Renesance v Evropě Renesance v Itálii Renesanční průčelí dómu v Pavii Vatikánské kasino Pia IV. /1559/Sakristie chrámu s.Spirito Francie, Španělsko Španělsko, Escorial od 1563 Katedrála v Granadě, 1528 Zámek Chambord, 1519 Barokní a klasicistní architektura v našich zemích Období 1600-1780 je spojeno s vládou významných panovníků, Ferdinanda II., Leopolda I., Karla VI. a hlavně Marie Terezie /1740-1780/. Baroko zformovalo výraz našich měst a jejich architekturu na dlouhou dobu, barokní výraz naší krajiny v podstatě dodnes zdobí náš venkovský prostor. Z barokní doby pochází městská opevnění a pevnosti, kláštery a kostely, paláce, zámecké zahrady a také první „výrobní“ stavby, manufaktury - soukenictví, bavlnářství a sklářství. V období baroka vzniklo a bylo přestavěno velké množství staveb , které většinou pochází z tvorby významných barokních stavitelů našich i evropských, kteří u nás působili: Giovanni Orsi, Carlo Lurago, J. B. Mathey, Lucas von Hildebrant, Kryštof a K.I. Dientzenhoferové, Maxmilián Kaňka a Jan Blažej Santini Aichl. Architektonickou kompozici doprovázela bohatá sochařská výzdoba interiérů a průčelí, z mnoha autorů vyniká zejména M. B. Braun. Barokní architektura byla natolik zdomácnělá, že neumožnila proniknout nastupujícímu klasicismu, který se u nás nikdy příliš nerozšířil a je zastoupen jen jednotlivými stavbami /1780-1835/. Významným mezníkem je rušení klášterů a kostelů v období vlády Josefa II. Josefínské reformy. Vznikají nové druhy staveb, činžovní domy, lázeňské domy, nemocnice, manufaktury a továrny. Taktéž empírových staveb je u nás poměrně málo. Charakteristické barokní prvky a tvarosloví Charakteristické ranně barokní prvky a tvarosloví Charakteristické barokní prvky a tvarosloví Vrcholně a pozdně barokní tvaroslovné prvky Barokní sakrální stavby Praha, kostel sv. Mikuláše na Straroměstském náměstí /1732/ K. I. Dientzenhofer a na Malé Straně Barokní architektura u nás Rajhrad – benediktinský klášter s kostelem sv. Petra a Pavla J.B. Santini – barokní gotika Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, Žďár nad Sázavou, 1769 kostel Navštívení P. Marie v Obyčtově 1730-34 ve tvaru želvy Klášterní hostinec v Ostrově nad Oslavou Barokní architektura v Evropě Benediktýnský klášter v Melku, J. Prandtauer Tvaroslovné prvky klasicismu Klasicismus ve Francii La Madelaine v Paříži Invalidovna Historizující slohy • 2. polovina 19. stol. je obdobím romantismu a neoslohů, uplatňujících se zejména při výstavbě veřejných staveb. • neogotika – uplatňuje se zejména u dominantních staveb, radnic, nemocnic, kostelů, hřbitovních kaplí a j., až do konce 19.stol. • neorenesance – objekty veřejných budov, významných budov a vilových staveb • neobarok – dtto, objevuje se ve dvou fázích. Jednak jako dekorativní druhé baroko od roku 1850 a dále v 80 letech, jako třetí baroko při obnově významných barokních staveb Významným představitelem neorenesance byl Gottfried Semper, který uplatňoval zásadu vnějšího a vnitřního souladu ve výrazu stavby. Z jeho prací: Burgtheater ve Vídni, divadlo v Drážďanech 1838 – 41 a 1869/, dvorní divadlo ve Vídni – Burgtheater, budovy Přírodovědeckého a Umělecko-historického muzea ve Vídni. Ve Vídni a u nás působili dva významní architekti: Ludwig Förster a Theophil Hansen. Z jejich realizací jsou nejznámější Budovy parlamentu, koncertního domu a burzy ve Vídni, dále budovy Akademie výtvarných umění tamtéž. Z realizací v Brně – Besední dům, Pražákův palác a nemocnice u sv. Anny, Kleinův palác na nám. Svobody č.15. V Praze působili dva významní architekti historismu – Josef Schulz a Josef Zítek. Z jejich realizací: Národní divadlo, Rudolfinum a Mlýnská kolonáda v Karlových Varech – J. Zítek. Společně: budova Národního muzea na Václavském náměstí. Historismus 19. stol. v Brně Kleinův palác, 1866; L.Förster. T. HansenUmělecko - průmyslové museum Pražákův palác, T. Hansen MU LFF. Fellner a Hermann Hellmer K prostudování: Zatloukal P., Brněnská okružní třída, PÚ v Brně, Brno 1997 Secese, kubismus a individuální moderna • 20. stol. je dobou dynamického vývoje architektury, kterou na jejím počátku předznamenává secese. Vyznačuje se dynamickou složkou tvaroslovného pojetí, kterou nadřadila ostatním složkám projevu. • Umělecký projev, umělecký dekor, rostlinné detaily, nové materiály • Kubismus – plasticita, detail Jan Kotěra, Josef Gočár Česká kubistická architektura nemá v Evropě obdobu Praha, Obecní dům /Balšánek, O. Polívka/ Praha, dům u Černé matky boží Veletržní palác Regionální ojedinělé formy, Dušan Jurkovič Pustevny, Beskydy Lázně Luhačovice Darmstadt, SRN Mathildino návrší, secesní čtvrt, umělecká kolonie, Josef Olbrich Od r.1899 velkovévoda Ernst Ludwig Funkcionalismus, konstruktivismus, období meziválečné architektury 20.- 30. léta 20. stol. jsou obdobím, které se na území našeho státu projevilo velmi významně jak v architektuře, tak ve výtvarném umění a kultuře. 1919 založena vysoká výtvarná škola Bauhaus ve Weimaru, 1925-6 v Dessau. Hlavní zásady funkcionalistické architektury (forma následuje funkci): 1. Dispoziční řešení musí být účelné a provozní uspořádání plynulé. 2. Dokonalé provozní řešení není vázáno na symetrii, ani jiné formální principy, 3. Projevit vnitřní prostorové uspořádání ve vnějším výrazu a hmotě stavby, 4. Konstrukční řešení navrhovat s využitím nových konstrukcí a materiálů, žel.bet., ocel, sklo. 5. Využívat výhod skeletu, používat pásová okna, plochou střechu. 6. Fasády ploché, bez zdobných detailů. Funkcionalistická architektura postihuje technicko-hygienická a sociální hlediska v řešení staveb. Škola Bauhaus a domy v Dessau, SRN W. Gropius od 1925 do 1932 Mezi nejvýznamnější představitele tohoto období v evropském měřítku patří Le Corbusier(1887-1965), při uplatňování všech zásad funkcionalismu obohacoval stavby uměleckým přístupem a emocionální působností. (vila Savoye v Poissy u Paříže, poválečné realizace- kaple v Ronchamp, modulor, Unité d´habitacion v Nantes, urbanismus) Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe, Bruno Taut, Holanďané- skupina De Stijl – G. Rietveld, W.M. Dudok a další. Československá meziválečná architektura- jedinečné realizace, Brno, Praha, Zlín, Hradec Králové a další. Nejvýznamnější realizace Praha- Adolf Loos, Karel Lhota – Mũllerova vila v Praze (1930), obytná kolonie Baba- Pavel Janák , j. Plečnik- tradicionalismus, Pražský hrad, kostel Nejsv. srdce páně, veletržní palác Brno- Mies van der Rohe -vila Tugendhat, kolonie RD Nový dům, Výstaviště –J. Valenta, J. Kalous, E. Králík, B. Fuchs, Josef Kranz, Oskar Pořízka a další. Zlín - F.L. Gahura, Vlad. Karfík a další. Vila Tugendhat Urbanistické historické dědictví Nové město nad Metují Litomyšl Třeboň Český Krumlov Horšovský Týn Kadaň Shrnutí, závěr: Historická období a tvůrci, které jsme vyhodnotili jako nejhodnotnější ve srovnání s evropským kontextem: • Gotika – Petr Parléř • Baroko a zejména barokní gotika – Jan Blažej Santini • Kubismus – Jan Kotěra a Josef Gočár • Historismus – významná etapa výstavby některých měst ČR (Brno) • Funkcionalismus, meziválečná architektura – Ludwig Mies van der Rohe, F. L. Gahura, Vladimír Karfík, Bohuslav Fuchs, a další. Architekturu do jednotlivých období zařazujeme podle historických pramenů, vnějších znaků a tvaroslovných prvků. Mnohé můžeme poznat i z topografie místa a souvislostí ve kterém dílo vznikalo. Všímejte si lokality, parcelace, okolních objektů, architektury a urbanistické struktury. Seznamte se s konstrukcí, použitými materiály, přetvářením a úpravami původního díla. Všímejte si detailů, tvaroslovných prvků, datace, autorského rukopisu.