Ohrožené skupiny na trhu práce ageismus Ageismus •Ageismus je ideologie založená na sdíleném přesvědčení o kvalitativní nerovnosti jednotlivých fází lidského životního cyklu manifestovaná skrze proces systematické, symbolické i reálné stereotypizace a diskriminace osob a skupin na základě jejich chronologického věku a/nebo na jejich příslušnosti k určité generaci.” •Vyšší věk – nejčastější důvod pro diskriminaci na pracovních trzích. • • •Vidovicová Prognózy •BRUSEL / 14:23, 07. 07. 2010 „Podle prognóz se má v Evropě počet lidí v důchodu ve srovnání s těmi, kteří jejich důchody financují, do roku 2060 zdvojnásobit“ •V roce 2008 připadali 4 lidé v produktivním věku (15–64 let) na každého občana EU ve věku 65 a více let. Do roku 2060 by měl podle průzkumů tento poměr klesnout na 2:1 (evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování László Andor) •Střední prognóza ČSÚ – 2050 – zdvojnásobení počtu obyvatel ve věku 65 let ÞZátěž pro zdravotnictví, systém starobních a invalidních důchodů + podstatné změny na trhu práce (nabídka pracovní síly) Þ"Máme na výběr mezi chudšími důchodci, vyššími důchodovými příspěvky, nebo lidmi, kteří budou pracovat více a déle. • Věková struktura populace ČR Pramen: Stratilová podle VŠPS 2002 - 2007 , 2008 K 31.12. 2008 – 21,04 %, 2009 – 20,8 %, ČSÚ, Statistické ročenky Podíl 50-64 letých na celkové pracovní síle Pramen: Stratilová podle VŠPS 2002 - 2007 , 2008 Pramen: ČSÚ Věk odchodu do důchodu (ČR) •U pojištěnců narozených po roce 1968 •Muži – 65 let •Ženy 62 (4 děti), 63 (3 děti), 64 (2 děti), 65 (1 nebo 0) •+ získání potřebné doby pojištění 25 let (cíl 35 s náhradními dobami, 30 let bez náhradních dob) Průměrný věk odchodu do důchodu (2008) •EU (27) 61,4 •EU (25) 61,3 •EU (15) 61,5 •ČR 60,6 % •Min FR 59,3 (Malta, Chorvatsko) •Max Island 64,4 (Norsko, Švédsko, Nizozemí) •V roce 2008 byl průměrný věk odchodu do důchodu v Evropské unii 61,4 roku, přitom v Japonsku to bylo 70 let a v USA, největší ekonomice světa 65 let. Zdroj: Eurostat, Average Exit from the Labour Market TER3697ed_MDF70514 Postavení starších osob na trhu práce •Zaměstnanost: •Mimořádný pokles počtu pracujících v nejmladším produktivním věku (15-24 let) •Nízký podíl pracujících s částečným pracovním úvazkem •Zvýšení míry zaměstnanosti v důsledku prodlužování věkové hranice nároku na důchod (55 – 64 letých: 1993 19 %, 2000 25,3 %, 2005 44,7 %) Analýza MPSV, 1. pol 2009 Tab. 1 Míra zaměstnanosti 15-64letých a 55-64letých v členských zemích EU (v %) Charakteristika starších osob •Nízká informační gramotnost •Znalost cizích jazyků •Negativní přístup většiny starších pracovníků k dalšímu vzdělávání •Zdravotní stav, •Postoj k práci •X •Vyšší zodpovědnost a loajalita •Spolehlivost •Nižší fluktuace, časová flexibilita • • Postoje zaměstnavatelů ke kvalifikaci starších zaměstnanců •Preferují aktuálnost vzdělání a praxe •Neochota investovat prostředky do vzdělávání zaměstnanců v předdůchodovém věku •„Bylo vám už padesát? Tak to máte smůlu“ (Brněnský deník 18. 5. 2007: 10) Strategie nezaměstnaných •„ti, kdo ztratili svá zaměstnání v důsledku propouštění (jako přebyteční), ji nacházejí obtížněji než ti, kdo ze svého posledního zaměstnání odešli dobrovolně“ (Mareš, Sirovátka, 2003) •Předčasný odchod do starobního důchodu se stává individuální strategií, jak se vyhnout nezaměstnanosti, nebo firemní politikou, jak se „zbavit“ starších zaměstnanců (Vidovicová, 2006) TPSD se zvyšuje 2001 (220 tis.), 2009 (380 tis.) Důvod pro setrvání v zaměstnání •Ekonomická motivace (nárok a úroveň důchodů, omezení výše předčasných důchodů, souběh důchodů a pracovní činnosti, apod..) V ČR pouze motivace na straně nabídky x zaměstnavatelé •Potřeba kontaktu s lidmi •Potřeba užitečnosti Předčasné důchody •Nejvýše tři roky před dosažením statutárního důchodového věku, min doba pojištění 25 let. (Redukce procentní výměry O,9 % vyměřovacího základu za každých započatých 90 dnů zbývajících do dosažení nároku na plný důchod •Trvalé x dočasně krácené (do 2004) •Rychlý růst od roku 1996 (18 %), 2000 a 2001 (50 %) •Vysoká míra příjmové solidarity •http://www.mesec.cz/clanky/jak-na-vypocet-starobniho-duchodu-pro-rok-2010/ Příklad •Při nároku 10.000,-, činí předčasný důchod 8.497,- Kč •Při průměrné délce života mužů, která je kolem 74 let, a průměrném desetitisícovém důchodu , ho předčasný odchod do penze za rok připraví o 18 036 korun. Pokud by se dožil dalších alespoň čtrnácti let, bylo by to celkem 252 504 korun. •Osoby, které mají nárok na předčasný starobní důchod, si podle zákona o důchodovém pojištění nemohou vydělávat peníze jinou výdělečnou činností. Přesluhování •Kdy je nejvýhodnější požádat o starobní důchod při přesluhování? Záleží na tom, jak dlouho bude člověk žít. • FP24a.jpg http://fpweb.ihned.cz/c1-30326520-kdy-pozadat-o-duchod-pri-presluhovani Sociální exkluze osob starších 50 let z trhu práce Nezaměstnaní starší 50 let (26,8 %), MPSV, 2009 Problém dlouhodobé nezaměstnanosti, neúčinná APZ – kvóty – 25 % uchazečů, poddimenzování systému Dle ÚP – nejrizikovější skupiny (zejména u kumulace handicapů) Vznik nezaměstnanosti starších osob podle teorie LK Další snížení lidského kapitálu Nedostatek motivace se vzdělávat Přístup státu k řešení kvalifikace •ÚP, APZ •Další vzdělávání (zaměstnavatelé x osoby starší 50let x stát) •Flexibilita Politika trhu práce a zaměstnanosti •Zákon č. 435/2004 Sb: •Starší 50 let jsou řazeni mezi skupiny, které potřebují zvýšenou péči •Nárok na delší podpůrčí dobu v nezaměstnanosti Národní soustava kvalifikací •http://www.narodni-kvalifikace.cz/ Politika stárnutí populace •Národní program přípravy na stárnutí 2008-2012 http://www.mpsv.cz/cs/5045 •Rada vlády pro seniory – vytvořit podmínky pro zdravé a aktivní stáří a aktivní zapojení osob do ekonomického a sociálního rozvoje společnosti. •Strategické směry •Aktivní stárnutí •Prostředí a komunita vstřícná ke stáří •Zlepšení zdraví a zdravotní péče ve stáří •Podpora rodiny a pečovatelů •Podpora participace na životě společnosti a ochrana lidských práv • Zelená kniha o důchodech •„Přiměřené a udržitelné důchody pro občany EU“ •Jaká jsou hlavní témata diskuse? •Z obecného cíle dosáhnout přiměřených, udržitelných a spolehlivých evropských důchodových systémů vyplývají tři hlavní témata: •Zaprvé, jak lze na úrovni EU co nejlépe podpořit členské státy v jejich úsilí nalézt rovnováhu mezi odpracovanými roky a roky v důchodu, přičemž je třeba vzít v úvahu strukturální změny ve společnosti, na trhu práce a rostoucí naději dožití. Toto úzce souvisí se strategií Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění. •Zadruhé, jak odstranit překážky mobility pro pracovníky i kapitál, které jsou výsledkem uspořádání důchodových systémů, včetně doplňkových důchodových systémů. •Zatřetí, jak zajistit, aby důchodové systémy byly spolehlivé nyní i v budoucnu. Budeme se zabývat otázkou, jak zmírnit rizika a nestabilitu pro pracovníky i důchodce. Rádi bychom zabezpečili, aby fondové důchodové systémy byly zajištěné a aby v nich existovala vhodná rovnováha mezi jejich efektivitou a spolehlivostí. • Politika zaměstnanosti – shrnutí problémů •Nedostatečně účinná APZ vůči starším uchazečům •Nízké využívání forem částečných úvazků •Skupině starších 50 let není v legislativě s výjimkou zákona o zaměstnanosti věnována pozornost •Nízká účast na vzdělávání (nízká motivace a sebedůvěra) •Chybějící finanční stimuly pro zaměstnavatele, upřednostňování mladších pracovníků •VUPSV, 2007 Hlavní směry •VZDĚLÁVÁNÍ STARŠÍCH OSOB •EKONOMICKÉ ZVÝHODNĚNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ STARŠÍCH OSOB – snížení odvodů zaměstnavatelů, dotace při zaměstnání nez. SO, umožnění zkrácení pracovní doby bez vlivu na výši budoucího důchodu, zvýhodnění přesluhování • Dobrá praxe – (zaměstnavatelé) Vzdělávání starších zaměstnanců Úprava pracovních podmínek starších zaměstnanců Podpora zaměstnavatelů Podpora zaměstnávání + CŽV http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_remr.pdf Děkuji za pozornost J