Organizace, nástroje PM; druhová skladba Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Ústřední orgány a jejich kompetence v oblasti kulturních hodnot }Ministerstvo kultury }ve věcech výkonu památkové péče }Ministerstvo pro místní rozvoj }ve věcech územního plánování a stavebního řádu }Ministerstvo životního prostředí }ve věcech ochrany životního prostředí, přírody a krajiny }Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy }ve věcech vzdělávání včetně základní orientace na kulturní hodnoty }Ministerstvo práce a sociálních věcí }při vytváření sociálněekonomických podmínek a možností pro kulturní život občanů ČR }Ministerstva financí }ve věci zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí na území ČR. Systém veřejné správy }Úřady }Ministerstvo kultury }Krajské úřady }Obecní úřady obcí s rozšířenou působností }ORP, obce s nejširším rozsahem státní správy v přenesené působnosti }Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovením obcí s rozšířenou působností }Ostatní }Národní památkový ústav } Systém samosprávy }Kraj }Zákon č.129/2000 Sb. o krajích }Obec }Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích }program rozvoje územního obvodu obce }hospodaření s majetkem obce }vydávání obecně závazných vyhlášek }schvalování rozpočtu obce }pořízení a vydání územně plánovací dokumentace obce – územního plánu } Ministerstvo kultury }ústřední orgán státní správy pro kulturní památky ČR }zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče }sestavuje, vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ně všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů obnovy kulturních památek }usměrňuje kulturně výchovné využívání NKP a ostatních památek v souladu se zájmy státní kulturní politiky }koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče }zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči }spolupracuje s MŠMT a VŠ při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné výsledky, uděluje cenu za památkovou péči }zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče }vydává statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou organizací s celostátní působností Památková inspekce }specializovaný kontrolní orgán }dozírá, jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky }dozírá, jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní stanovené povinnosti }na základě poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče a navrhuje opatření k jejímu prohloubení Krajský úřad }metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji }plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud nepřísluší MK nebo vládě ČR }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a jeho prováděcích předpisů a vyhlášek }vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z hlediska státní památkové péče. A plní další úkoly vyplývající ze zákona o státní památkové péči, Památková péče v ČR, legislativa, institucionální zajištění }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK ČR }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je památková zóna nebo nemovitá kulturní památka a nejedná se o území v kompetenci MK }vydává jako dotčený orgán nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů, jde-li o zabezpečení péče o NKP }vykonává dozor při obnově NKP z hlediska státní památkové péče Obecní úřad s rozšířenou působností }se podílí na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek }zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky a nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu a v souvislosti s tím vydává jako dotčený orgán na návrh nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je nemovitá kulturní památka nebo její ochranné pásmo, pásmo MPR, PZ, nejde-li o kompetence MK, KÚ, a ve vztahu k tomuto území uplatňuje stanovisko k vymezení zastavěného území }usměrňuje péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi }vykonává státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán státní památkové péče }koordinuje označení nemovitých kulturních památek }vykonává dozor při obnově kulturních památek při stavbě, změně stavby, terénních úpravách, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby nebo udržovacích pracích na nemovitosti která není kulturní památkou, ale je v PR, PZ nebo ochranném pásmu z hlediska státní památkové péče }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení }jmenuje konzervátora památkové péče }pověřuje zpravodaje památkové péče Konzervátor památkové péče }konzervátor je členem komise státní památkové péče zřízené radou v ORP }Cíl }sledovat stav kulturních památek }Aktivity }podávat obecnímu úřadu s rozšířenou působností zprávy o stavu, péči a využití KP }navrhuje potřebná opatření }napomáhá propagaci kulturních památek }navrhuje zpravodaje památkové péče }dobrovolný pracovník } Samospráva - kraj }Rada kraje }komise státní památkové péče }Činnosti }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji } } Samospráva - obec }Obec pečuje o KP v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem, vychází přitom z odborných vyjádření NPÚ }Obec může podle místních podmínek po projednání s úřadem ORP zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek } Samospráva - ORP }Rada ORP }komise státní památkové péče }Členem je konzervátor } Národní památkový ústav }vznikl k 1. 1. 2003 }PO státu (MK) }zpracovává rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé výhledy rozvoje památkové péče }organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly, rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku společenského uplatnění kulturních památek }vede ústřední seznam a evidenci kulturních památek }zabezpečuje odborný dohled, vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče a další činnosti Národní památkový ústav }Územní odborná pracoviště Národní památkový ústav - struktura Nástroje památkové péče }Programové }Dlouhodobé }Strategie, vize, koncepce }Krátkodobé }Akční plány }Ekonomické }Přímé nástroje }Subvence, dotace (fakultativní charakter) }Nepřímé nástroje }Daňový systém (obligatorní charakter) Programové nástroje }Státní kulturní politika }na léta 2009 – 2014 }18 stran }dalších 81 stran textu podkladové studie }Vize SKP }Kultura je pro Českou republiku „jízdenkou do budoucnosti“ }Koncepce památkové péče v České republice }na léta 2011 – 2016 }33 stran }Plán implementace Státní kulturní politiky }na léta 2012 – 2014 } Ekonomické nástroje památkové péče Ekonomické nástroje památkové péče }Nadnárodní úroveň }EU }Integrovaný operační program (IOP) ¨Oblast intervence 5.1: „Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví“ }Regionální operační programy (ROP) }Programy přeshraniční spolupráce }Program rozvoje venkova (2007-2013) ¨Opatření III.2.2 Obnova a rozvoj kulturního dědictví venkova }Komunitární programy }Culture 2007-2013 }Programy Finančních mechanismů EHP a Norska }Program švýcarsko-české spolupráce } ROP Jihozápad 2: Stabilizace a rozvoj měst a obcí 2.1: Integrované projekty rozvojových center Výstavba, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturu a volný čas Plzeň, České Budějovice, kraj, organizace zakládané kraji, NNO, obchodní společnosti, fyzické osoby, církve, školy a školská zařízení aj. 2.2: Rozvojové projekty spádových center Výstavba, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturu, volný čas, komunitní život a veřejný sektor obce, organizace zakládané obcemi, dobrovolné svazky obcí 2.3: Revitalizace částí měst a obcí Výstavba, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturu, volný čas, komunitní život a veřejný sektor obce, organizace zakládané obcemi, dobrovolné svazky obcí 3: Rozvoj cestovního ruchu 3.1: Rozvoj infrastruktury cestovního ruchu Výstavba a rekonstrukce kulturní vybavenosti pro cestovní ruch kraj, obce, dobrovolné svazky obcí, organizace zakládané krajem, NNO, obchodní společnosti, fyzické osoby, zájmová sdružení právnických osob 3.2: Revitalizace památek a využití kulturního dědictví v rozvoji cestovního ruchu Stavební rekonstrukce kulturních, historických a technických památek; komplexní úpravy infrastruktury nebo veřejných prostranství v památkově chráněných územích, v areálech památkově chráněných objektů nebo na přilehlých plochách; budování doprovodných informačních systémů a značení památkově chráněných území a objektů; restaurování movitých kulturních památek; pořízení vybavení na podporu nového využití památkově chráněných objektů kraj, obce, dobrovolné svazky obcí, organizace zakládané krajem, NNO, obchodní společnosti, fyzické osoby, zájmová sdružení právnických osob ROP Severozápad 1: Regenerace a rozvoj měst 1.2: Podpora revitalizace a regenerace středních a malých měst Výstavba, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturu, volný čas, komunitní život a veřejný sektor kraje, organizace založené krajem, obce, organizace založené obcemi, dobrovolné svazky obcí, NNO, školy a vzdělávací zařízení 2: Integrovaná podpora místního rozvoje 2.1: Budování kapacity pro místní rozvoj, informovanost a osvěta veřejnosti Zpracování informačních a komunikačních materiálů a médií určených pro místní občany i vnější svět a vztahující se ke kultuře kraje, obce, organizace založené obcemi, dobrovolné svazky obcí, NNO, školy a vzdělávací zařízení 2.2: Investice pro zlepšení fyzické infrastruktury Výstavby, rekonstrukce a vybavení objektů občanské vybavenosti, objektů pro kulturní a komunitní život; rekonstrukce a obnovy historických a kulturních památek (bez vazby na cestovní ruch) kraje, obce, organizace založené obcemi, dobrovolné svazky obcí, NNO, školy a vzdělávací zařízení 4: Udržitelný rozvoj cestovního ruchu 4.1: Budování a rozvoj atraktivit a infrastruktury CR Revitalizace kulturních, technických a průmyslových památek a kulturního dědictví pro jejich využití v cestovním ruchu (např. rozhledny, muzea, expozice, galerie, informační centra) kraje, obce, organizace zřízené či založené obcí nebo krajem, dobrovolné svazky obcí, NNO, hospodářská komora a její složky, zájmová sdružení právnických osob, podnikatelské subjekty ROP Jihovýchod 2: Rozvoj udržitelného CR 2.1: Rozvoj infrastruktury pro CR Rozvoj infrastruktury pro kulturní turistiku, technické zhodnocení a zpřístupnění kulturních památek regionálního významu pro potřeby CR obce, svazky obcí, kraje, NNO, organizace zřizované nebo zakládané kraji a obcemi, právnické osoby s účastí samosprávy, malí a střední podnikatelé 2.2: Rozvoj služeb v cestovním ruchu Kulturní akce s dlouhodobým a významným regionálním dopadem obce, svazky obcí, kraje, NNO, organizace zřizované nebo zakládané kraji a obcemi, právnické osoby s účastí samosprávy, malí a střední podnikatelé 3: Udržitelný rozvoj měst a venkovských sídel 3.2: Rozvoj regionálních středisek Výstavba a technické zhodnocení objektů pro kulturu Třebíč, Znojmo, Hodonín, Břeclav, Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou, Vyškov, Blansko a Pelhřimov: obce, organizace jimi zřizované nebo zakládané, NNO, vzdělávací instituce, malí a střední podnikatelé 3.3: Rozvoj a stabilizace venkovských sídel Budování infrastruktury pro kulturní a volnočasové aktivity obce nad 500 obyvatel, organizace zřizované nebo zakládané obcemi, svazky obcí, NNO, vzdělávací instituce, malí a střední podnikatelé ROP Severovýchod 2: Rozvoj městských a venkovských oblastí 2.1: Rozvoj regionálních center Regenerace a revitalizace zapsaných historických, kulturních a technických památek kraje, specifikované obce, organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, NNO, hospodářská komora a její složky 2.2: Rozvoj měst Regenerace a revitalizace zapsaných historických, kulturních a technických památek kraje, specifikované obce, organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, NNO, hospodářská komora a její složky, zájmová sdružení právnických osob 2.3: Rozvoj venkova Regenerace a revitalizace zapsaných historických, kulturních a technických památek kraje, obce 500 - 5 000 obyv., organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, NNO, hospodářská komora a její složky, zájmová sdružení právnických osob 3: Cestovní ruch 3.1: Rozvoj základní infrastruktury a doprovodných aktivit v oblasti CR Revitalizace kulturně-historických a technických památek, které mají bezprostřední vazbu na rozvoj cestovního ruchu v regionu, a další formy jejich šetrného využití kraje, obce, organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, NNO, zájmová sdružení právnických osob, podnikatelské subjekty ROP Střední Čechy 2: Cestovní ruch 2.1: Podnikatelská infrastruktura a služby cestovního ruchu Vybudování, rekonstrukce a obnova objektů pro potřeby poznávacího CR (např. skanzeny, muzea a obdobná zařízení) podnikatelé 2.2: Veřejná infrastruktura a služby cestovního ruchu Rekonstrukce a revitalizace kulturních památek alespoň regionálního významu se záměrem využití pro cestovní ruch včetně návazné infrastruktury (např. muzea, informační centra, ubytování); kraje, obce, organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, dobrovolné svazky obcí, NNO, zájmová sdružení právnických osob, hospodářská komora a její složky, veřejné výzkumné instituce 2.3: Propagace a řízení turistických destinací Středočeského kraje Zajištění a propagace pravidelných kulturních akcí minimálně regionálního charakteru s významným dopadem na rozvoj CR kraje, obce, organizace zřizované nebo zakládané kraji nebo obcemi, dobrovolné svazky obcí, NNO, zájmová sdružení právnických osob, hospodářská komora a její složky, veřejné výzkumné instituce 3: Integrovaný rozvoj území 3.1: Rozvoj regionálních center Investice do infrastruktury zařízení jako jsou knihovny, víceúčelové kulturní sály, divadla, muzea, kina, výstavní prostory atd. Kladno, Mladá Boleslav a organizace jimi zřizované, kraj a organizace jím zřizované, NNO, hospodářská komora a její složky, podnikatelé 3.2: Rozvoj měst Investice do infrastruktury zařízení jako jsou knihovny, víceúčelové kulturní sály, divadla, muzea, kina, výstavní prostory atd. obce s rozšířenou působností, obce nad 5 000 obyv., organizace těmito obcemi zřizované nebo zakládané, kraj a organizace jím zřizované či zakládané, NNO, hospodářská komora a její složky, podnikatelé, fyzické a právnické osoby 3.3: Rozvoj venkova Investice do infrastruktury zařízení jako jsou knihovny, víceúčelové kulturní sály, divadla, muzea, kina, výstavní prostory atd. obce do 5 000 obyv., organizace těmito obcemi zřizované nebo zakládané, kraj a organizace jím zřizované či zakládané, dobrovolné svazky obcí, NNO, hospodářská komora a její složky, podnikatelé ROP Moravskoslezsko 2: Podpora prosperity regionu 2.2: Rozvoj cestovního ruchu Revitalizace a zpřístupnění kulturních, technických zajímavostí, industriálních památek a kulturního dědictví pro jejich využití jako atraktivit cestovního ruchu; cílená podpora vybraných objektů či míst při formálním postupu žádosti o zařazení do UNESCO; podpora při budování či rekonstrukci vhodné infrastruktury u těchto objektů / atraktivit kraj a organizace jím zřízené a založené, obce, dobrovolné svazky obcí a organizace zřízené a založené obcemi a dobrovolnými svazky obcí, NNO, podniky 3: Rozvoj měst 3.1: Rozvojové póly regionu, 3.2: Subregionální centra Regenerace památkových objektů, zejména v centrech měst i dalších lokalitách; aktivní kulturní politika; zkvalitnění a rozšíření kulturního a volnočasového zázemí a podmínek, podpora soudržnosti obyvatel s územím, ve kterém žijí obce, organizace zřízené a založené obcemi, NNO, kraj a organizace jím zřízené a založené 4: Rozvoj venkova 4.1: Rozvoj venkova Obnova, rekonstrukce, modernizace a estetické zlepšení venkovského kulturního dědictví, zvyšování atraktivity (zachování památek lidové architektury, tradičních řemesel, apod.), rozšiřování kulturních a volnočasových zařízení a aktivit – bude podporována rekonstrukce nebo obce a města s počtem od 500 do 10 000 obyvatel, dobrovolné svazky obcí, organizace zřizované a založené dobrovolnými svazky obcí a obcemi s počtem od 500 do 10 000 obyvatel, NNO, zájmové sdružení právnických osob výstavba zejména víceúčelových zařízení a ploch využitelných pro kulturní aktivity obyvatel ROP Střední Morava 2: Integrovaný rozvoj a obnova regionu 2.1: Rozvoj regionálních center Infrastruktura pro poskytování zájmových a volnočasových aktivit, včetně kulturních a multifunkčních zařízení (modernizace, stavební úpravy, příp. výstavba kulturních a multifunkčních zařízení s cílem aktivního využívání volného času) Olomouc, Zlín 2.2: Rozvoj měst Infrastruktura pro poskytování zájmových a volnočasových aktivit, včetně kulturních a multifunkčních zařízení (modernizace, stavební úpravy, příp. výstavba kulturních a multifunkčních zařízení s cílem aktivního využívání volného času) kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizace zřizované kraji či obcemi, NNO, vlastníci památek 2.3: Rozvoj venkova Infrastruktura pro poskytování zájmových a volnočasových aktivit, včetně kulturních a multifunkčních zařízení (modernizace, stavební úpravy, příp. výstavba kulturních a multifunkčních zařízení s cílem aktivního využívání volného času) kraje, obce (500 - 5 000 obyv.), dobrovolné svazky obcí, organizace zřizované kraji či obcemi, NNO, vlastníci památek 3: Cestovní ruch 3.1: Integrovaný rozvoj cestovního ruchu Rozvoj a obnova infrastruktury pro aktivní a kulturně-poznávací formy cestovního ruchu (kulturní zajímavosti či objekty - infrastruktura vážící se k lidovým zvykům, folklóru, řemeslům, infrastruktura a zázemí pro významné kulturně-společenské akce, atd.), stavební úprava kulturní památky, technické památky nebo kulturní zajímavosti se záměrem využití pro cestovní ruch včetně návazné infrastruktury (architektonicky cenné objekty, tradiční kulturní památky, objekty lidové architektury, zámky, hrady, zříceniny, tvrze, technické památky, muzea, skanzeny, atd. Příklad budoucího využití: pro historickou expozici, případně s možností pronájmu části objektu podnikatelskému subjektu, atd. kraje, dobrovolné svazky, zájmové sdružení právnických osob, Olomouc aj. 3.2: Veřejná infrastruktura a služby Rozvoj a obnova infrastruktury pro aktivní a kulturně-poznávací formy cestovního ruchu (kulturní zajímavosti či objekty - infrastruktura vážící se k lidovým zvykům, folklóru, řemeslům, infrastruktura a zázemí pro významné kulturně-společenské akce, atd.), stavební úprava kulturní památky, technické památky nebo kulturní zajímavosti se záměrem využití pro cestovní ruch včetně návazné infrastruktury (architektonicky cenné objekty, tradiční kulturní památky, objekty lidové architektury, zámky, hrady, zříceniny, tvrze, technické památky, muzea, skanzeny, atd. Příklad budoucího využití: pro historickou expozici, případně s možností pronájmu části objektu podnikatelskému subjektu, atd. kraje, obce, dobrovolné svazky obcí, organizace zřizované kraji či obcemi, NNO, zájmová sdružení právnických osob 3.3: Podnikatelská infrastruktura a služby Stavební úprava kulturní památky, technické památky nebo kulturní zajímavosti se záměrem využití pro cestovní ruch včetně návazné infrastruktury (architektonicky cenné objekty, tradiční kulturní památky, objekty lidové architektury, zámky, hrady, zříceniny, tvrze, technické památky, muzea, skanzeny, atd.), služby vázané na kulturní a folklorní tradice. Příklad budoucího využití: pro historickou expozici, případně s možností pronájmu části objektu podnikatelskému subjektu, atd. podnikatelé Program rozvoje venkova }Opatření III.2.2 Obnova a rozvoj kulturního dědictví venkova }nová výstavba, stavební obnova (rekonstrukce, modernizace, statické zabezpečení) budov a ploch sloužících zajištění občanského vybavení v oblasti kultury }zpracování studií obnovy a využití památek, programů regenerace památkově významných území, soupisů a map památek na venkově, plánů péče, geodetických prací }stavební obnova (rekonstrukce, modernizace, statické zabezpečení) památkových budov a ploch }revitalizace historických parků, historických zahrad a alejí }nákup budov, strojů, zařízení, vybavení, hardware, software, investice na realizaci výstavních expozic, muzeí s nabídkou místních kulturních a historických zajímavostí Programy na úrovni MK ČR – národní úroveň }Havarijní program }Program regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón }Program záchrany architektonického dědictví }Program péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny }Program restaurování movitých kulturních památek }Podpora obnovy kulturních památek prostřednictvím obcí s rozšířenou působností }Podpora záchranných archeologických průzkumů }Podpora pro památky UNESCO }Program podpory občanských sdružení v památkové péči Vývoj financování programů MK ČR v oblasti památkové péče 2002-2010 (v mil. Kč) Havarijní program v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Program regenerace MPR a MPZ v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Program záchrany architektonického dědictví v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Program péče o vesnické památkové rezervace a zóny a krajinné památkové zóny v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Program restaurování movitých kulturních památek v letech 2002 – 2010 (v mil. Kč) Vývoj financování dalších programů z rozpočtu MK ČR v letech 2002 – 2010 (v tis. Kč) Program 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Podpora záchranných archeologických výzkumů 10 000 10 000 17 000 9 000 4 000 4 000 4 340 5 000 4 000 Podpora pro památky UNESCO 0 0 0 0 0 0 18 000 11 000 7 000 Program podpory občanských sdružení v památkové péči 300 417 300 840 2 530 1 200 2 359 0 0 Krajská úroveň financování PP (v tis. Kč) Porovnání vývoje výdajů na památkovou péči z programů MK ČR a programového financování z rozpočtů krajů v letech 2002-2010 (v mil. Kč) Hlavní zásady programů financujících památkovou péči v kraji Vysočina a v Jihomoravském kraji Kraj Program Výše podpory Způsob vyplacení podpory Doba realizace projektu Výše dotací r. 2010 (v tis. Kč) Počet projektů r. 2010 (v tis. Kč) Vysočina Obnova pam. chráněných území 10-100 zpětně 18 měsíců 1 500 21 Vysočina Zásady Zastup. kraje Vysočina max. 300 zpětně kalendářní rok 9 999 68 Jihomoravský Dotační program JM kraje X.00 dopředu kalendářní rok 7 360 91 Nepřímé ekonomické nástroje }Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů }Dar (odpočet od základu daně (1000 Kč a 2 (10)% / 2000 a 5%) }zvýhodňuje odpisy na nemovitých kulturních památkách }Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty }Příloha 2 - restaurátorské činnosti – nižší sazba }Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti }osvobození od daně z nemovitosti pro kulturní památky }Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí }osvobození od daně z nemovitosti pro kulturní památky Architektonické dědictví - druhová skladba }Hradní komplexy, pevnostní architektura }Hrad }Zřícenina }Pevnosti }Tvrz } }Sakrální stavby }Kostel }Hřbitovy a hřbitovní kaple }Zámecké komplexy a paláce }Zámek }Zámecké zahrady a parky } }Stavby profánní (světské) }Měšťanský dům }Palác }Vila }Městský dům Architektonické dědictví - druhová skladba }Veřejné stavby }Industriální stavby a inženýrská díla }Vesnické stavby a lidová architektura }Solitérní architektura v krajině }Objekty specifických tradic, pamětní a poutní místa }Objekty meziválečné architektury Typy zemědělských usedlostí }Jednotraktový (jednostranný) }Dvoustranný }Dvoustranný hákový typ }Trojstranný typ (švorcový) }Čtyřstranný typ }Volný typ } Urbanistické dědictví }městská památková rezervace }městská památková zóna }vesnická památková rezervace }vesnická památková zóna } }krajinná památková zóna }archeologická památková rezervace } } Charakteristika památkového fondu ČR KP PR PR PZ PZ Kraj celk. MPR VPR APR ost. celk. MPZ VPZ KPZ Hl. město Praha 2 080 3 1 2 - - 17 10 7 - Středočeský kraj 4 321 15 2 10 3 - 62 34 26 2 Jihočeský kraj 5 507 24 7 16 1 - 85 25 55 5 Plzeňský kraj 3 170 8 3 5 - - 67 21 44 2 Karlovarský kraj 1 381 6 3 2 1 - 20 11 8 1 Ústecký kraj 3 512 9 5 3 1 - 31 17 13 1 Liberecký kraj 2 245 8 - 8 - - 27 15 10 2 Královéhradecký 2 998 7 4 2 - 1 34 20 13 1 Pardubický kraj 2 105 5 3 1 1 - 23 19 3 1 Vysočina 3 036 6 3 3 - - 28 22 5 1 Jihomoravský k. 4 253 9 3 3 2 1 24 12 9 3 Olomoucký kraj 2 201 4 2 1 - - 17 15 9 - Zlínský kraj 1 432 3 1 3 - - 24 14 3 - Moravskoslezský 2 058 6 3 2 1 - 24 18 6 - Celkem 40 229 113 40 61 10 2 483 253 211 19