1 hory2 MANAŽERSKÉ KOUČOVÁNÍ Milada Blažková 2. 10. 2012 2 Timothy Gallwey timothy_Gallwey 3 Sir John Whitmore john-whitmore 4 Marylin Atkinson marilyn_atkinson_leadership_development 5 Hlavní témata q koučování - cesta k osobnímu a firemnímu rozvoji spojene_ruce q proces koučování q základní koučovací přístupy q teorie osobnosti 6 Koučování q orientované do budoucnosti q orientované na výsledky q orientované na rozvoj a růst q orientované na pozitiva 7 Koučování – hlavní zásady q zvýšení uvědomění q podpora rozhodování Cvičení q podpora pozitivních změn v chování Cvičení 8 q individuální koučování q skupinové koučování Jaké existují modely koučování? Dle Suchý J., Náhlovský P. puzzlik puzzliky_skupina vedouci_puzzzlik 2_puzzliky q q člověk koučuje sám sebe q q vedoucí koučuje své polupracovníky 9 q nástup do nové pozice Kdy nejčastěji lidé volí koučink? muz na stole q akutní problémy týmu q po pravidelném hodnocení q když chtějí aktivněji pracovat s lidmi q neúspěch u zákazníka q když uvažují o změně ve svém životě 10 Co se často zaměňuje? q koučování q mentoring q terapie Cvičení q poradenství lamyII Cvičení 11 avokádo Teorie osobnosti (modely ilustrující složitost lidského chování) 91093 ledovec iceberg 12 q model GROW J. Whitmore, T. W. Gallway, M. Atkinson Dva základní koučovací přístupy q q systemický přístup – rozhovor s cirkulárními otázkami, S. de Shazer, I. K. Berg, K. Ludewig, P. Parma 13 Model GROW o Timothy Galway o o o oSir John Whitomore o oMarlyn Atkinson USA_vlajka 14 q Americká škola , Solution focused brief theraphy (krátká terapie orientovaná na řešení) Steve de Shazer a Insoo Kim Berg Systemický koučink q Německá škola - hamburská – systemische Therapie, Kurt Ludewig q Novozélandská škola – narrative theraphy, M. White, D. Epson USA_vlajka Nemecko-vlajka New_zeland_vlajka 15 Základní koučovací nástroje q GROW q SMARTER q škála q logické úrovně pyramida 16 Model GROW q W - will chtění růst1 q G - goals cíl q R - reality skutečnost q O - opportunity příležitosti 17 Model GROW q W - will Co uděláš a kdy? q G - goals Co chceš? q R - reality Jak to vypadá teď? q O - opportunity Jaké máš možnosti? růst 18 q každý člověk je jedinečnou individualitou jablka Koučování - základní přístupy k jedinci 19 q lidé se mohou změnit pouze sami Koučování - základní přístupy k jedinci tlusty 20 q lidé jsou z principu „dokonalí“, ne „neschopní“- každý je v pořádku tak, jak je q Koučování - základní přístupy k jedinci je to ok 21 q malé změny mohou mít velký dopad Koučování - základní přístupy k jedinci pampeliška 22 Koučování - základní přístupy k jedinci q každý člověk vnímá svět jinak vykladn_skrin 23 q prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší Koučování - základní přístupy k jedinci duvera 24 q každý člověk má vždy prostor k jednání Koučování - základní přístupy k jedinci hriste 25 q za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek Koučování - základní přístupy k jedinci penize 26 q změna je možná kdykoli Koučování - základní přístupy k jedinci čas 27 q každý člověk je jedinečnou individualitou Koučování - základní přístupy k jedinci q lidé se mohou změnit pouze sami q každý člověk vnímá svět jinak q lidé jsou z principu „dokonalí“, ne „neschopní“ q malé změny mohou mít velký dopad q prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší q každý člověk má vždy prostor k jednání q za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek q změna je možná kdykoli Základem systemického přístupu je Radikální konstruktivismus 28 Nástroje koučování q vytváření vztahu- raport Emons 29 q otázky otazniky Nástroje koučování 30 Nástroje koučování q aktivní naslouchání ucho 31 Nástroje koučování q poskytování a přijímání zpětné vazby šipka 32 Nástroje koučování q přerámování preramovani 33 Nástroje koučování q zacházení s chybami zmrzlina červená_karta červená ponožka 34 Nástroje koučování q návrhy řešení plan 35 Nástroje koučování q mentální techniky premysleni Vizualizace Vizualizace 36 q cirkulární dotazování Techniky dotazování q zhodnocení pozitiv q technika zázračné změny kouzelník q reflektující tým q externalizace problému 37 q vytváření vztahu Základy koučování - nástroje q otázky q aktivní naslouchání q poskytování a přijímání zpětné vazby q mentální techniky q návrhy řešení q zacházení s chybami q přerámování metamodel jazyka sdělení vzájemných očekávání 38 q na začátku je pracovní stanovení „zakázky“ - co přesně chce koučovaný řešit Koučovací rozhovor Má pevná pravidla: q na konci - první krok řešení stopy q jaký mám z rozhovoru užitek 39 Všichni vědí, že dělám, co mohu. Cvičení: Dle Haberleitner Vytvořte k následujícím tvrzením otázky, abyste o těchto výrocích získali co nejvíce informací. Nutí mě, abych byl nekompromisní.