Co mají společného Google, Amazon, Ebay, YouTube a Facebook? Všechny zmíněné podniky vážou svůj úspěch na inovativní a na vědění náročný základ. Všechny také pocházejí z USA. Navíc jsou to výhradně příklady firem internetového podnikání. Objasňují ale, kde leží problém v ostatních krajinách světa. Nechybí nám inovace, jak ukazují MP3 technologie nebo hybridní pohony. Co se nám ale nedaří, je jejich přeměna v úspěšné produkty. Nově založené podniky (tzv. Startupy) prosazují inovace !!! Co chybí, jsou podniky, které prosazují inovace na trhu. Podstatné jsou podniky, které vyvíjejí v tvůrčím období nové produkty, zavádějí nové metody produkce, pronikají na nové trhy a reorganizují. Startupy vytvářejí pracovní místa. Nově založené podniky § ale jen neprosazují inovace na trhu, § stimulují růst produktivity, § oživují hospodářskou soutěž § starají se o větší rozmanitost produkce § přináší nová řešení § nově založené podniky vytvářejí pracovní místa! ( Za rok 2009 v Německu přinesly 560.000 pracovních míst na plný úvazek (přímý hrubý efekt zaměstnanosti, včetně zakladatele) Startupy jsou motorem pro strukturální změny Startupy jsou pro hospodářství velmi užitečné. Startupy můžou být motorem pro rozvoj ekonomiky. Kde je prostor pro startupy ? § fyzická infrastruktura ( služby !!!! ) § uliční, telekomunikační, zásobovací a odpadová infrastruktura § veřejné podpůrné programy § ochrana duševního vlastnictví § disponibilita poradců a dodavatelů pro nové podniky a ocenění inovací slabina školní příprava na podnikatelskou samostatnost !!! Cíl předmětu : § založení znalostně a vědecky náročných startupů. § odstranění administrativních a regulativních překážek § transfer vědomostí a technologií z vysokých škol do praxe § Zlepšení vzdělání: Jak může být zlepšeno školní a mimoškolní vzdělání týkající se zakládání podniků? § Kultura startupů: Jak posílíme hodnoty a normy, které nesou kulturu startupů a podporují tzv. „Entrepreneurial Spirit“ jednotlivců?