Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení nTypologie cílů organizace nVztahy mezi cíli, členění cílů nCílové konflikty nNástroje řízení nManažerské techniky Cíle organizace jsou požadované stavy, o které tato organizace usiluje. Vrcholovým cílem podniku v tržní ekonomice je dlouhodobá maximalizace zisku Vrcholové cíle organizací veřejné správy jsou zpravidla odlišné (např. zajištění příslušné služby obyvatelstvu)! Nejčastěji sledované cíle podniku jsou: • zajištění zisku nebo rentability • co nejvyšší obrat • ovládnutí trhu, pozice na trhu • dlouhodobé zajištění podniku - uložení majetku, zdroj výdělku • zajištění pracovních míst - sociální odpovědnost • důraz na nezávislost podniku • zajištění ochrany životního prostředí atd. Více cílů = svazek cílů = cílový systém = cílová funkce Základní členění cílů: • monetární • nemonetární – ekonomické - mimoekonomické Typologie cílů organizace Schematické znázornění systému cílů Hlavní cíl Mezicíl I. Mezicíl II. Dílčí cíl I. Dílčí cíl II. Dílčí cíl III. Dílčí cíl IV. Dílčí cíl V. Mezi cíli mohou nastat čtyři základní druhy vztahů: • komplementarita • konkurence • protikladnost • indiference Při existenci konkurenčních vztahů mezi cíli je nezbytné stanovit pořadí, resp. závažnost cílů Z ideální představy jsou odvozovány hlavní cíle. Vedlejší cíle mají zpravidla podobu vedlejších podmínek. Členění sledovaných cílů z časového pohledu: • krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle • statické a dynamické cíle Vztahy mezi cíli, členění cílů Cíle podniku představují kompromis mezi představami vůdčích a satelitních skupin podílejících se na stanovení cílů Satelitní skupiny: • zaměstnanci • poskytovatelé cizího kapitálu • dodavatelé • zákazníci • odbory • státní instituce Cílové konflikty v organizaci mohou vznikat v případě konkurenčních cílů. Lze je rozčlenit na: • individuální cílové konflikty • hierarchicky podmíněné cílové konflikty • cílové konflikty uvnitř organizace Cílové konflikty Nástrojů řízení využívá vedení podniku k ovlivnění pracovního chování zaměstnanců. Optimální využívání řídících nástrojů podnikovým řízením se uskutečňuje tehdy, když se dosáhne shody mezi cíli organizace a osobními cíli pracovníků. Nástroje řízení Nástroje řízení Objektivně hodnotitelné Čistě motivační Materiální Materiálně Nemateriálně Nemateriální přímé nepřímé nepřímé přímé Odměna za práci Pracovní Informace Pracovní (včetně účasti na podmínky a komunikace pohoda hospod. výsledku) Výběr Vzdělávání Řídící styl personálu Podnikové Regulace sociální konfliktů požitky Integrace a uznání osobnosti Neutralizace řízení Nástroje řízení Principy řízení mají: • uvolnit vedoucí pracovníky pro zásadní řídící úkoly a zbavit je rutinních činností • přinést podřízeným pracovníků více samostatnosti při výkonných činnostech a umožnit tak využití jejich tvůrčích sil • optimálně podněcovat podnikovou výkonnost a přizpůsobivost měnícím se podmínkám okolí, při plnění dlouhodobých cílů podniku Mezi nejdůležitější manažerské techniky patří: • řízení podle výjimek (management by exception) • řízení delegací úkolů (management by delegation) • řízení pomocí regulace systému (management by systems) • řízení podle cílů (management by objectives) Manažerské techniky