Organizování a kontrola nPojetí organizování a jeho úkoly nOrganizační výstavba organizace nKontrola v organizaci Pojetí organizování a jeho úkoly nPříklady předmětů organizace n= organizování: nodbytu nhospodaření s dlouhodobým majetkem nvýroby nfinancování nvýzkumu nkontroly nmateriálového hospodářství n n npersonalistiky nplánování núčetnictví nrevize (interní) ndopravy npropagace Vymezení organizace, improvizace a dispozic čas Organizace (trvale) Improvizace (dočasně) Dispozice (jednorázově) Pojetí organizování a jeho úkoly n nStruktury podniku se mohou klonit: nke stabilitě nk pružnosti Pojetí organizování a jeho úkoly nVýhody stability: nhospodárnost, nrychlejší a kvalitnější zpracování, nlepší koordinace, nmenší závislost na vykonavatelích. nVýhody pružnosti: nadaptace na změněné podmínky, nadaptace na individuální požadavky, nmotivace pracovníků. Pojetí organizování a jeho úkoly nObecné zásady stability a pružnosti: nČím větší organizace, tím vyšší by měla být jeho stabilita (s přibývající velikostí roste potřeba koordinace). nČím dynamičtější je okolí, tím více je třeba klást důraz na pružnost. nČím menší je četnost opakování jednotlivých činností, tím více pružných úprav je třeba provést. nČím méně úkolů je předvídatelných, tím více je třeba pružných úprav. nČím vyšší je kvalifikace pracovníků, tím větší je prostor pro jejich vlastní rozhodování a konání a tím i pro vyšší stupeň pružnosti. Organizační výstavba n nFormální organizační struktura nÚtvarová struktura nProcesní struktura n nNeformální organizační struktura Procesní struktura nAnalýza činnosti nSyntéza činností n nOsobní (personální) syntéza nČasová (temporální) syntéza nMístní (lokální) syntéza n n Útvarová struktura nZpůsoby sdružování elementárních úkolů npři tvorbě pracoviště: npracoviště se přizpůsobuje abstraktní osobě, charakterizované znalostmi a dovednostmi (kvalifikací), které je možné získat na trhu práce, npracoviště je vytvářeno pro konkrétního budoucího pracovníka podle jeho kombinace znalostí a dovedností. Útvarová struktura nPopisy pracoviště zahrnují: nvěcné určení úkolů pracoviště, nbližší vysvětlení organizačního začlenění pracoviště a uvedení organizačních vztahů, nnávod k účelnému řešení úkolů, nvymezení požadavků na pracovníka, vyplývajících z úkolů, které má na pracovišti plnit. Pravomoc a odpovědnost n nPravomocí se rozumějí práva nebo zmocnění výslovně udělená pracovníkovi, který náplň pracoviště plní. nOdpovědností se rozumí povinnost nositele úkolu (pracovníka zastávajícího dané místo) osobně se zodpovídat za splnění úkolu vzhledem ke sledovanému cíli. Dělba práce nElementární úkoly se mohou mezi njednotlivá pracoviště rozdělovat podle: nfunkční specializace npředmětné specializace. n Výchozí stav: Funkční specializace Předmětná specializace Instance a oddělení n nInstance nOddělení nRozpětí řízení n Modely vymezení kompetencí nVztahy mezi jednotlivými pracovišti v organizaci nmohou mít různý charakter a abstrakcí lze nodvodit např.: nkomunikační systém, nplánovací systém, npracovní systém, nřídící systém. Modely vymezení kompetencí nVztahy přikazovací pravomoci mohou být: nnadřízené, npodřízené, nna stejné hierarchické úrovni. n nZákladní modely kompetencí: njednoliniový systém, nvíceliniový systém. Jednoliniový systém Liniově štábní systém štáb štáb štáb Víceliniový systém Organizační struktury n nHlavní typy organizačních struktur: nliniová organizace, ndivizionální organizace, nmaticová organizace. Liniová organizace Vedení organizace Zásobování Výroba Odbyt Správa Organizační úsek Divizionální organizace Vedení organizace Divize B Centrální oddělení Divize A Opatřování Výroba Odbyt Opatřování Výroba Odbyt Porovnání výhod organizačních struktur Výhody organizačních struktur Kritérium Funkcionální Divizionální Rozhodování Na úrovni vedení organizace lze lépe respektovat hlediska celopodniková. - Kvalita rozhodování závisí na divizi - Rychlejší rozhodování - Snížení zátěže vedení organizace Koordinace/ komunikace - Vyšší integrovanost všech útvarů - Nižší riziko filtrace informací - Nižší nároky na koordinaci - Kratší komunikační cesty Vliv na pracovníky - Specializace podle činností (funkcí) - Nižší nároky na šíři odborného vzdělání (vzhledem k předmětu) - Výrobková specializace - Větší prostor pro využití kvalifikace vedoucích pracovníků Hospodárnost Menší nebezpečí dvojkolejnosti v řízení procesů Využití specializovaných věcných prostředků a pracovníků Maticová organizace Vedení organizace Opatřování Výroba Odbyt Produkt A Produkt B Produkt C Kontrola nDohled je vrcholový pojem, jemuž jsou podřízeny pojmy kontrola, revize a audit. nKontrola je taková forma dohledu, kterou provádí zaměstnanec organizace, který je přímo nebo nepřímo zainteresován na sledované odpovědnostní oblasti. nRevize je forma dohledu, kterou vykonává interní odborník, který není ani přímo ani nepřímo zainteresován na dané odpovědnostní oblasti. nAudit vzniká tehdy, jestliže je dohled uskutečňován osobou, která není na sledovaném procesu zainteresována ani přímo ani nepřímo a je externím odborníkem. Kontrola nZásady, podle nichž v podnikové organizaci postupovat: nZávazně vymezit průběh pracovních postupů včetně časové dimenze a vytvářet podmínky pro zabudování kontrolních zařízení. nRozsáhlé rozdělení funkcí, aby každý pracovní postup od začátku do konce provádělo více vzájemně se kontrolujících osob, při jasném vymezení hranic odpovědnostních oblastí. nCo nejrozsáhlejší zabudování kontrolních zařízení do organizačního rámce pracovních postupů. Revize nRevize plní čtyři úkoly: nAnalyzuje a hodnotí všechny příkazy, postupy a metody, jimiž jsou úkoly ostatních oddělení řízeny nebo prováděny. nAnalyzuje a hodnotí vnitřní kontrolní systém organizace a v případě potřeby navrhuje zlepšení. nAnalyzuje a hodnotí komunikační systém organizace, zejm. zprávy a informace určené vedení. nHodnotí účelnost opatření, zajišťujících ochranu majetku a bránících ztrátám všeho druhu. Audit nAudit zahrnuje: nzákonem předepsaná zkoumání (např. audit výroční zprávy kapitálových společností), ndobrovolně podstupovaný audit (např. při žádosti o úvěr, při ucházení se o veřejnou zakázku), nzkoumání externími odborníky (např. k odhalování deliktů, ke zjištění organizačních a jiných nedostatků).