Ladislav Blažek, Alena Šafrová Drášilová Organizace a řízení nadnárodních společností II q vstup podniku na zahraniční trh q internacionalizační modely q organizace nadnárodních společností q organizační strategie nadnárodních společností Obsah Proč? ü ofenzivní (proaktivní) důvody ü defenzivní (reaktivní) důvody Jak? ü bez kapitálové účasti ü s kapitálovou účastí Vstup podniku na zahraniční trh Vstup bez kapitálové účasti ü export ü licence ü kooperativní smlouvy ü franšízing Vstup s kapitálovou účastí ü joint venture ü akvizice a fúze ü nový podnik (pobočka) Vstup podniku na zahraniční trh Internacionalizační modely Stopford a Wells Uppsala model Daniels a Radebaugh ü exportní oddělení ü strategické partnerství ü zahraniční pobočka ü mezinárodní divize ü globální struktura ü vícedimenzionální struktury ü kombinované struktury Organizace nadnárodních společností Ing. Alena Šafrová Drášilová Strategické partnerství Zahraniční pobočka Mezinárodní divize Globální struktura I. Globální struktura II. (R→P) Vícedimenzionální struktura ü míra centralizace, resp. decentralizace rozhodování uvnitř celé skupiny, zejména v oblasti produktového portfolia, marketingu, finančního řízení a dalších, ü produktové a kapitálové toky uvnitř nadnárodní společnosti, ü míra těsnosti a způsob fungování vztahů mezi jednotlivými pobočkami, ü přítomnost, resp. nepřítomnost společností, které se specializují na určitou podpůrnou činnost, ü směr a intenzita přenosu znalostí, ü obecný důraz na efektivitu fungování celé sítě poboček, ü využívání expatriantů, ü přenos dominantní kultury z centrály do poboček. Organizační strategie nadnárodních společností International Multidomestic Global Transnational Typy strategií