Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru Tutoriál Simona Škarabelová, Zuzana Prouzová Co je marketing? V čem může organizaci prospět? Co vše si pod tím představujete? nMarketing n Základ – odhalení spotřebitelských potřeb n Potřeba, požadavky, poptávka n Produkty - vývoj výrobku, služby vedoucí k uspokojení této potřeby n Hodnota – uspokojení a cena - Stanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka n Vztahy, směna, transakce nTrend od výroby k zákazníkovi ke společenským potřebám nTrend marketing jako rovnocenná činnost firmy – sjednocující činnosti pro efektivní výstup - k pojímání M jako integrovaného a organického prvku organizace orientovaného na zákazníka Základní informace k předmětu Tutoriály 20 a 21.10. 2012 20. října 2012 se Zuzanou Prouzovou nPřednáška n nZákladní informace k předmětu ¨Podmínky zkoušky ¨Literatura ¨Obsah předmětu nÚvod do problematiky n n n 20. října 2012 se Zuzanou Prouzovou nTutoriál nPředstavení a vypracování analýz a nástrojů ¨Matice šíře sortimentu ¨SWOT analýza ¨Positioning a Repositioning – Poziční mapy nebo Potterovu analýzu 5ti sil ¨Ansoffova matice. n n 21. října 2012 se Simonou Škarabelovou Tutoriál nPředstavení a vypracování analýz a nástrojů ¨Komunikační audit ¨Mediální plán nebo komunikační kampaň ¨Fundraisingový audit ¨Plán sponzorství Pozvánka na 21.10.2012 n nkomunikační kampaň n (Antwerp ZOO - Baby Elephant campaign - youtube) n nfundraisingová kampaň n (Diakonie Frankfurt: Help the Oma - vimeo Základní informace k předmětu Informace v interaktivní osnově předmětu BKV_MVVS na ISu → Úvod do problematiky Co pro vás v organizaci znamená marketing? V čem se liší marketing u neziskových a veřejných organizací? Specifika marketingu ve veřejném sektoru: nProdukt je převážně služba, navíc doprovázená externím užitkem, mnohdy obtížné identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin. nKlienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa). n Specifika marketingu ve veřejném sektoru: nManažeři organizací mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy. n nCena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta. Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: n n n n n Výrobce Spotřebitel Zboží, služby Peníze Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod Dopad těchto specifik? Tutoriál – vybrané nástroje POT - části nMatice šíře sortimentu. nSWOT analýza nPositioning a Repositioning – Poziční mapy nPotterova analýza 5ti sil nAnsoffova matice. n n n n Matice šíře sortimentu - př. Ekologického právního servisu n Ekologický právní servis - dokončení n Poziční mapy nadací a ekologických sdružení nPotterova analýza 5-ti sil Jízdní prostor „Náš segment, naše odvětví“ Hrozba/síla dodavatelů Potencionální konkurence Hrozba / síla zákazníků Hrozba substitutů . Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu T R H Y existující nové VÝROBKY existující nové Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu Ansoffova matice