Katedra podnikového hospodářství Ekonomicko-správní fakulty MU A) Identifikace předmětu Název předmětu: Řízení hodnoty Customer value Management inovací – schopnost vidět a vnímat souvislosti, všimnout si příležitost, využít a realizovat příležitost Rozsah: l/l po dobu jednoho semestru, Zařazení do výuky : povinně volitelný předmět 9. semestru prezenčního studia obor Podnikové hospodářství Vyučující: Ing. Viliam Záthurecký, MBA B) Cíl předmětu Cílem předmětu je seznámit s funkcí, podstatou a metodami zajištění hodnoty pro zákazníka. Problematika je zaměřena zejména na vymezení pojetí spokojeného a kupujícího zákazníka, znalost zákazníka, jeho skutečné požadavky a potřeby. Jedná se o hodnotu pro zákazníka, jejíž maximální velikost je klíčem k úspěchu v podnikání. Velikost hodnoty pro zákazníka se měří poměrem užitku k nákladům, resp. K ceně potřebné na její dosažení a využívání. Pozornost je rovněž věnována popisu podstaty a možnosti aplikace jednotlivých metod formulace a hodnoceni na co všechno by měl výrobce a podnikatel myslet, co všechno udělat, aby z hlediska jím ovlivnitelných jevů a skutečností byla splněna podmínka trvalého růstu hodnoty pro zákazníka.. Jde zejména o metody umožňující seznámit studenty s efektivní použitelností způsobu zvyšování hodnoty pro zákazníka, z hlediska uspokojování potřeb vnitřních a vnějších, analyzovat hodnotu pro zákazníka a předpovídat jeho budoucí vývoj, porozumět její pojetí pro komerční úspěšnost, pochopit vlastní pozici hodnoty ve vnitřním živote výrobce a tento jev přenést do tvorby a aplikace hodnoty pro zákazníka navenek. Kurz sestává z přednášek a seminářů. Na seminářích jde o procvičováni tvorby hodnoty pro zákazníka formou případových studií. C) Mezipředmětové vazby Předmět navazuje zejména na tyto předměty: Mikroekonomie, Nauka o podniku I a II, Management, Marketing, Podnikové finance. D) Pojetí kurzu Výuka je v rámci semestru rozdělena na -část teoretickou a část aplikační. V prvních deseti lekcích semestru probíhají dvouhodinové přednášky, v následujících čtyřech lekcích probíhají semináře. V úvodu semestru budou studenti, dle počtu přihlášených studentů na předmět, rozděleni do týmů. Každý tým má za úkol zpracovat případovou studii na základě přednášek k tématice hodnotová analýza vybraného problému z podnikové praxe. E) Struktura přednášek a seminářů Tématický plán přednášek 1. Hodnota pro zákazníka, kategorie hodnoty pro zákazníka.Maximalizace hodnoty pro zákazníka.Hodnota pro zákazníka a komerční úspěšnost, role hodnoty pro zákazníka při naplňování poslání a cílů podniku, hodnota pro zákazníka v době globalizace a nové ekonomiky, historie a praktické použití hodnoty pro zákazníka,hodnotová kultura. 2. Restrukturalizace produkční funkce podniku, podstata a příčiny restrukturalizace, životní cyklus podniku, strategie prosperity, revitalizace a resuscitace podniku, podmínky úspěšné restrukturalizace podniku 3. Inovace produkční funkce podniku inovace jako faktor rozvoje, klasici inovace Schumperter, Valenta, podněty pro inovaci, ( potřeby, strategie vnímaní novosti výrobku ), management inovací , objekty managementu inovací, stupně managementu inovací, systémový přístup v managementu inovací, základní přístupy v managementu inovací 4,5. Metodologie zvyšování hodnoty pro zákazníka hodnotový management jako manažerská disciplina, charakteristika a principy hodnotového managementu, uplatnění v podniku, hodnotový management jako obor a systém, obecná a konstruktivní teorie hodnotového managementu, hodnotová analýza, projektování, hodnotová výrobková strategie 6,7,8. Případové studie hodnotového managementu případové studie z praxe, hodnotové projektování v praxi 9,10. Organizace a řízení hodnotového managementu zavádění , výcvik a organizace hodnotového managementu v podniku,postavení a způsobilost hodnotového manažera, zásady týmové práce v hodnotovém managementu, realizace projektů hodnotového managementu, motivace v oblasti hodnotového managementu Tématický plán seminářů 11,12,13,14 . semináře k prezentaci případových studií na seminářích budou prezentovány a diskutovány případové studie z oblasti hodnotového managementu dle zadané struktury, je vhodné vytvořit příklad hodnotového managementu Pozn. …..pojmy podnik … firma …. Jedná se vždy o subjekty, které vznikají na základě dělby práce a z toho vyplývající specializace, tj. jedná se o označení ekonomicko – právního subjektu ….společnost…. vyjádření pro firmu s více vlastníky …. organizace …obecný výraz pro správu a činnosti ekonomických subjektů F) Literatura Základní: Vlček,R.: Hodnota pro zákazníka.Praha:Management Press, 2002 Doplňující : Valenta,F.: Inovace v manažerské praxi. Praha, Velryby 2001 Vodáček,L.-Vodáčková,O.:Management.Teorie a praxe v informační společnosti (4. vydání)Praha,Management Press, 2001 Veber, J. a kol.:Management – základy, prosperita, globalizace. Raha, Mananegement Press 2000 Stadler, S. Strategický management. Brno: Masarykova univerzita 2000 G) Způsob ukončení kurzu a) ukončení kurzu zkouškou h) Forma zkoušky Ústní. U) Zkušenosti, ekvivalenty Předmět obsahuje základní tematické okruhy hodnotové analýzy a je co do obsahu v souladu se světově uznávanými učebnicemi. Struktura i pojetí výuky odpovídá standardům obvyklým na vysokých školách v USA a západní Evropě a respektuje rovněž standardy připravované Asociací ekonomických fakult ČR. Koncepce kurzu odpovídá předmětu Inovationsmanagement z Ekonomické univerzity ve Vídni. Ing. Viliam Záthurecký, MBA , Ph.D. Květen 2012