POJETÍ STRATEGIE ü boj s protivníkem ü tržní pojetí - vize - mise - cíle varianty, scénáře SPOLUPRÁCE KONKURENCE METODICKÝ PŘÍSTUP 1) klasický 2) založený na stakeholderském pojetí podniku a teorii her ad 1) Klasický přístup • Strategická analýza vnějšího prostředí - obecného (PEST) - oborového (Porterův model pěti sil) • Strategická analýza vnitřního prostředí faktory: - VTR, - marketing, - výroba, - lidské zdroje, - finance, …. • Analýza SWOT • Návrh strategie Dvě pojetí podniku: Ø Shareholderské pojetí Podnik je organizace, která má vytvářet hodnotu pro vlastníky. Ø Stakeholderské pojetí Podnik je střetem zájmů stakeholderů – účastníků podnikání. Úloha podnikání není pouze ve vytváření hodnoty pro vlastníky, ale spočívá v odpovědnosti za všechny stakeholdery. koho počítáme mezi stakeholdery? ad 2) Přístup založený na stakeholderském pojetí podniku a teorii her VLASTNÍCI VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT ODBĚRATELÉ VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI MANAGEMENT VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ OBEC REGION STÁT PODNIK VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI PODNIK VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ STÁT VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI PODNIK VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ STÁT PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK Sp Pp Si Pi 1 2 3 4 5 6 Pp předmětný podnik Sp stakeholder předmětného podniku Pi jiný podnik (jiné podniky) působící na předmětném trhu Si stakeholder jiného podniku vyjednávací síla? Důležitost stakeholderů SOUTĚŽENÍ V / P SPOLUPRÁCE V / V DESTRUKCE P / P PŘIZPŮSOBENÍ P / V výchozí stav 0 / 0 útlak 0/P altruismus 0/V egoismus V/0 sebedestrukce P/0 MAX MIN MIN MAX B A VZTAHOVÉ CHOVÁNÍ MAX MIN MIN MAX distributivní taktická linie A+B=0 proporcionální taktická linie A-B=0 + A - B + B + A Celková hodnota se nemění, mění se její rozdělení mezi partnery Celková hodnota se mění, nemění se její rozdělení mezi partnery TAKTIKY VZTAHOVÉHO CHOVÁNÍ STRATEGIE VZTAHOVÉHO CHOVÁNÍ HRY JEDNORÁZOVÉ OPAKOVANÉ taktika taktika + strategie Šest pravidel strategického vztahového chování: 1. vstřícnost 2. odplata 3. odpuštění 4. srozumitelnost 5. přizpůsobení 6. ovlivnění SMĚNA HODNOT Spolupráce: altruismus racionální kalkul Partner A nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera B a poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi B. Partner B nabízí to, co má pro něho menší hodnotu než pro partnera A a poptává to, co má pro něj větší hodnotu než to, co nabízí partnerovi A. Příklad: Zaměstnavatel má: techniku, organizaci, image, trhy, …… nabízí: mzdu, morální ocenění, zajímavost práce, podmínky práce, zaměstnanecké výhody, …. Zaměstnanec má: know how, kvalifikaci, …. nabízí: čas, loajalitu, kreativitu, úsilí, adaptabilitu, ………… SHRNUTÍ S partnerem hrajete opakovanou hru. Každý z partnerů hraje tuto hru dobrovolně. Rozchod partnerů je možný, je však spojen s transakčními náklady. Soutěž motivuje partnery ke spolupráci, nebo k rozchodu. Hodnota roste díky směně, směňujte menší hodnotu za větší.