Masarykova univerzita Ekonomicko – správní fakulta Katedra podnikové ekonomiky oCOMPETITIVE INTELLIGENCE oModerní nástroj pro podporu ostrategického rozhodování omanagementu podniku o Triáda základního pojetí konkurenceschopnosti podniku CO - JAK - ČÍM Inovace podniku Hodnotový management + Strategie konkurenčních střetů Competitive Intelligence INŽENÝRSKÁ ČINNOST (rozhodující faktory): o1. Scientia (rozvoj nových vědeckých poznatků nebo znalostí). o2. Techné (vývoj nových postupů jak dělat věci (know-how), řízení znalostí, tvorba inovací konstruování, projektování). o3. Praxis (vývoj nových postupů práce, osobní nebo tacitní znalosti, intuice, etika). o 3 OBSAHOVÁ KONCEPCE COMPETITIVE ENGINEERING 4 5 1. 2. ČÍNSKÁ FILOSOFIE A KRIZE Save0033.JPG 6 TRAGÉDIE SKRYTÉ MOŽNOSTI Krizi je třeba považovat za příležitost !!! COMPETITIVE INTELLIGENCE o Lee Iacocca o o „Pro přijetí správného rozhodnutí je zapotřebí mít 95% informací z dané oblasti. o o Zbývajících 5% chybějících informací představuje dle něj riziko při přijímání rozhodnutí“. 7 Topíme se v datech, ale hladovíme po znalostech. 8 Řešený problém Rozjet se do mlhy bez velkého rozhlížení. To je postoj kurážných nebo nevědomých inovátorů. Historie je však plná skvělých výrobků, jejichž odbyt se zhroutil nedlouho po uvedení na trh proto, že se prosadily odlišné standardy nebo lobbistické zájmy. Jet za ostatními. Postoj založený na pocitu bezpečí v tom, že pokud se pleteme my, tak nejsme sami. Zapnout mlhovky, nasadit polarizační brýle – pokoušet se dohlédnout dále. To je příklad japonských (Mitshubishi, Sumitomo, C.Itoh, atd.), které si vytvořily velmi účinné informační zázemí. Chování firem, které se ocitají v nejistotě, lze rozdělit do tří základních skupin: Řídit znamená: - Předvídat, (diriger c´est prévoir = řídit znamená předvídat) - Organizovat, - Koordinovat, - Rozhodovat, - Kontrolovat. Henry Fayol se na proces řízení dívá diferencovaně, a to: o Problematikou organizované informační podpory vedoucích pracovníků firmy za účelem zkvalitnění jejich rozhodování při získávání konkurenční výhody, se zabývá obor: o„Competitive Intelligence“. 11 Competitive Intelligence o „Systematický, legální a etický proces sbírání, zjišťování, sledování, analýzy a organizování informací o konkurenčních firmách, ekonomickém prostředí a vlastní firmě, které jsou následně analyzovány tak, aby pomohly odhalit slabé a silné stránky konkurence, rozpoznat její strategické záměry a provést správné strategické rozhodnutí, které pomůže zvýhodnit firmu oproti ostatním konkurentům“ 12 o COMPETITIVE INTELLIGENCE o o Vychází obecně z principu fungování zpravodajských služeb, které jsou nezbytné pro podporu rozhodování na úrovni státu, s tím rozdílem, že využívá pouze tzv. otevřené informační zdroje a informace, které lze získat legálním a etickým způsobem. 13 o Competitor Intelligence o - cílený sběr informací o konkrétních konkurentech (nikoli o prostředí), o o Customer Intelligence - zpravodajství o současných i budoucích zákaznících, o o Marketing Intelligence o - zpravodajství o trhu a nových trendech vývoje, 14 3.11.2011 František Bartes CÍLE ZÁJMU CI o Partner Intelligence o - zpravodajství o obchodních partnerech ve vztahu k jejich možnému vývoji v budoucnu, o o Technical Intelligence o - zpravodajství o výsledcích technického vývoje, o o Financial Intelligence o - zpravodajství o finanční situaci o 15 CÍLE ZÁJMU CI 16 Možnosti zabezpečení CI u firmy o A) Externí specializovaná firma o (specializovaná agentura na CI), o o o B) Interní útvar vlastní firmy (firemní útvar). 16 17 Možné formy CI u podniku oa) Výzkum konkurence, ob)Zrcadlová organizace, oc) Stínová organizace. 17 Hrozby pro firmy Typická role CI Rozšířená role CI COMPETITIVE INTELLIGENCE V USA: o Žádná ustálená nebo standardizovaná metodika neexistuje. (Fuld, Kahaner, Liebowitz, Hall & Bensoussan). o Carr popisuje způsob práce 15 předních odborníků na CI v USA. Tito popisují proces Competitive Intelligence jako: cyklus, lineární proces, čtyřbodový model, vědeckou metodu nebo pyramidu. o Rozhodně nedávají jednoznačnou odpověď na otázky: o Čím je třeba práci v Competitive Intelligence začít a v jakém pořadí je nutno pokračovat. o O přeměně informace ve zpravodajství jsou jejich výpovědi velmi kusé až mlhavé. o Nedostatky: využití převážně pro operativní řízení, rutina. o o ZÁKLADNÍ FILOSOFIE COMPETITIVE INTELLIGENCE o Tvorba podkladů pro strategické rozhodování TOP managementu podniku oVynucení změny k přístupu k CI oPŘEDPOVĚĎ BUDOUCNOSTI oTakto a jen takto má CI význam pro vrcholový management podniku !!! o o 22 Competitive Intelligence systémová aplikační disciplína o Charakteristiky systémové aplikační disciplíny: o 1.Praktická upotřebitelnost při řešení hmotných i řídicích systémů. 2.Interdisciplinárnost metodiky. 3.Funkční přístup a funkční modelování. 4.Týmová práce. 5.Pracovní plán. o 23 o Splnění těchto podmínek nám umožňuje úspěšnou realizaci tvorby přidané hodnoty k získané informaci – vznik zpravodajství. o o Tato činnost se realizuje v tzv. oZpravodajské analýze informace. o o Zpravodajskou analýzu informace považujeme za tzv. o „královskou disciplínu“ oCompetitive Intelligence. 24 25 3.11.2011 František Bartes ZPRAVODAJSKÁ PYRAMIDA ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS o Americká ústřední zpravodajská služba CIA definuje zpravodajský cyklus: o o „Proces získávání informace s jejím následným vyhodnocením, analýzou a předáním k využití v rozhodovací činnosti“. 26 o a) informace je považována za objektivní entitu, tj. neměnnou a nezávislou na jejím příjemci, kdy je vlastně zdrojem přístupným komukoli, kde rozhodující úlohu hraje její dostupnost, případně zpracování založené na formalizovaných postupech, o o b) spojení informace s příjemcem a možnostmi jeho jednání, kdy za neměnné se považují pouze data, která představují formu, jejíž obsah interpretuje příjemce na pozadí svých znalostí a zkušeností. Informace v tomto pojetí získává subjektivní rozměr vedle problémů jejího přenosu a transformace, její validity, kompetence příjemce a odesílatele atd. POJETÍ INFORMACE 3.11.2011 František Bartes o Informace se pro toho, kdo rozhoduje, stávají výhodou (zbraní) až v okamžiku, kdy pochopí jejich význam v kontextu příležitosti získat nějakou výhodu. o o(What Is In For Me?) o o Stejně tak důležitý jako obsah informace, je proto také její kontext. 28 11.11.2010 František Bartes VÝUKA NA FP Competitive Intelligence (CI) Obor: a) Informační management b) Business and Informatics (NTU) Strategie konkurenčních střetů (SKS) Obor: a) Řízení a ekonomika podniku b) Podnikové finance a obchod 29 C:\Documents and Settings\bartes\Dokumenty\Competitive Intelligence\Výuka\Výuka CI-MSc. 23.3.2007\1.jpg 30 C:\Documents and Settings\bartes\Dokumenty\Competitive Intelligence\Výuka\Výuka CI-MSc. 23.3.2007\4.jpg 31 ZÁKLADNÍ TECHNOLOGIE o 32 Nástroj Competitive Intelligence o „ARMS“ o Analytický, o Rešeršní, o Monitorovací, o Systém. 33 o oARMS má tři hlavní funkce: o o Monitorovací funkce o umožňují aplikovat znalost o problému a o potřebách rozhodování k vyhledávání a kategorizaci nových informací, o Analytické funkce o umožňují vyhledané informace utřídit, extrahovat z nich relevantní poznatky a v názorné formě je prezentovat, o Rešeršní funkce o umožňují z různorodých informačních zdrojů rychle vyhledat informace k danému problému. o o o 34 o ARMS vytváří obsah třech datových úložišť: o Informační báze o tvořená indexy umožňujícími jednotné a efektivní prohledávání různorodých nestrukturovaných informačních zdrojů, o Poznatková báze o tvořená databází entit (osoby, organizace, věci, místa, události, proces, pravidla, témata) a jejich atributů a vztahů, o Znalostní báze o tvořená strukturovanými dotazy pro vyhledávání a kategorizaci informací v informační bázi. 35 Fyzická architektura ARMS Fyzická architektura analytického pracoviště 38 Multilingualní vyhledávání 39 Analýza vazeb v databázích Deskriptory (témata) Trendy témat 40 Obsahová analýza textových dat Obsahová analýza 41 42 Vyhledávání v textových datech 43 Kontextová analýza 44 Kontextová analýza Kontextová analýza 45 46 Tvorba kontextových rešerší > 47 Časová analýza – kauzalita umožňuje z velkého množství transakcí vybrat pouze ty, které tvoří opakované skupiny. 48 Časová analýza – periodicity 49 TRANSAKČNÍ ANALÝZA Monitoring VIP zákazníků 50 Politické strany 51 Použití zpravodajského systému v praxi: 1.Na základě dat z Obchodního věstníku, Firemního Monitoru a databáze Ariadna vytvoříte grafické schéma v kterých dalších firmách jsou vlastníci či statutární orgány dané firmy také angažováni a jak jsou vzájemně propojeni. 2.Pomocí připojení na databáze lze zjistit, zda k nalezeným firmám a propojeným osobám se váží nějaké události či oznámení. 3.Doplnění těchto informací o znalosti, které se nacházejí kdekoliv ve Vaší firmě. 4.Suma těchto informací daná do kontextu vašeho obchodního případu představuje znalost na jejímž základě je možné přistupovat k jednání jinak. 5. Možná námitka: oPřípravu lze udělat i bez zpravodaj. systému, ale je zde ohromný rozdíl, a to: o ČAS oPokud bude příprava náročná na čas, tak se bez ní asi obejdete. o Tím se, ale vystavíte možnému riziku, že věci kolem sebe uvidíte tak, jak je chcete vidět, a ne tak, jak ve skutečnosti jsou. o PŘEDVÍDÁNÍ REAKCE KONKURENTA o1. Bude konkurent vůbec reagovat? o o2. Jaké možné varianty reakce bude konkurent zvažovat? o o3. Jakou možnost si konkurent vybere nejpravděpodobněji?“ o 1. „Bude konkurent vůbec reagovat? (Pravděpodobnost nulové reakce) o o1. Má konkurent možnost sledovat naše aktivity? o2. Bude se konkurent cítit ohrožen? o3. Bude reakce na naše kroky pro konkurenta prioritou? o4. Dokáže konkurent překonat vliv vnitřní setrvačnosti své organizace? o 2. Jaké možné varianty reakce bude konkurent zvažovat? o o1. Pečlivé analýze bude u konkurenta podroben pouze zlomek možných variant. o o2. Konkurent nejvíce zvažuje tu nejběžnější reakci (reciproční zavedení vlastního nového produktu a reciproční úpravu cen). o 3. Jakou možnost si konkurent vybere nejpravděpodobněji? o1. Ze všech možností, které konkurent zvažuje, si vybere tu, která je dle jeho postupů nejefektivnější, při zvážení krátkodobého a dlouhodobého úsilí potřebného k její realizaci. o o2. Kolik budoucích tahů konkurent uvažuje? o o3. Jaký způsob měření konkurent používá? (Jaká kriteria vedla našeho konkurenta k jeho poslednímu rozhodnutí? – podíl na trhu, tržby, atd.) o PRESIDENT GEORGE BUSH STUDUJE ZPRAVODAJSKÝ VÝSTUP VE FORMĚ VZTAHOVÉHO DIAGRAMU VYTVOŘENÉHO POMOCÍ PRODUKTU ANALYST‘s NOTEBOOK 58 Produkt v praxi Corpus intelligence platform Obecné schéma CORPUS SOLUTIONS INTELLIGENCE PLATFORM Competitive Intelligence Business Intelligence Market operations & projects Business War Room Strategic Planning 61 ...Business War room is not a toy for rich companies, but a must for dynamic and creative management teams. It can be in a range of solutions from analogyc to full digital... The philosophy behind this old and efficient management instrument is as follow: -We now what we want and taking into consideration which are our strenghts and resources, what the other players are doing in the market, we are planning our market actions and business development. Why making meetings in an empty space and not in a rich and challenging informational environment? 62 o CI nejvíce uplatňuje v oborech s vysokým stupněm koncentrace a rivality konkurenčních objektů, a to: o o - farmacie, o - telekomunikace, o - finanční sektor, o - zboží dlouhodobé spotřeby. 62 Efektivnost CI: o„Informace stojí peníze, o ointelligence peníze vydělává“ „Informace mají svoji hodnotu, ale zpravodajství je moc“ 63 COUNTRY COMPETITIVE INTELLIGENCE o Defenzivní činnost útvaru Competitive Intelligence by měla být v podniku časově zabezpečena přednostně před činností ofenzivní, a to z následujících důvodů: oa) ochrany vlastního obchodního tajemství před konkurencí, ob) když zjistíme, jaké informace konkurent hledá, můžeme získat představu o jeho činnosti, případně jeho úmyslech. o Úroveň činnosti celého systému je dána úrovní jeho nejslabšího článku. o1.Organizační o2.Právní o3.Personální o4.Fyzický o5.Specifický o o o Pro snazší řízení činností obsažených v těchto subsystémech, můžeme je v podnikové praxi zorganizovat do tří následujících vyšších subsystémů, a to subsystému: o o a) Bezpečnostní politika podniku. o b) Ostraha podniku. o c) Kontrarozvědná ochrana podniku. o 67 l Ø DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST