HUMAN RESOURCES AUDIT / TAX / ADVISORY Jak přežít výběrové řízení Eva Straková, HR Supervisor 4. listopadu 2010 KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 2 * Výběrové řízení od A do Z: • –1. Zdroje vyhledávání práce – –2. Životopis, motivační dopis • –3. Jak může vypadat Assessment centrum • –4. Interaktivní část AC • –5. Interview – – Jak přežít výběrové řízení Agenda KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 3 * Internet: www.jobs.cz, www.jobpilot.cz, www.tvojekariera.cz * Inzerce: noviny, speciální přílohy (Kariéra v HN, Zaměstnání v MF Dnes) * Škola: nástěnky, přednášky, servery pro studenty * Studentské organizace: AIESEC, IAESTE * Personální agentury * Veletrhy pracovních příležitostí (i virtuální) * Reference od známých Zdroje vyhledávání práce KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 4 Životopis •Co by měl obsahovat: • * Osobní údaje: jméno, adresu, telefon, e-mail * Vzdělání: od nejvyššího k nejnižšímu * Pracovní zkušenosti: od současné k minulým. Je důležité zmínit společnost, název pozice, od kdy do kdy tam uchazeč pracoval, pracovní náplň * Dovednosti: znalost cizích jazyků, PC dovednosti, absolvované kurzy, řidičský průkaz * Ostatní: zájmy, členství v organizacích apod. * Fotografie: není povinnou součástí, ale doporučenou • • • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 5 Životopis • Co nemusí obsahovat: • * Věk či datum narození * Rodinný stav * Údaje o zdravotním stavu • • Co by neměl obsahovat: • * Příliš detailní osobní informace o kandidátovi * • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 6 Životopis „jak ANO“ - ukázka KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 7 Životopis „jak raději NE“ • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 8 Životopis – střípky * Nejdůležitější hobby mám zvířata – studuji hlemýždě zahradní * Můj zdravotní stav je dobrý, přesto přes zimní období svou imunitu podporuji přípravky Calibrum a Imudon, na jaře užívám železo a magnesium * Disponuji celkem zajímavým mozkem * Držitel oprávnění Přísně tajné * Angličtina – mírně pasivní * Manželství je bezproblémové, za 20 let bez větší krize * Když mi bylo 8 let, narodil se mi bratr. Zpočátku jsem žárlil, pak jsem si ale uvědomil, že mohu trénovat svou nesobeckost a pečovat o něj! * Rozvedený, s vyřešenou minulostí a pravidelně pečující o potomky KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 9 Motivační dopis •Co by měl obsahovat : • * adresa, komu je dopis určen a datum * oslovení, komu je dopis zasílán * název pozice, o kterou se ucházím * vyjádření zájmu o danou pozici * zdůvodnění, proč jsem vhodným uchazečem * poděkování za přijetí žádosti * podpis, kontakt – především e-mailový a telefonický •Jaký by měl být: • * psaný ve větách * maximálně na 1 stranu, stačí ½ * formální, oficiální a věcný * alespoň trochu originální, psaný vlastními slovy * ne přepsaná šablona s frázemi, pouze doplněná podpisem KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 10 Jak může vypadat Assessment centrum * AC = Assessment centrum – co to je? * diagnosticko-výcvikový program * hodnocení v týmu lidí s podobným profilem a předpoklady pro práci * použití: výběr pracovníků / předpověď budoucího výkonu * délka: AC obvykle probíhá 1-2 dny (v extrémních případech 4-5 dní) * KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 11 Obsah AC (příklady) * Pohovory * Individuální úkoly * Skupinové diskuze * Případové studie * Testy schopností * Testy osobnosti * Sebeprezentace • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 12 KPMG Česká republika: výběrové řízení •Proces výběrového řízení: 1.Vyplnění on-line formuláře, zaslání CV a motivačního dopisu 2.Pozvánka na testovací část (on-line výkonové testy, test z anglického jazyka, esej) 3.Interaktivní část Assessment centra 4.Pohovor (manažeři, zástupci HR oddělení) 5.Nabídkový dopis, návrh pracovní smlouvy • •Výběrová řízení na absolventské pozice probíhají zejména na jaře •(únor – květen); výběrová řízení do Poradenských oddělení •probíhají průběžně dle potřeb oddělení. • • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 13 Interaktivní část AC – ukázka zadání * Diskuze: „Entropa“ Davida Černého •Jistě jste zaznamenali události poslední doby a možná máte chuť se k nim •vyjádřit. Vaším následujícím úkolem je po rozdělení do 2 skupinek pročíst •si zadání a především po diskuzi najít během 15 minut odpověď na 3 otázky, •které najdete pod textem. Po sloučení do velké skupiny se během dalších •20 minut dohodněte na společných závěrech, které budete později během •5 minut prezentovat. • •Otázky 1.Byl David Černý tím správným autorem pro vytvoření takovéto plastiky? 2.Jak byste postupovali vy jako zástupci země, která je na plastice znázorněna „nevhodně“? 3.Jak byste charakterizovali dvě vámi vybrané země EU (je na vás, jaký způsob zvolíte)? • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 14 Interaktivní část: ukázka zadání: In-Basket KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 15 Interaktivní část: ukázka zadání: Case study KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 16 Interaktivní část AC – co hodnotíme? * zapojování do diskuse * návrhy vlastních řešení * zvažování všech souvislostí * prostor ostatním * hledání kompromisů * umění rychle přehodnotit priority * trvalá snaha o dosažení cíle * podpora společného řešení * spolupráce s ostatními členy týmu a jejich role v týmu * směřování k cíli * úroveň vyjadřování (srozumitelnost, výstižnost a věcnost vstupů) * strukturovanost * gestikulace, mimika, oční kontakt * • * Přiměřená gestikulace, udržování očního kontaktu Používání spisovných výrazů, výstižná a jasná sdělení Schopnost vyjadřovat své názory a postoje Snaha zapojit se do úlohy a přiměřená aktivita po celou dobu programu Dodržování společenských, etických a firemních cílů v souladu s obchodními aktivitami Prostor k diskusi i pro ostatní členy týmu, rozvíjení diskuse Spolupráce s ostatními členy týmu Co je hodnoceno při AC negativně? Pasivita, nezapojení se do programu Nadměrná aktivita Omezení prostoru ostatním členům týmu Postupné opadávání aktivity Vyvolávání konfliktů, neústupnost, arogance Nedodržování společenských, etických a firemních cílů Přehlížení fakt a daných informací Používání hovorových výrazů Nestrukturovanost projevu Neudržování očního kontaktu Přehnaná nebo žádná gestikulace KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 17 DEN „D“ * Včasný příchod * Pohodlné oblečení * Pozorně poslouchejte / čtěte všechny instrukce * Nepropadejte panice – pokud jeden z úkolů nezvládnete, nic se neděje * Vaši kolegové nejsou soupeři – pokud bude celá skupina pracovat dobře, všichni můžete uspět * Ptejte se, snažte se získat maximální množství informací * Buďte přirození, ukažte svůj zájem a motivaci • KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 18 Interview • * Struktura * První dojem * Tipy KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 19 Interview - struktura pohovoru 1.Úvod, Ice-breaker 2.Program pohovoru, časový rámec 3.Zjištění, co uchazeč ví o firmě a o pozici 4.Doplnění informací, které uchazeč nevěděl 5.Přezkoumání informací (CV, motivační dopis) 6.Posouzení předpokladů uchazeče pro danou pozici 7.Zjištění motivace, zájmu o pozici 8.Technické informace: termín nástupu, očekávaná výše mzdy, forma úvazku… 9.Prostor pro dotazy 10.Informace o dalším postupu výběrového řízení 11.Závěr KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 20 * •Šanci udělat první dojem máte pouze jednu. •První dojem se získá za 2 – 7 vteřin. • •Na vyvolání určitého dojmu se podílí: * 55% náš vzhled * 38% naše řeč a hlas * 7% obsah sdělení * * * * * Interview KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 21 Interview – doporučení * Zjistit si informace o firmě / o pozici * Přijít včas * Být dobře naladěn * Ukázat, že o tuto práci hodně stojím * Být si vědom konkurence a chtít zaujmout * Pamatovat si, co jsem o sobě sdělil v CV * Připravit si dotazy * Být SÁM SEBOU ! KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 22 Interview – doporučení * Nepodceňovat se * Nenechat se vyvést z míry / překvapit * Neskákat do řeči * Hovořit strukturovaně * Odpovídat na to, na co jsem dotazován * Nebát se zeptat * Nebát se požádat o zopakování/ zpřesnění otázky KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 23 • • • •Děkuji za pozornost. KPMG-LOGO-BLACK_150 FY04 Brand Gradient Line ‹#› 24 Kontaktní údaje: • • •Eva Straková • •E-mailový kontakt: •estrakova@kpmg.cz • • * • • •HR Supervisor • •KPMG Česká republika, s.r.o. •Pobřežní 1a •186 00 Praha 8 • •Tel: +420 222 123 530 •www.kpmg.cz • •