Interní audit Řízení a kontrola ve veřejné správě Geneze úlohy interního auditu nHistorie auditu je prastará a úzce souvisí s rozvojem účetnictví nObě metody používali italští kupci a obchodníci npro evidování majetku nochranu před zcizením, a to zejména na základě podvodů a omylů v nesprávné evidenci n Význam slova audit nv latině nslyšení, poslouchání, dozvídání se nauditoři informovali ve starém Římě senát o výši státního majetku nv angličtině nrevize, kontrola účtů nLawrenc B. Sawyer naudit je v podstatě kritická analýza, která umožňuje ověřovat informace dodané podnikem a hodnotit operativní činnosti a systémy při jejich předávání Rozvoj účetnictví vs. rozvoj auditu nzáklad povinného auditu nověření rozvahy již ke konci 19. století v Anglii (externě) nrostoucí velikost podniků znamenala zvýšené riziko omylů a podvodů a vyžadovala, aby správnost účetnictví byla posuzována ninterními pracovníky – auditory njiž před 2. světovou válkou vyvstala nutnost posunout službu interního auditu k zvláštnímu typu podpory řízení podniku Institucionalizace interního auditu n1941 založen v New Yorku Institut interních auditorů nod této doby stoupá význam i postavení interního auditu v rámci organizační struktury nsvé místo nachází vedle nejvyšší řídící úrovně s cílem nsloužit stále lépe vedení podniku jako nástroj pro dosažení efektivnosti řízení podniku ntoto postavení zaručuje internímu auditu nezávislost a zároveň ho vystavuje velké nedůvěře ndo ČR dorazil audit s 40letým zpožděním (ČIIA) Tradiční definice auditu nInterní audit je nezávislá vyhodnocovací funkce zřízená v organizaci pro zkoumání a vyhodnocování její činnosti jako služba organizaci nhlavním cílem je napomáhat členům organizace při efektivním plnění jejich úkolů npro tento účel jim audit poskytuje analýzy, hodnocení, doporučení, konzultace a informace o posuzovaných činnostech npodpora kontrolní činnosti v mezích rozumných nákladů Moderní pojetí interního auditu nInterní audit nnezávislá, objektivní, ujišťovací a konzultační činnost nzaměřená na přidanou hodnotu a zlepšení provozu organizace npomáhá organizaci dosáhnout její cíle §zavádí systematický metodický přístup k hodnocení a zlepšení efektivnosti řízení rizik, řídících a kontrolních procesů n Principy auditu nnezávislost nnikoli sledování, jak se druzí dopouštějí chyb, ale vnitřní přístup nnikoli konfrontace, ale podpora nnikoli náprava provedených chyb, ale účast nobjektivnost nnutnost, vnitřní přístup založený na schopnostech nujištění ninterní auditor je profesionál, managementu předkládá názor na obecnou či specifickou složku řídícího systému Principy auditu nporadenství nnestačí pouze změřit velikost mezery v systému, ale navrhnout, jak ji překlenout nebo příště předejít jejímu vzniku budováním řídícího kontrolního systému npřidání hodnoty norganizace existují proto, aby vytvářely hodnotu nebo užitek vlastníkům, klientům nebo ostatním ntoto pojetí zakládá účel jejich existence ninterní auditoři mohou ve formě konzultace, doporučení, auditorské zprávy nebo v jiných produktech poskytnout informace pro pochopení a zhodnocení rizika Principy auditu nřízení rizika, přispění k efektivnosti řízení a kontroly nprocesy „řízení rizika“ zavádí management npři těchto strategiích je interní auditor na straně konzultanta a „pomáhá“ nřídící a kontrolní procesy pak mají zajišťovat, aby byla rizika v toleranci ninterní auditor monitoruje a vyhodnocuje vnitřní kontrolní systém ntak přispívá k efektivnosti řízení a kontroly EU a interní audit a finanční kontrola ve veřejné správě nDokument o strategii a zpráva Evropské komise o pokroku, jehož na cestě k přistoupení dosáhly jednotlivé kandidátské země Požadavky Evropské komise nV oblasti finanční kontroly, kde sbližování legislativy ve většině zemí výrazně pokročilo nmusí kandidáti své snahy zaměřit na zavedení adekvátních systémů interní kontroly a veřejných auditů naby bylo možné získat unijní prostředky nmusí být zajištěn kvalitní systém jejich řízení a kontroly nzemě musí posílit administrativní struktury na ochranu finančních zájmů Společenství Standardy interního auditu nSPPIA nINTOSAI nGAGAS SPPIA nStandards for the Professional Practice of Internal Auditing nStandardy pro profesionální praxi interního auditu nAuditor nznalosti, dovednosti a další schopnosti potřebné pro plnění svých úkolů nprovádět s náležitou profesionální péčí nnevyžaduje splnění specifických nároků na vzdělání jako po externích auditorech nmožnost získat diplom CIA Principy SPPIA nPředstavenstvo a vrcholný management nposlání a cíle nVrcholný management nŘízení dalších úrovní managementu nAuditor interní součástí subjektu nAuditor smí radit, ale ne utvářet nAuditor je nezávislý INTOSAI nInternational Organization of Supreme Audit Institutions nMezinárodní organizace nejvyšších kontrolních institucí Cíle INTOSAI nÚčetnictví a odborné standardy nZajistit silné, nezávislé a multidisciplinární nejvyšší kontrolní úřady nVytvořit institucionální kapacity nVzájemné sdílení znalostí a služeb nModelování systému s regionálními odlištnostmi GAGAS nGenerally Accepted Government Auditing Standards nGovernmnet Auditing Standards nYellow Book nObecně platné standardy pro auditing ve veřejné správě Interní audit podle zákona § 28 až 31 nZ ustanovení § 25 odst. 1 a 2 zákona je vedoucí orgánu veřejné správy povinen zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který zahrnuje kromě řídící kontroly také interní audit nInterní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy n Interní audit podle zákona § 28 až 31 nInterní audit zajišťuje norganizační útvar nzaměstnanec, pověřený výkonem interního auditu nZákladní požadavky na postavení IA npřímé podřízení orgánu veřejné správy nfunkční nezávislost (na činnosti, které audituje) nvyloučit pravomoc a odpovědnost za auditovanou oblast norganizační oddělení od výkonných a řídících struktur Interní audit podle zákona § 28 až 31 nzákon připouští výjimku z povinnosti vytvořit interní audit nu subjektů, kde existuje malá pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky + stupeň obtížnosti a struktura vnitřního řízení, povaha zajišťovaných úkolů nu obcí, majících méně jak 15 000 obyvatel (jsou povinny zajistit funkci IA přijetím jiných dostatečných opatření – nejsou blíže specifikována) n Interní audit podle zákona § 28 až 31 nplánování interního auditu §střednědobý (3-5 let, aktualizovaný) §východiska §stanovení auditorských oblastí §stanovení oblastí prioritního významu na základě analýzy rizik §roční §kapacitní východiska na jednotlivé akce §rozpis plánovaných auditorských akcí §rozpis metodické činnosti a ostatních aktivit n Interní audit podle zákona § 28 až 31 npodávání zpráv no svých zjištěních z provedených auditů s doporučením nk přijetí opatření k nápravě nk předcházení nebo zmírnění rizik nke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému nroční zprávu o činnosti interního auditu se zhodnocením úrovně vnitřního kontrolního systému Stručný obsah zákona o přezkumu zákon č. 420/2004 Sb. nstanoví předmět, hlediska, postup a pravidla uplatňovaná při přezkoumání hospodaření nstanovuje práva a povinnosti jak kontrolorů, tak i práva a povinnosti ÚSC npředmět přezkoumání noblasti dotýkající se plnění příjmů a výdajů rozpočtu nnáklady a výnosy podnikatelské činnosti nhospodaření a nakládání s prostředky poskytovanými z Národního fondu nprostředky ze zahraničí nvyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům krajů ndalší důležité oblasti podléhající přezkoumání hospodaření nnakládání s majetkem ve vlastnictví územního celku nnakládání a hospodaření s majetkem státu nzadávání a uskutečňování veřejných zakázek nstav pohledávek a závazků a nakládání s nimi nzastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob núčetnictví vedené územním celkem noblasti přezkoumání se ověřují z hlediska ndodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy no finančním hospodaření územních celků no hospodaření s jejich majetkem no účetnictví a o odměňování nověření souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem ndodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci nvěcná a formální správnost dokladů o přezkoumávaných operacích Dílčí přezkoumání nzaveden novou právní úpravou s cílem nzvýšení účinnosti kontroly územních celků nzvýšení efektivnosti jejího výkonu ndalší role nv principu předcházení a vyvarování se chyb a nedostatků zjišťovaných při přezkoumání hospodaření nmožnost územním celkům zjištěné chyby a nedostatky odstranit ndo konce roku ntak, aby již nemusely být řešeny při konečném přezkoumání ndílčí přezkoumání lze provést u všech územních celků npovinné je pouze u nobcí nad 800 obyvatel nobcí, které vykonávají tzv. hospodářskou činnost nu dobrovolných svazků obcí Závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření nmusí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání nnebyly zjištěny chyby a nedostatky (závěr A) nbyly zjištěny chyby a nedostatky, které nemají závažnost nedostatků uvedených v § 10 odst. 3 písm. c) zákona o přezkoumávání hospodaření (závěr B) nbyly zjištěny nedostatky, spočívající nv porušení rozpočtové kázně (závěr C1) nv neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví (závěr C2) nv pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy (závěr C3) nv porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními předpisy (závěr C4) nv neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky (závěr C5) nnevytvoření podmínek pro přezkoumání (závěr C6) Audit nFinanční audit nvýsledkem je auditorská zpráva nje nad rámec požadavků zákona o obcích a o přezkumu hospodaření nje zaměřen na ověření věrného zobrazení nstavu majetku a závazků nfinanční situace nvýsledku hospodaření a účetnictví nVýkonnostní audit nzaměřuje na ukazatele, které v podnikatelské oblasti měří zisk, tedy hospodárnost, účelnost a efektivitu nje nad rámec požadavků zákona o obcích naudit peněžně vyjádřených hodnototvorných činností nvalue-form-money audit = performance audit ncílem tohoto auditu je porovnání vybraných ukazatelů se standardy nprovádí se tehdy, přeje-li si obec demonstrovat občanům §Účelné §Hospodárné §efektivní využívání veřejných prostředků nprovádí se na základě existujících měřítek nebo kritérií výkonnosti Účetní jednotky, které mají povinnost auditu ze zákona audit Zákon o auditorech nZákon 93/2009 Sb., o auditorech a změně některých zákonů (zákon o auditorech) nupravuje postavení a činnost nstatutárních auditorů nauditorských společností nasistentů auditora npůsobnost Komory auditorů ČR nRady pro veřejný dohled nad auditem Vydávání auditorského oprávnění nMagisterské nebo bakalářské vysokoškolské vzdělání nZpůsobilost k právním úkonům nBezúhonnost n3 roky praxe na pozici asistenta auditora nNesmí vykonávat podnikatelskou činnost Auditorská zkouška nvšeobecná účetní teorie a zásady nprávní požadavky a standardy vztahující se k přípravě núčetní závěrky a konsolidované účetní závěrky nmezinárodní účetní standardy nfinanční analýza nnákladové a manažerské účetnictví nřízení rizik a vnitřní kontrola provádění povinného auditu a profesní znalosti nprávní požadavky a profesní standardy vztahující se k povinnému auditu a statutárním auditorům nmezinárodní auditorské standardy, případně další auditorské standardy vydané Komorou, nprofesní etika a nezávislost Orgány Komory nsněm nvýkonný výbor a prezident Komory ndozorčí komise nkárná komise Rada pro veřejný dohled nad auditem nvykonává veřejný dohled nad výkonem auditorské činnosti a činností Komory v rozsahu stanoveném tímto zákonem nrozhoduje o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech PO a FO, pokud tak stanoví tento zákon