdy nekončící proces nOdlišné vnímání společností nCentralizace a decentralizace nByrokracie nNew Public Management nVeřejná správa nVeřejná služba nVrchnostenský charakter nObčané - uživatelé a nikoli vlastníci zboží a služeb nPasivní příjemce nAktivní účast – demokratický princip Good Governance n Dělat správné věci - zvyšovat kvalitu života Dělat věci správně - kvalitně, levně, včas Dělat správné věci správně Snahou je zvětšovat průnik Tlak řídíme například pomocí BSC Tlak řídíme například pomocí CAF (Umět řídit strategii) (Umět řídit operativu) Základnu tvoří: Respektovat zásady trvale udržitelného rozvoje. Znát možnosti a podmínky – zdroje, závazky, majetek, vztahy, pozice …. Komunikovat a zapojovat veřejnost do rozhodování (Místní Agenda 21, Zdravé město). Respektovat etické principy – poctivost, otevřenost, průhlednost, nekorupčnost … Mezinárodní trendy v reformování veřejné správy nkvalita a efektivita veřejné správy - spolupráce se soukromým sektorem nplnění strategických plánů a indikátorů pro zkvalitnění správy s politickou prioritou nzvýšení potenciálu státní správy nkvalifikace úřednického personálu ntransparentnost a přístupnost občanům nracionální decentralizace na základě principu subsidiarity SIGMA nSupport for Improvement in Governance and Management in Central and Eastern European Countries nspolečný program OECD a programu Phare nRotterdam, květen 1997 nPrincip benchmarkingu Seznam klíčových faktorů podle rotterdamského dokumentu nPolitická vůle a podpora norgán odpovědný za plánování a koordinaci - umístěn co nejblíže k premiérovi a vládě nStrategický přístup nmusí mít celkovou strategii nPromyšlený postup nZavádění inovací vyžaduje již existující náležitý administrativní systém Historie a východiska reformy české veřejné správy nSprávní reforma v habsburské monarchii nPol. 18. stol. nProhlubování centralistického modelu správy nStadionovo obecní zřízení n1.pol. 19. stol. nsvobodná obec je základem svobodného státu nvymezení působnosti municipalit §samostatná (přirozená) §Přenesená nkategorie statutárních měst nobecní výbor (zastupitelstvo) nobecní představenstvo (rada) nOktrojovaná ústava (Stadionova) n1849 nstátní správa na úrovni zemí, krajů a okresů Historie a východiska reformy české veřejné správy nObdobí mezi lety 1850-1918 n1855 reorganizace správní činnosti nnávrat k absolutismu n1860 zrušeny kraje nrozšiřování pravomocí okresních hejtmanství n1907 zavedení všeobecného, rovného a tajného hlasovacího práva Historie a východiska reformy české veřejné správy nZákon č. 11/1918 Sb. - recepční zákon nZákon o zřízení samostatného státu československého nReforma veřejné správy z roku 1920 nZákon o zřízení župních a okresních úřadů č. 126/1920 Sb. nvnitřní správu na území republiky měly vykonávat župní (župan) a jím podřízené okresní úřady (okresní náčelník) ntoto zřízení nebylo realizováno nRestrikční zákon 286/1924 Sb. nZredukování veřejných zaměstnanců o 10 % Historie a východiska reformy české veřejné správy nReforma veřejné správy v roce 1927 nZákon č. 125/1927 Sb. o organizaci politické správy nzemě a okresy nZemě Česká nMorava a Slezsko à Země Moravskoslezská nSlovenská nPodkarpatskoruská nzemské úřady (zemský prezident) njmenován prezidentem republiky nokresní úřady (okresní hejtman) njmenován ministrem vnitra npodřízen ministru vnitra a zemskému prezidentu Historie a východiska reformy české veřejné správy nÚstava z roku 1948 nústavní zákon č. 150/1948 Sb. nÚstava 9. května nNárodní výbor - nositel a vykonavatel státní moci nSprávní soustava nkrajské zřízení (celkem 19) nokresy (na území České republiky nárůst ze 154 na 180) nObce nVláda njmenovaná prezidentem republiky npředseda, náměstci, ministři a státní tajemníci Historie a východiska reformy české veřejné správy nÚstava z roku 1960 a nový zákon o národních výborech nhospodářství - vážné strukturální problémy nměl být zahájen přechod ke komunistické společnosti nZákon č. 36/1960 Sb. nnové územní rozčlenění státu nsnížení počtu krajů z 19 na 10 nsnížení počtu okresů §v českých zemích ze 180 na 76 §na Slovensku ze 111 na 32 noslabení některých tradičních center (Olomouc, Zlín, Pardubice) Historie a východiska reformy české veřejné správy nVeřejná správa po roce 1968 nústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci ndobrovolný svazek rovnoprávných států českého a slovenského národa nNejvyšší orgán státní moci a jediný zákonodárný sbor - Federální shromáždění nSněmovna lidu - 200 nSněmovna národů - 150 §75 - Česká socialistická republika §75 - Slovenská socialistická republika nSněmovny rovnoprávné nPřímá volba poslanců Východiska reformy veřejné správy po roce 1989 nČeskoslovenská federativní republika nzákon č. 293/1990 Sb., o změně ústavního zákona o československé federaci a o zkrácení volebních období národních výborů nvláda federální nvlády dvou republik n3 úrovně státní správy nKrajská nOkresní nMístní nPrincipy ndecentralizace státní správy nzrušení systému národních výborů nvytvořením samosprávných obcí Východiska reformy veřejné správy po roce 1989 nNávrh reformy územní správy n2 etapy n1. etapa nZrušení krajských národních výborů do 31.12.1990 nVytvoření racionální dvoustupňové soustavy nÚkoly nzákon o obcích n367/1990 Sb. o obcích nzákon o volbách do obecních zastupitelstev n368/1990 Sb. o volbách do zastupitelstev v obcích nzákonnou úpravu postavení a působnosti druhého stupně územních orgánů státní správy n425/1990 Sb., o okresních úřadech nzákon o hl. městě Praze n418/1990 Sb., o hlavním městě Praze Důvod realizace reformy veřejné správy nnízký stupeň decentralizace a dekoncentrace npřenos působností ze státní správy na samosprávu npřenos působností z vyšších orgánů veřejné správy na nižší nnízká úroveň horizontální koordinace nvysoká míra přerozdělovacích procesů přes státní rozpočet nmalá efektivnost výkonu veřejného sektoru nnízká účinnost používaných forem, nástrojů a metod řízení ve veřejné správě nmalá systémovost ve veřejné kontrole nDonucovací funkce nPoznávací funkce nneexistence koncepčně propracovaného systému přípravy pracovníků ve veřejné správě npracovněprávní postavení nOdměňování Reforma veřejné správy nOblasti reformy nústřední veřejné správa núzemní veřejné správa nřízení kvality ve veřejné správě nPrincipy reformy npřiblížit veřejnou správu jako službu občanovi npřesun kompetencí z centrální úrovně státní správy na regionální a místní úrovně nzvýšení efektivnosti výkonu ústřední státní správy npoložit základy pro vytvoření stabilní, apolitické a profesionální veřejné správy nprosazování moderních informačních a komunikačních technologií a systémů Úrovně reformy veřejné správy nmodernizace ústřední státní správy nreforma územní veřejné správy nreforma kvality veřejné správy nreforma postavení zaměstnanců ve veřejné správě